Bytte mina däck idag för kommande gruskörning..
Passade på att ta lite bilder på hur jag gjorde. :=)
Gick ut och kollade på skönheten och insåg att muttern till bakaxeln var rätt stor..
Gick in igen och hämtade två fasta nycklar...
Som var såklart alldeles för stora
Sådär, ordningen återställd. 24:ans nyckel passade bra
Av med bakhjulet och dags att börja jobba lite...
Hade inget fancy hjulställ eller liknande så en soptunna fick agera hjulställ
In med ena däckspaden för att lossa däcket ifrån fälgkanten, bara att jobba sig runt och till sist poppade det loss utan problem.
Vände på hjulet och gjorde samma procedur där.
Nu är det dags att få däcket över fälgkanten.
På med ett fälgskydd för att minska påverkan på fälgen och ned med däckjärnet och vrid över.
Lås fast järnet under skivan eller drev och sätt nästa en liten bit bort. För långt bort får man ta i mer och närmare tvärt om
När man väl har fått däcket över fälgkanten runt om vänder man på däcket och sätter däckjärnet rakt igenom och bänder loss det, när det väl har släppt lite så krävs det bara en enkel rörelse för att allt skall ploppa loss och ligga på marken
NU är det dags att dra på de nya sulorna
Jag började med att smörja in ena däcksidan med monteringspasta och lägga denna sida mot fälgen.
Här krävdes det nästan bara min egenvikt för att trycka på däcket.
In med slangen
Nästa steg, in med däckjärnet och försiktigt bänd över däcket runt om. Jag köpte ett litet hållverktyg som förhindrade att däcket ville krypa upp igen när jag arbetade mig runt om.
Enkelt som en plätt! Nåja, lite jobb var det men absolut inte så svårt som jag trodde att det skulle vara...
Köpte även en balanseringsställ, dock är jag, däcket,fälgen eller stället inte kompisar. Efter ha testmonterat 50g! hade jag fortfarande inte ett balanserat hjul???
Framhjulet gjordes på samma sätt, dock måste man montera loss ett bromsok samt mätaren för att få loss hjulet.
Slänger in en bonusbild, nu är det bara min fyrhjuliga vän som behöver lite kärlek...