Ny däcktråd
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Ny däcktråd
Nu är det allt hög tid för en ny däcktråd.
Vad ska vi köpa till våren??
Är det någon som har testat Bridgestone BW502
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... &ranzahl=1
Vad ska vi köpa till våren??
Är det någon som har testat Bridgestone BW502
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... &ranzahl=1
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Ny däcktråd
Det där däcket fick fina recensioner i alla fall. Jag kan ingenting om däck och mek och dylikt. Vilka verktyg behöver jag om jag blir tvungen att byta däck? Var köper jag dessa verktyg? Är det dyrt?
Re: Ny däcktråd
Njaa... det ser ju ut som ett rent gatdäck. Personligen gillar jag Metzeler Tourance, tror på lite grepp på grus också.
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... =121&m_s=1
Fast, vad vet väl jag...
Har sett en del riktigt smakliga mönster på bl.a. advrider.com, men inte hittat dem här hemma. Vill ju hitta en bra kombo för både grus och asfalt, lagom "nabbiga" men ändå kännas bra på asfalt. Men, vad man än hittar, lär det ju bli att kompromissa i båda ändar
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... =121&m_s=1
Fast, vad vet väl jag...
Har sett en del riktigt smakliga mönster på bl.a. advrider.com, men inte hittat dem här hemma. Vill ju hitta en bra kombo för både grus och asfalt, lagom "nabbiga" men ändå kännas bra på asfalt. Men, vad man än hittar, lär det ju bli att kompromissa i båda ändar
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Ny däcktråd
Jag brukar lämna in däck och fälg till en däckfirma i stan som är bra på mc-däck. Då får man det bra gjort och balanserat. När det sedan gäller riktigt grova offroad/crossdäck som jag använder på min andra hoj så lägger jag om hemma i garaget och då struntar jag i balansering. För normal användning av transalp/varadero rekommenderas att man balanserar.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Ny däcktråd
Dom ser ut som gatdäck på dackonline, men dom ser grövre ut här http://www.bridgestone.com/products/mot ... bw502.htmlStefan skrev:Njaa... det ser ju ut som ett rent gatdäck. Personligen gillar jag Metzeler Tourance, tror på lite grepp på grus också.
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... =121&m_s=1
Fast, vad vet väl jag...
Har sett en del riktigt smakliga mönster på bl.a. advrider.com, men inte hittat dem här hemma. Vill ju hitta en bra kombo för både grus och asfalt, lagom "nabbiga" men ändå kännas bra på asfalt. Men, vad man än hittar, lär det ju bli att kompromissa i båda ändar
Jag lurar på detta eller Anakee för dom har fått bra betyg.
Jag åker 95 procent asfalt så jag tittar mest på bra grepp på det underlaget och att det är bra slitstyrka.
Eller finns det andra däck med dessa kriterier så att beslutsångesten blir lite större
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Ny däcktråd
Ja, självklart väljer man däck utifrån vad man kommer att/vill köra på för underlag. Själv har jag ambitionen att försöka lära mig lite mer grusköra, därav att jag vill ha lite mer mönster, och kan i värsta fall offra något av bekvämligheten på asfalt.
På förra transan bytte jag till Metzeler på båda hjulen, och asfaltegenskaperna kan i alla fall jag absolut inte klaga på, där gick hojen kanonbra enligt mina 10 ören. TYCKTE jag fick lite bättre fäste på grus också. Hann inte köra dem mer än ett fåtal hundra mil, så jag har dålig koll på hur hållbara de var. Det har jag nog generellt, blir lite förskräckt att man tydligen ska vara nöjd om man får ut mer än 1Kmil ur ett bakdäck Får nog ta och mäta upp bakdäcket på nya hojen, har ju trots allt fått på c:a 850 mil so far i år
För att bli lite filosofisk, sedan är det ju en j-la skillnad på grus och grus... Körde ett spår här i trakten i somras, som innefattade några grussträckor av MYCKET varierande egenskaper. Den ena gick väl mest rakt fram, men jag vågade mig nog aldrig över 50 på den och, rätt obehaglig bit faktiskt, som jag kommer att undvika
En annan sträcka var betydligt kurvigare och roligare, där låg till och med fega jag mestadels på 80-90, och bara njöt
Slutligen, när nu skrivklådan anfaller, ett litet kul minne med 99:an. Inte så mycket om däck kanske, mer om den typ av hoj vi kör:
Jag fick sällskap med svågern en bit när jag skulle hem från Värmland för ett par år sedan. Eftersom han hittade, fick han ta ledningen på sin 1500 kubiks customhoj. Vi kör en rätt mysig liten asfaltväg, när vi kommer fram till ett vägarbete, och får stanna för en vakt. Det visar sig att de håller på och fräser upp gamla asfaltbeläggningen till flis.
Så småningom får vi väl klartecken att köra, svågern i täten fortfarande. Båda känner vi oss osäkra i fliset och "fotpaddlar" mer eller mindre fram. Efter ett tag känner jag att "det är nog inte så här man ska göra det", drar upp farten ett snäpp, ställer mig på fotpinnarna och låter hojen fara omkring lite under mig. Efter ett tag petar jag i trean och hittar "flytet"
Sedan hann jag både röka en cigarett och slå en båge innan svågern kom fram till asfalten han också I den stunden gillade jag verkligen min hoj
Sorry för mycket babbel, ibland bara händer det
På förra transan bytte jag till Metzeler på båda hjulen, och asfaltegenskaperna kan i alla fall jag absolut inte klaga på, där gick hojen kanonbra enligt mina 10 ören. TYCKTE jag fick lite bättre fäste på grus också. Hann inte köra dem mer än ett fåtal hundra mil, så jag har dålig koll på hur hållbara de var. Det har jag nog generellt, blir lite förskräckt att man tydligen ska vara nöjd om man får ut mer än 1Kmil ur ett bakdäck Får nog ta och mäta upp bakdäcket på nya hojen, har ju trots allt fått på c:a 850 mil so far i år
För att bli lite filosofisk, sedan är det ju en j-la skillnad på grus och grus... Körde ett spår här i trakten i somras, som innefattade några grussträckor av MYCKET varierande egenskaper. Den ena gick väl mest rakt fram, men jag vågade mig nog aldrig över 50 på den och, rätt obehaglig bit faktiskt, som jag kommer att undvika
En annan sträcka var betydligt kurvigare och roligare, där låg till och med fega jag mestadels på 80-90, och bara njöt
Slutligen, när nu skrivklådan anfaller, ett litet kul minne med 99:an. Inte så mycket om däck kanske, mer om den typ av hoj vi kör:
Jag fick sällskap med svågern en bit när jag skulle hem från Värmland för ett par år sedan. Eftersom han hittade, fick han ta ledningen på sin 1500 kubiks customhoj. Vi kör en rätt mysig liten asfaltväg, när vi kommer fram till ett vägarbete, och får stanna för en vakt. Det visar sig att de håller på och fräser upp gamla asfaltbeläggningen till flis.
Så småningom får vi väl klartecken att köra, svågern i täten fortfarande. Båda känner vi oss osäkra i fliset och "fotpaddlar" mer eller mindre fram. Efter ett tag känner jag att "det är nog inte så här man ska göra det", drar upp farten ett snäpp, ställer mig på fotpinnarna och låter hojen fara omkring lite under mig. Efter ett tag petar jag i trean och hittar "flytet"
Sedan hann jag både röka en cigarett och slå en båge innan svågern kom fram till asfalten han också I den stunden gillade jag verkligen min hoj
Sorry för mycket babbel, ibland bara händer det
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Ny däcktråd
rydde skrev:Jag brukar lämna in däck och fälg till en däckfirma i stan som är bra på mc-däck. Då får man det bra gjort och balanserat. När det sedan gäller riktigt grova offroad/crossdäck som jag använder på min andra hoj så lägger jag om hemma i garaget och då struntar jag i balansering. För normal användning av transalp/varadero rekommenderas att man balanserar.
Jo, jag ska också lämna in däcken till någon däckfirma när den dagen kommer. Det låter som en god idé.
Re: Ny däcktråd
Jag fullkittade mig på Biltema. Byter och balanserar nu däcken hemma.
Svettigt göra, men......
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 10709.html
Svettigt göra, men......
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 10709.html
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Ny däcktråd
Av Biltemas järn är det väl det mellersta på bilden som funkar bäst,
men kapa av några mm i den "raka" änden (tv). Den sticker in för långt och nyper lätt hål på slangen.
men kapa av några mm i den "raka" änden (tv). Den sticker in för långt och nyper lätt hål på slangen.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Ny däcktråd
aha! intressant... jag kör med sådana järn kanske värt korta dem lite... har lyckats ha sönder 1/5 omläggningar.Tramsvalp skrev:Av Biltemas järn är det väl det mellersta på bilden som funkar bäst,
men kapa av några mm i den "raka" änden (tv). Den sticker in för långt och nyper lätt hål på slangen.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
Lågprocentare då Rydde. En annan har klarat 2/3. Så numera sker omläggning hos jobbarkompis med gummiverkstad.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Ny däcktråd
Däck till våren????????????? menas det med att snön mestadels är borta och det finns tjäle kvar????
i så fall kan jag rekommendera MEFO som säljes av High Side Däck. De finns i en 17" version som är så grovt att underlaget inte spelar någon roll. Går kanonbra på tjälskadade vägar, på allt slags grus och funkar bra på asfalten och är godkända för upp till 170 km/h.
fram har jag ett Michelin crossdäck.
I April lägger jag nog på sommardäcken som då blir Anakee. De funkar ganska skapligt på grus om man inte buskör.
i så fall kan jag rekommendera MEFO som säljes av High Side Däck. De finns i en 17" version som är så grovt att underlaget inte spelar någon roll. Går kanonbra på tjälskadade vägar, på allt slags grus och funkar bra på asfalten och är godkända för upp till 170 km/h.
fram har jag ett Michelin crossdäck.
I April lägger jag nog på sommardäcken som då blir Anakee. De funkar ganska skapligt på grus om man inte buskör.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Ny däcktråd
Hallo!
Som första gångs förälder till en motorcykel så blir jag lite nyfiken på hur många mil ny brukar klämma ut ur ett däck.
1K mil läste jag en skriva ovan.
Har det stor inverkan om man kör på grus till och från också?
Mvh
Som första gångs förälder till en motorcykel så blir jag lite nyfiken på hur många mil ny brukar klämma ut ur ett däck.
1K mil läste jag en skriva ovan.
Har det stor inverkan om man kör på grus till och från också?
Mvh
Andreas
Don't be a Russian!
Don't be a Russian!
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Ny däcktråd
Det som har mest inverkan på livslängden är typen av däck. Grova däck som har mycket luft mellan "klackarna" nöts fort medan mer landsvägsbetonade däcken håller avsevärt längre. Ett halvgrovt bakdäck TKC80 kanske du kan få ur 5-600 mil medan du får ut 1500 mil av ett tourance, men det beror också mkt på körsättet.Äventyret skrev:Hallo!
Som första gångs förälder till en motorcykel så blir jag lite nyfiken på hur många mil ny brukar klämma ut ur ett däck.
1K mil läste jag en skriva ovan.
Har det stor inverkan om man kör på grus till och från också?
Mvh
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Ny däcktråd
Det beror även på fram eller bakdäck. När jag köpte min hoj hade den originaldäck (Bridgestone tw 47) Den hade då gått ca 1000 mil. Framdäck ok men bakdäcket fick jag byta omgående (Metzeler Tourance). Nu har den gått ca 1900 mil och både fram och bak börjar bli slitna. Så för mig gäller framdäck ca 2000mil bakdäck ca 1000milÄventyret skrev:Hallo!
hur många mil ny brukar klämma ut ur ett däck. 1K mil läste jag en skriva ovan. Mvh
Jag kör 90% asfalt. Jag byter mina däck hos denne man:
[youtube]XqFJYVgDBtQ[/youtube]
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
Re: Ny däcktråd
Bridgestone BW501
Bridgestone BW502
Har kört slut på några omgångar av dessa,,,(olicka hojar även,, Varadero)
då jag mest åker mindre krokiga asfaltsvägar å gillar att gasa,,,( även i 180knut)
där funkar dom mycket bra ända till dom ä sopslut,,
inga tendenser till tjuvsläpp,,,vanlig grusväg är dom hyggliga,,, rullgrus =nej,
Men kör 2,7-2,8 i lufttryck..
Rolle
Bridgestone BW502
Har kört slut på några omgångar av dessa,,,(olicka hojar även,, Varadero)
då jag mest åker mindre krokiga asfaltsvägar å gillar att gasa,,,( även i 180knut)
där funkar dom mycket bra ända till dom ä sopslut,,
inga tendenser till tjuvsläpp,,,vanlig grusväg är dom hyggliga,,, rullgrus =nej,
Men kör 2,7-2,8 i lufttryck..
Rolle
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
Erinrar mig ett problem angående däck på TA:n. Kolla ofta lufttrycket i framförallt bakdäcket. (naturligtvis även fram) För lite luft ökar slitaget och kortar således livslängden markant. Och jag har upptäckt hur svårt det är att bedöma bak-trycket på en relativt lätt hoj som Transan. Särskilt utan packning eller endast lätt lastad. Styvt däck som i rotation reser sig och kan bete sig och se normalt ut vid icke avancerad körning trots mindre än 1,5 bars tryck.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Ny däcktråd
Helt olika slitage på olika däckfabrikat på samma hoj (som nämnt innan)
Däcken som jag kan rekommendera är Pirelli Scorpion, samt helt outstanding METZLER TOURANCE samt TOURANCE EXP (för mera asfaltkörning)
Körde med dessa däck på mina Varaderos (2st) och dom fungerar ypperligt på alla underlag (exp är sämre på grusväg) Både varianterna håller för väl över 1000mils körning (för mig iaf, och jag har rätt tung gashand emellanåt )
Orginaldäcken (TrialWing) är totalt väredlösa vad gäller livslängd, håller knappt 500mil (bak) samt drygt 800mil (fram) sen var dom HELT slut.
Åker med Tourance EXP på min 1200GS numera, bästa däcket enligt mej
Däcken som jag kan rekommendera är Pirelli Scorpion, samt helt outstanding METZLER TOURANCE samt TOURANCE EXP (för mera asfaltkörning)
Körde med dessa däck på mina Varaderos (2st) och dom fungerar ypperligt på alla underlag (exp är sämre på grusväg) Både varianterna håller för väl över 1000mils körning (för mig iaf, och jag har rätt tung gashand emellanåt )
Orginaldäcken (TrialWing) är totalt väredlösa vad gäller livslängd, håller knappt 500mil (bak) samt drygt 800mil (fram) sen var dom HELT slut.
Åker med Tourance EXP på min 1200GS numera, bästa däcket enligt mej
BMW 1200GS-08
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Ny däcktråd
Jag kom ihåg att SMCs medlemstidning testade av "äventyrsdäck" för något nummer sedan och jag hämtade fram från bunten med mc tidningar och kikade efter.Skye skrev:Ångrar lite grann att jag tog Tourance EXP för det är lite sämre grepp i väta jämfört med vanliga tourance.
EXP håller ju längre och fler mil men den sommaren som var med ständig nederbörd, så kom osäkerheten in om det var halt eller inte. Bara att slå av på takten...
Enligt dem var Metzeler Tourance EXP det mesta asfaltsdäcket med delat bäst våtgrepp. De noterade att det finns en specialvarant av EXP för just honda varadero. Synd att inte Anakee 2 var med i testet men här är iaf resultaten citerat av yours truly
OBS! Notera! Jag lägger inga egna värderingar i detta utan tänkte mest bara att det kunde vara kul att fylla på med mer information i ämnet som diskuteras.
Metzeler Tourance EXP
Enduro: 0
Grusbus: 1
Fingrus: 3
Allroad: 4
Asfalt: 10
I regn: 8
Livslängd: 9
Montering: 7
Michelin Anakee
Enduro: 1
Grusbus: 2
Fingrus: 4
Allroad: 5
Asfalt: 9
I regn: 8
Livslängd: 7
Montering: 8
Metzeler Tourance
Enduro: 1
Grusbus: 3
Fingrus: 4
Allroad: 5
Asfalt: 8
I regn: 7
Livslängd: 9
Montering: 7
Michelin Sirac bak / T63 fram
Enduro: 2
Grusbus: 4
Fingrus: 4
Allroad: 6
Asfalt: 7
I regn: 7
Livslängd: 6
Montering: 7
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Ny däcktråd
Så här ser mitt framdäck (original TrialWing) ut efter knappt 1900 mil. Nu är Varadero en tyngre hoj, men konstigt iallafall att du bara fick 800 mil på det däcket. Dock är Bridgestone TW inga däck jag skulle sätta på frivilligt.Autolycus skrev:Orginaldäcken (TrialWing) är totalt väredlösa vad gäller livslängd, håller knappt 500mil (bak) samt drygt 800mil (fram) sen var dom HELT slut.
Har inte Varadero Michelin T66 som original, eller det kanske var länge sen...??
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!