Ny däcktråd

Snacka oljor, stift, filter, drev, kedjor, däck och annat som slits och förbrukas.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Ny däcktråd

Inlägg av rydde »

Den kanske känns stor men jag tycker den är rätt lagom när man väl använder den. Har en sån där rund pensel som jag sveper runt på ytan och sedan målar kring fälgkanten på däcket. Tar ändå ingen vidare plats på en hylla i garaget så nog är det bra.


Sent using Tapatalk
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

Ääähummm... vänta nu :conf: Njaa... kanske inte ändå :mrgreen:
Skye skrev:Japp, Stefan.

Du får skaffa en sån här så kan du parkera burken bredvid
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

Nåja, det känns ju kanske lite som ett I-landsproblem, bara en spontan reaktion :mrgreen: *drinking_beer*
V Saarela skrev:Jo, trist att det är en två kilosburk, men och andra sidan....om dom skulle ha tex en halvkilos så skulle den säkert då kosta 100;- ?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

Aääähum...tror jag nöjer mig så med kommentar :oops: :mrgreen: :mrgreen: :banana *drinking_cheers*
Tramsvalp skrev:
V Saarela skrev:Jo, trist att det är en två kilosburk, men och andra sidan....om dom skulle ha tex en halvkilos så skulle den säkert då kosta 100;- ?
Du kan säkert även använda den som duschtvål och att sätta sprutt på samlivet då och då. :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Olle Å »

Ni snackar bara smörja. Monteringssmörja är ju faktiskt toppen att använda när man håller på och lägger om själv.
Men jag läste någonstans om MX-förare använder smörja inuti däcket. Har någon erfarenhet av detta???????? :röd: :röd:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

Erfarenhet saknas så klart, men det låter ju heltokigt :shock: Brukar inte de ha extratillbehör för att hålla FAST däck/slang inuti fälgen :conf: Spontant känns ju det som något man skulle vilja uppnå :conf:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Olle Å »

Så vitt jag vet så skall friktionen mellan slang och däck minska med smörjan och då förhindra varmgång som blir då de kör på väldigt ojämnt underlag. har jag rätt eller fel????? :röd: :röd:
Däcken håller de ju fast med speciella däcklås. :röd: :röd:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

Jaha... är det SÅ de tänker... Tänk vad lite man vet :mrgreen:

Nåja, på kanterna torde ju räcka bra åt en annan :blå:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Legio »

Så nu är däcket bytt, en liten reflektering nedan för er som funderar på att byta själva

Ok, inköp av däckverktyg 599 kr
Däckmonteringspasta 189 kr
pensel 50 kr
3 st däckjärn 150 kr
Ventiluppdragare 50 kr
Hjulbalanserare mc 289 kr
balanseringsvikter 15 kr
fälgskydd x2 60 kr
Summa: 1402 kr

Bakdäcket höll 1000 mil, framdäcket 1300, detta ger 575 mil i genomsnitt tills däckbyte som kostar 250 kr ? (200-400)

Vilket ger att jag går plus om ca 8 år vid 400 mil om året.

Men det handlar ju inte om pengar (eller bekvämlighet), känslan att fixa själv är ju oslagbar.

Sedan såg jag inga orginal vikter på framfälgen och jag tror aldrig framdäcket har varit så fint balanserat!

Hade svårt att få fälgskydden att fästa, så jag valde att klippa sönder en trädgårdslang efter lite övertalning av min fru, fungerade ok som skydd även om det saknades öglor för däckjärnen.

Det som gjorde det smidigt var nog däckpastan för inte behövde jag ta i mkt.

Ventildragaren var inte av höjdarkvalite dock, böjde munstycket när jag skulle skruva ut ventilen så en skruvmejsel fick ta den biten. Den var ok till att dra upp ventilen med dock.

Så nu sitter det på dina Metzeler Tourance 100/90 - 19 på Hojen, valde den gamla modellen och inte EXP, för det är ju lite offroad i cykeln.
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av V Saarela »

Tramsvalp skrev:
V Saarela skrev:Jo, trist att det är en två kilosburk, men och andra sidan....om dom skulle ha tex en halvkilos så skulle den säkert då kosta 100;- ?
Du kan säkert även använda den som duschtvål och att sätta sprutt på samlivet då och då. :D
haha, nog så viktigt

Du får gärna utveckla ditt resonemang :)
Legio skrev:Så nu är däcket bytt, en liten reflektering nedan för er som funderar på att byta själva

Ok, inköp av däckverktyg 599 kr
Däckmonteringspasta 189 kr
pensel 50 kr
3 st däckjärn 150 kr
Ventiluppdragare 50 kr
Hjulbalanserare mc 289 kr
balanseringsvikter 15 kr
fälgskydd x2 60 kr
Summa: 1402 kr

Bakdäcket höll 1000 mil, framdäcket 1300, detta ger 575 mil i genomsnitt tills däckbyte som kostar 250 kr ? (200-400)

Vilket ger att jag går plus om ca 8 år vid 400 mil om året.

Men det handlar ju inte om pengar (eller bekvämlighet), känslan att fixa själv är ju oslagbar.

Sedan såg jag inga orginal vikter på framfälgen och jag tror aldrig framdäcket har varit så fint balanserat!

Hade svårt att få fälgskydden att fästa, så jag valde att klippa sönder en trädgårdslang efter lite övertalning av min fru, fungerade ok som skydd även om det saknades öglor för däckjärnen.

Det som gjorde det smidigt var nog däckpastan för inte behövde jag ta i mkt.

Ventildragaren var inte av höjdarkvalite dock, böjde munstycket när jag skulle skruva ut ventilen så en skruvmejsel fick ta den biten. Den var ok till att dra upp ventilen med dock.

Så nu sitter det på dina Metzeler Tourance 100/90 - 19 på Hojen, valde den gamla modellen och inte EXP, för det är ju lite offroad i cykeln.
Snyggt jobbat *thumb_up*

Som sagt, ventilen behöver du inte lossa ens om du inte vill.
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Legio »

V Saarela skrev:Snyggt jobbat *thumb_up*

Som sagt, ventilen behöver du inte lossa ens om du inte vill.
Tack! :D

Ventildragaren hade en gängning isig som inte passade om man inte tog bort ventilen, därav denna procedur.

Skall köpa en bättre ventilavdragare dock för det var smidigt med dragaren.
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Wiseguy »

Några bra tips på däck som skall gå 80% asfalt 20 % grus?

Har ju just nu TKC80 som ger rätt utseende och funkar helt underbart på grus.
Men kruxet med dem är att vid lite längre stunder på asfalt i 110-120 km/h så börjar de slingra sig. De värms upp och blir lösa så att det märks ganska väl.
Skall jag göra min Norden-tur i sommar så lär jag få byta dem eller köra under 100 km/h.

Så har ni några bra tips på bra däck, som fortfarande ser lite roligare ut än rena asfaltdäck?
Helst skulle jag faktiskt ha 2 uppsättningar fälgar med olika däck, men det verkar svårt att hitta.
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Stefan »

@legio: Räckte däckjärnen för att "break the bead", alltså att få det gamla däcket att släppa från fälgens "hylla" närmast fälgkanten? Har fattat det som att det kan vara tricky, tänkte därför införskaffa Biltemas 82542. Kanske ska vänta med den?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Masterjojo »

@Stefan. Har inte varit några problem för min del iaf. Bara att lägga upp hjulet på ett par reglar och ställa sig på däcket.
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Peter »

Nu har jag inte jättemycket erfarenhet, men mina Anakee 2 har funkat kanon på asfalt. På grus kan jag inte säga så mycket för där är det jag som är begränsningen. Men dom funkar på både torr och våt väg och slitstyrkan är bra. Jag har kört 800 mil och det är minst hälften kvar. Jag misstänker att du vill ha lite mer grusbett men om du ska åka långt på asfalt rekomenderas dessa varmt :rock-on
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Wiseguy »

Michelin Anakee 2
Skall forska lite närmare på det.
Fast fan vad mesig den ser ut jämfört med TKC80:an :roll:

Bild

Bild
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ny däcktråd

Inlägg av rydde »

TKC80 är ju ett "50/50"-däck medan Anakee 2 är snarare 90% asfalt så det är klart att det är stor skillnad. Båda är väl bra däck, men lite olika användningsområden. Det finns ett däck som heter Heidenau K60 (finns även i en variant som heter Scout). Dessa däck håller längre än TKC80 men är fortfarande ganska grovmönstrade. Många gillar kombinationen TKC80 fram och K60 bak för ökad livslängd baktill. Bara lite tips/idéer från lilla mig... :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Wiseguy »

rydde skrev:Många gillar kombinationen TKC80 fram och K60 bak för ökad livslängd baktill.
Det var ingen dålig idé.
Dels är ju bakdäcket det som kommer att ta slut först. Samt att när det börjat orma sig så har jag föreställt mig att bakdäcket är det som är största boven i dramat. Inte helt hundra på det så här utan att ha kört på några månader nu, men vad jag kommer ihåg.
Mycket på grund av att det verkar bygga upp mera värme än framdäcket. Lägger man handen på däcken efter en snabb tur på motorväg så är bakdäcket varmare.
Bild
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Äventyret »

@ Wiseguy: Det verkar som att du och jag har samma önskemål både vad det gäller köregenskaper & utseende, dock har jag ingen erfarenhet av mc-däck utöver de jag har på hojen nu så det känns bra / kul att kunna ta del av dina och andras erfarenheter.
Andreas
Don't be a Russian!
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Ny däcktråd

Inlägg av Olle Å »

Jag har ju kört i många år på flera olika däck. Skall man ha ett kombidäck, så verkar även Anakee 2 vara ett mycket bra val. Michelin T 63 är ganska grovt , men har mycket fina egenskaper på asfalt ändå.
Beroende på andel asfalt-grus du kör, så är det dessa två man kan välja mellan.
Om du skulle vilja ha ett extremt grovt däck , så kolla på http://www.highside.se" onclick="window.open(this.href);return false; och deras MEFO Stonemaster.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar