Sida 1 av 1

Felsöka batteriproblem

Postat: lör 12 nov 2011, 12:02
av daf66sl
Tja

Har på sista tiden haft lite startproblem, batteriet har varit svagt och inte orkat starta hojen. Laddar jag upp batteriet så startar den, men batteriet kan kännas svagt igen bara efter någon vecka. Dags att byta batteri eller något annat?

Lite funderingar:
Mätte spänningen över batteriet efter att ha startat med startkablar. Höll sig i intervallet 13.4 - 14.2 med olika varv och last (lyse/värmehandtag) Kanske lite lågt? Haynes säger 14-15 V vid 5000 varv, men kanske det urladdade batteriet drar ner spänningen

Uppmätte en läckström på 1 mA. Drog ut klocksäkringen och då upphörde läckan. Men Haynes säger att det skall vara max 0.1 mA. Är 1 mA onormalt mycket?

Nå vad tror ni, bara batteriet eller något annat. Någon som har erfarenhet av Biltema batterier till TA650?

Re: Felsöka batteriproblem

Postat: lör 12 nov 2011, 14:29
av Stefan
Hej

Jag vågar nog sätta någon krona på att ett nytt batteri fixar biffen. Bra mycket billigare än en generator i alla fall, och jag har hört att generatorerna på våra hojar ska vara rätt problemfria.

Optimalt borde du väl ha 14,7 volt från generatorn, upp till 14,2 efter startkablarna känns lite lågt, jag tycker det också tyder på ett lesset batteri.

1 mA i tjuvström låter för mig som nästan ingenting, det borde inte orsaka problem. Men det är ju bara mina 10 ören :P

Re: Felsöka batteriproblem

Postat: lör 12 nov 2011, 18:40
av Jan-Olov
Om du mäter spänningen på ett löst batteri och har en bra spänning, belasta med en glödlampa och mät igen sjunker spänningen mycket så är inte batteriet friskt.

Re: Felsöka batteriproblem

Postat: sön 13 nov 2011, 16:52
av daf66sl
Köpte ett nytt batteri på Biltema idag. Deras Gel-batteri 80-832 449kr passar perfekt på TA 650-00. Om det sen har god kvalitet i längden återstår att se. Förhoppningsvis slipper jag i allafall ta av mig mc stället och ta bussen till jobbet något mer den här vintern

Re: Felsöka batteriproblem

Postat: sön 13 nov 2011, 20:59
av Stefan
Tyvärr har väl BT's batterier visat sig ha varierande kvalitet, men hoppas du fick ett bra ex. och att hojen rullar igen.

Re: Felsöka batteriproblem

Postat: mån 14 nov 2011, 14:09
av rydde
Stefan skrev:Tyvärr har väl BT's batterier visat sig ha varierande kvalitet, men hoppas du fick ett bra ex. och att hojen rullar igen.
Jag har då hört både bra och dåliga historier kring biltemas batterier. På nätet hör man ofta mycket negativt men de vänner jag har som har provat är nöjda. Och priset äv väl högst 1/3 av vad original kostar :-)

Re: Felsöka batteriproblem

Postat: mån 14 nov 2011, 20:33
av Stefan
Som sagt, varierande :?
Men, jag hoppas på framgång för dig, lycka till :D
Och, som du säger, man sparar ju några spänn :P

Re: Felsöka batteriproblem

Postat: tis 15 nov 2011, 02:28
av Klosterdalens stora fasa
CCA är ju inte det bästa , testa för väl 2006 - tre batterier gel,gel agm.

Alla kontrollmätes så dom inte stått tomma på hyllan - laddades upp för att uppnå 100%

Sommartid är det väl funkis men i lite kallare klimat så märkte jag av att det inte var nån fart på startmotorn.
Det var väl runt nollan så jag ville inte bli stånde på vintern

Det är iaf en jävla skillnad mot ett Yasy original.

Tänk på att det finns liFepo4 accar nu - 12-14Ah väger la lite över kilot.

Re: Felsöka batteriproblem

Postat: tis 15 nov 2011, 09:18
av rydde
Ja hur de tål kyla är en intressant aspekt på de billiga biltemabatterierna. Ingen jag känner personligen har använt biltema (vad jag vet) på vintertid så det är kanske som Kloster skriver att de tappar mycket i kyla.

Själv har jag kvar vad jag förmodar är originalbatteriet i varaderon. Det ville tidigare till på att dra ut sig efter någon veckas stillastående, men jag misstänker att det kan vara för jag hade en cigg-propp ikopplad. Liten diod som lyser att det är kontakt och jag misstänker denna propp tar mer än den bör av att bara vara ikopplad (utan att GPS är ikopplad).

För vinterbruk kör jag lokaltrafik eller batterilös honda :-)

Re: Felsöka batteriproblem

Postat: tis 15 nov 2011, 14:28
av Klosterdalens stora fasa
Då kan nog biltema vara ett alternativ.

Blyaccar av kvalite som alltid står toppladdade ger 7-8 års livslängd ,denna acctyp är inte heller gjorda för töm och fyll drift som te.x fritidsbatterier och ups/leksakstrampbil accar med mera - då har inte många sådana cykler - några hundra.
Dom är gjorda för att ge höga cca tal - den andra batteritypen många töm/fyll - så håll startaccar alltid fulla - minst 12,5 och uppåt 13 så får man livslängd.


Blyaccar som stått tomma dör långt innan - så se till att batteriet är fullt,koppla ur det och förvara det kallt om du har läckström.
Kyla gör att självurladdningen minskar så man kan ha det 6 månader utan risk att det blir tomt och utan ha t.ex ctek inkopplad.

Re: Felsöka batteriproblem

Postat: tis 15 nov 2011, 20:50
av daf66sl
Det nya Biltemabatteriet klarade i allafall av första kalla dagen idag, startade fint vid temparatur runt nollan, men dåligt vore annars på ett nytt batteri. Om det var ett bra köp eller inte lär man väl märka först om något eller några år, när man märker att det är dags för nytt igen. Nu har jag eluttag där hojen står och ladduttag, så att koppla på laddaren då och då är inget problem. Droppen som fick mig att byta var när cykeln startade på morgonen, men inte när jag skulle hem från jobbet. Buss hem i mc ställ känns inte så manligt.

Re: Felsöka batteriproblem

Postat: ons 16 nov 2011, 13:40
av Tramsvalp
Som jag sagt: Gel-batterier har dålig startström!
En kort stund går det bra, men sen tappar det kraft.
Tror det är så här: Med flytande syra återhämtar sig batteriet mycket snabbare än med närmast stillastående syra.

Jag begriper inte varför alla ska köpa gel-batteri! Gel är för mig både dyrare och sämre. Kanske hållbarare i bil eller nåt, men bra startström är viktigast av allt för ett mc-batteri!

Jag köpte ett vanligt underhållsfritt på Biltema för ett par år sen och har inte haft minsta problem, inte ens på vintern.

Re: Felsöka batteriproblem

Postat: fre 18 nov 2011, 06:02
av V Saarela
Jag köpte en CBR i våras och det satt ett nästan nytt Biltema i den. Funkade alldeles utmärkt att starta med, men fick knuffa igång den en gång när hojen inte ville starta direkt. Strömmen tog slut snabbt. Nu sitter det i ett Yasa(Japan).

Yasa är Yasa, bäst i längden. Jag har nog påpekat det tidigare, men Yasabatterier ska man nog köpa från en Hondaaffär, åtminstone kolla prisjämförelse.

Tex till Varadero så kostar Yasan via Duells 2500:- . Hos Hondahandlaren kostar den ca 1500:- Pirathandlarna skyller på att det är dyrt att frakta syra vilket jag kan förstå.
Kollade även Honda orginalparts i england. Frakten är nästan lika mycket som själva batterier, men verkar ändå hamna på en ca 1200:- bara.

Re: Felsöka batteriproblem

Postat: lör 14 jan 2012, 02:42
av AeroSol
V Saarela skrev:Kollade även Honda orginalparts i england. Frakten är nästan lika mycket som själva batterier, men verkar ändå hamna på en ca 1200:- bara.
78€ hos dom för ett Yuasa ytz12s (det som sitter orginal i Transalp 650). Men dom ska ha £49 i frakt (525 spänn) :-(

Re: Felsöka batteriproblem

Postat: ons 25 jan 2012, 21:54
av bastrummis
Tips om Transalp XL650 - 03

Batteri från biltema 80 816 fungerar klockrent i både passform och funktion.
Har kört en säsong på det.

Kostnad 349 spänn.

/M