Ny däcktråd

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Ny däcktråd

Inlägg av maua »

Nu har ju jag en Varan men jag har kört med två uppsättningar Anakee2. Till att börja med så tror jag att Anakee3 kommer ersätta tvåan som därmed kommer att utgå, vilket är synd. (Jag har treor på hojen nu!)
Tvåorna är ett mycket bra allrounddäck! Dom klarar förvånansvärt mycket grus och är väldigt bra på astfalt. Jag har aldrig tappat greppet på astfalt med dom däcken. (Jo en gång men det var för att framgaffeln var i botten vid ingången i en kurva och bakhjulet nästan i luften. Då kasade det lite!)
Anakee3 sägs ha mer grusegenskaper än tvåorna, vilket är svårt att tro om man ser på mönstret. Jag har inte hunnit testa ännu. Men om man youtubar däcket finns tester som visar på att det är väl så bra på grus som tvåan.
Jag tror att treorna kommer vara utomordentligt bra på vägen med tanke på att dom har profilen som ett gatdäck. Nu vet jag att du inte vill ha det utseendet, men enligt min mening så är funktionen på ett däck viktigare än utseendet. Du kanske får vara beredd att göra avkall på dina designtekniska önskemål ;)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Fibern »

Om nu Anakee-däcken anses vara ett bra allround-däck, så borde ju Sirac vara snäppet bättre med tanke på mönstret. Okej, mönstret säger ju inte allt, men så stor skillnad i övrigt på däck från samma tillverkare borde det ju inte vara.
Har kört hela tiden på Sirac, men är tyvärr kanske inte tillräckligt driven grusåkare för att uttala mig om däckets fördelar på grus, men jag är då helt nöjd med dessa hittills. Klart är väl dock att de är mer asfalt än grus-däck.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Bønne »

Jeg har indtil nu kørt 52000 km på Anarkee 2 på Varaderoen (3 sæt). Som de andre skriver, vældig godt på asfalt, de har heller aldrig sluppet for mig, heller ikke i regnvejr. Jeg har været både på Nordkapp og i Spanien på dem, fra den tyske Autostrada til de norske grusveje og bjergpassene i Alperne, og de fungerer bare *thumb_up* . Da jeg i 2010 var på Tjeldbergodden i Norge og jobbe kørte jeg en del ture på grusvejene der, men også på skovvejene der var dårligere :lol: . Så længe underlaget er rimeligt fast klarer de det fint, og er meget mere retningsstabile end de originalmonterede Bridgestone, men er det løst grus begynder forhjulet at sejle, men det er nok lige så meget pga. Varaderoens 19" forhjul og styregeometri.

På min vintercykel, Africa Twin, har jeg kørt med Heidenau K60 og nu med K60 Scout (begge M+S), og der er en del forskel på dem.
Det almindelige K60,Bild fungerer godt på grus og sne og kan også bruges i terræn, men det holdt kun ca. 10000 km.
På Scouten er mønsteret mere lukket på midtenBild, hvilket gør at det ikke er helt så godt i terræn og sne, men stadig fint på grus. Indtil nu har jeg kørt ca. 12000 km på Scouten, og der er stadig en del mønster tilbage.
På asfalt er de begge ok, men der vil jo altid være mindre vejgreb i en knopdæk som K60 end i et som Anarkee 2.

Nu ved jeg ikke hvilke grusveje i Norge du regner med at køre på, men er det de større forbindelsesveje er de normalt rimelig gode, så der kan du sagtens bruge Anarkee 2. Vil du ud på de helt små grusveje, ville jeg vælge K60 Scout eller alternativt K60 (du skal jo trods alt også bruge dem en del på asfalt).

(Ser lige Fibern også har skrevet :D ), og ja, Sirac kunne sikkert også være et altenativ til K60, men dem har jeg aldrig prøvet.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Wiseguy »

maua skrev:Nu vet jag att du inte vill ha det utseendet, men enligt min mening så är funktionen på ett däck viktigare än utseendet. Du kanske får vara beredd att göra avkall på dina designtekniska önskemål ;)
Klart man vill ha funktion först. I vanliga fall är det väl 60% asfalt & 40% grus/terräng som hojen rullar på och då är de gamla däcken bra.
Men skall jag köra Norden-runt* under sommaren lär det blir bra mycket mera asfalt. Som jag snabbkollade ser det ut att kunna bli typ 95% asfalt och resten grus. Inte riktigt det jag vill, men de långa sträckorna i norr på asfalt gör att fördelningen ser lite rubbad ut hur mycket grus jag än försöker hitta :shock:

Mycket vettiga tips här som jag skall kolla närmare på.
Bild

* Vi som inte har tid att köra Jorden-runt kör istället Norden-runt :P
Bild
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Vagabond »

maua skrev:(Jag har treor på hojen nu!)
Skriv gärna en recension :rtfm när du känner dig mogen. Jag är väldans nyfiken på Anakee3-orna.
Jag körde ganska många mil på Pilot Road på gamla hojen och fullkomligt älskade dem. Suveränt grepp i alla väglag (i alla fall på asfalt) och speciellt i regn och Anakee3 påminner mycket om Pilot Road-mönstret fast grövre. Är det som jag tror och hoppas så har man lyckats kombinera ett suveränt asfaltsdäck med att de funkar på grus oxå. :clap
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Ny däcktråd

Inlägg av maua »

Precis så kände jag också! Jag har inte testat Pilotroaden men jag har varit sugen. Jag velade ett tag mellan anakee och polotroad, men som du säger! Dessa ser ut som pilotroad fast med mönster. Mönstret är ju faktiskt nersänkt i däcket vilket ju är ganska unikt!
Efter en första försiktig provkörning igår så känns dom bra! En sak jag reagerade på var att dom viner en hel del i landsvägsfart. Nu är ju denna cykel ny för mig och det kan ju vara kedja och drev också. Får se om det ändras när däcket är lite mer inkört och temperaturen lite mer motsvarar normala omständigheter! Nu får man ju knappt upp någon arbetstemp i däcken.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Olle Å »

Att få upp tempen i däcken borde ju vara ganska svårt vid vanlig körning och dessutom har ju de däcken nerskuret mönster. Har däcken rejäla klackar blir de ju fort varma på asfalt. Dessutom är det ju ganska kyligt på vägbanan. *pilot *pilot
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Legio »

Stefan skrev:@legio: Räckte däckjärnen för att "break the bead", alltså att få det gamla däcket att släppa från fälgens "hylla" närmast fälgkanten? Har fattat det som att det kan vara tricky, tänkte därför införskaffa Biltemas 82542. Kanske ska vänta med den?
Jag använde inte däckjärnet till den biten utan just biltemas däckverktyg http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... tyg-82542/
och med denna var det inga problem att lossa däcket, men det hade säkert gått med en bräda med, det var dock smidigt med verktyget.
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Wiseguy »

Hittade lite videos om olika däck. Kanske något att se för dem som funderar på de olika varianterna.

Heidenau K60 Scout
[youtube]oJcbJpAEiFI[/youtube]

Michelin Anakee 2
[youtube]BF603JO_tCw[/youtube]

Michelin Anakee 3
[youtube]Sgvp37czPdE[/youtube]

Continental TKC80 & Trail Attack
[youtube]p3no0tZ7SDU[/youtube]

Heidenau K76
[youtube]sF4JKdOm5rg[/youtube]

Metzeler Karoo 3
[youtube]nC-M4nz94l8[/youtube]
Bild
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Ny däcktråd

Inlägg av botte »

Jag sitter i Snesudden och funderar på att beställa däck (Heidenau K60 troligtvis), men blev fundersam över vilka beteckningar det skall vara på däcken. Att jag sedan inte fattar vad (68k) eller liknande betyder spelar inte så stor roll bara jag beställer sånt som duger på besiktningen.
Kör en TA -94.
Kommer inte ihåg registreringsnummret så jag är tacksam för svar :conf: :?: :x
Det är aldrig för sent att börja om!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Fibern »

Du klarar dig med hast.index S, (180) men kör på T, som jag sa. Det är max 190km/h
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Ny däcktråd

Inlägg av botte »

Fråga: 190 km/h hur bär jag mig ät för att någonsin komma upp iden hastigheten?
Det är aldrig för sent att börja om!
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Sv: Ny däcktråd

Inlägg av mattias_wennberg »

Vrid gashandtaget nedåt! :grin:
Mattias
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Jan-Olov »

botte skrev:Fråga: 190 km/h hur bär jag mig ät för att någonsin komma upp iden hastigheten?
Varför skulle man vilja komma upp till 190km/h?
jan-Olov
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

Lite inne på samma tanke... varför?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Sonka
125cc
125cc
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 20 jul 2012, 13:14
Answers: 0
Hoj: KTM 1190 Adventure R
Ort: Sandviken

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Sonka »

För att det går!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Fibern »

botte skrev:Fråga: 190 km/h hur bär jag mig ät för att någonsin komma upp iden hastigheten?
Prova nedför Önusberget. :naughty:

Nä alltså, jag gissar (obs gissning) att TA:n inte kommer över 180 blås, men tycker Trafikverk och länsman detsamma?
Med T-index är du i alla fall garanterat säker och priset mellan dessa kan väl ändå inte vara mer än marginellt. Eller har jag tok-fel där?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av rydde »

Enligt wikipedia uppnår en fallskärmshoppare 195 km/h trots att han "bromsar" med magen neråt så en transa borde väl rimligen gå att få upp i lite över 200 va? Iaf utan sidoväskor :-D
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Vagabond »

I fritt fall då eller? :naughty:
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Äventyret »

Runt 180 planar min ut på mätarn om man kryper ner bakom glaset, har ej kollat med gps än.

Åter till ämmnet så börjar jag bli intreserad av K60 nu, Hoppas på däckbyte vid nästa löning.
Andreas
Don't be a Russian!
Skriv svar