Ny däcktråd
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Ny däcktråd
Nej Peter, jag hoppar nog över det ändå...
V4, typ automatlåda (DCT), dyr, och vad servicarna går på på en dylik, vågar jag inte ens tänka på. Och på min 700 kan jag åtminstone göra en del jobb själv, på den där lär det väl kosta skjortan om något pajar... Och 130 HK lär ju synas på försäkringen också, även om de kan vara kul mellan premieavierna
Dessutom är jag just nu så förbenat nöjd med min egen, det var en ren fröjd att köra den idag, om än bara på ett par ärenden. Och några kronor har man ju hängt på den, så jag tror jag avvaktar med det tills lottovinsten kommer. Dilemmat är ju då att jag inte spelar
Så, nä, det är nog bäst att låta den vara
V4, typ automatlåda (DCT), dyr, och vad servicarna går på på en dylik, vågar jag inte ens tänka på. Och på min 700 kan jag åtminstone göra en del jobb själv, på den där lär det väl kosta skjortan om något pajar... Och 130 HK lär ju synas på försäkringen också, även om de kan vara kul mellan premieavierna
Dessutom är jag just nu så förbenat nöjd med min egen, det var en ren fröjd att köra den idag, om än bara på ett par ärenden. Och några kronor har man ju hängt på den, så jag tror jag avvaktar med det tills lottovinsten kommer. Dilemmat är ju då att jag inte spelar
Så, nä, det är nog bäst att låta den vara
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Ny däcktråd
Kollat med hojdäck.se och som de ser det så är TL=TT/TL vad gäller däck till stora offroad. Så nu är en omgång nya Tourance på väg.
Yamaha XT1200Z Super Teneré -13
Honda XL700V Transalp -08
Yamaha XTZ750 Super Teneré -89
Kawasaki ZX10 -88
Suzuki GSX550E -83
Honda XL700V Transalp -08
Yamaha XTZ750 Super Teneré -89
Kawasaki ZX10 -88
Suzuki GSX550E -83
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Ny däcktråd
@ Stefan. Jag håller med dig i allt. Enda skillnaden är att jag faktiskt kan hoppas på en Lottovinst Två rader stående tio-veckors!
Jag vann 23 kronor förra veckan Banken ringde direkt och klagade på att kontot var fullt
Nä det blir allt att behålla hojen en stund till. Det är ju tur att man är nöjd med den
Jag vann 23 kronor förra veckan Banken ringde direkt och klagade på att kontot var fullt
Nä det blir allt att behålla hojen en stund till. Det är ju tur att man är nöjd med den
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Ny däcktråd
Wow! Peter, man får gratinera så mycket Då blir det du som blir stekarn i Ramundberget
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Ny däcktråd
Första intrycket av K60 Scout.
Tog en repa ner till Varberg o hälsade på päronen som campar där.
Kändes stabilt på asfalten omän att jag inte lagt ner den så hårt.
Tog en grusrepa på hemvägen och jävlar va bra det bet i gruset nu, bra ax o inte massor av spinn som tidigare.
Tog en repa ner till Varberg o hälsade på päronen som campar där.
Kändes stabilt på asfalten omän att jag inte lagt ner den så hårt.
Tog en grusrepa på hemvägen och jävlar va bra det bet i gruset nu, bra ax o inte massor av spinn som tidigare.
Andreas
Don't be a Russian!
Don't be a Russian!
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Ny däcktråd
Mitt första intryck av Heidenau K60 Scout är att det vibrerar bra mycket mindre än TKC80 (konstigt vore väl annars).
Lite tystare är det också.
Det bygger upp värme ganska snabbt, men än så länge verkar det inte vara någon fara med det. En långtur får utvisa mer sen.
Lite tystare är det också.
Det bygger upp värme ganska snabbt, men än så länge verkar det inte vara någon fara med det. En långtur får utvisa mer sen.
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Ny däcktråd
Jag har under 2013 kört med en uppsättning Sava MC 30, ett däck som har fungerat bra och jag har fått ut drygt 1200 mil på dem.
Nu har jag satt på en ny uppsättning Sava MC 24, detta däck har ett lite grövre mönster än MC 30.
Däcken har jag köpt från Däckonline, och kränger och balanserar i garaget.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
Ser ut lite mer åt kombi asfalt/grushållet, dina nya däck. Priset?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Ny däcktråd
Jag köpte de i september då kostade de 583:- för bakdäcket och 440:- för framdäcket.
Idag tar dackonline.se 634:60 för bakdäcket, framdäcket verkar vara slut för tillfället.
Man får ligga och kolla priser hela tiden på dackonline.se och ibland har de bra priser och då får man köpa och lägga på lager.
Värt att notera att de har slangar och fälgband också. De slangar jag har fått har varit Continental, visserligen tillverkade i Indien.
Idag tar dackonline.se 634:60 för bakdäcket, framdäcket verkar vara slut för tillfället.
Man får ligga och kolla priser hela tiden på dackonline.se och ibland har de bra priser och då får man köpa och lägga på lager.
Värt att notera att de har slangar och fälgband också. De slangar jag har fått har varit Continental, visserligen tillverkade i Indien.
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Re: Ny däcktråd
Jag vill minnas att det var "någon" som talade om för mig att han lagt på slanglösa däck på sin TA, är inte säker men det kan ha varit ett franskt märke. Han fick punktering efter x antal mil, som efter lagning inträffade ganska snart igen. Det visade sig att insidan på däcket hade så grovt mönster att det troligtvis gjort att det blev nötning på vissa ställen på slangen och därav punkteringarna.
Om så är fallet borde risken minska om man kör med den tjockare crosslangen.
Bosse
Om så är fallet borde risken minska om man kör med den tjockare crosslangen.
Bosse
Det är aldrig för sent att börja om!
Re: Ny däcktråd
Apropå slang, ni som byter själva (eller jobbar på gummiverkstad), hur nära behöver man komma i dimension?
Kikade lite runt, och hittade inget som var exakt dimensionerna på min 700. Men, å andra sidan verkade de sortiment jag kikade på ha mest ett urval av dimensioner, så man kanske inte behöver lägga sig exakt?
@Shadowgunnar, jag letade förgäves efter slangar på dackonline i höstas (jo, ett fåtal gelslangar). Om du har lust får du väldigt gärna slänga upp en direktlänk. Om det nu går hos dem... ibland kan man få till det genom att gå in på sidan, högerklicka på sidan och välja egenskaper. Ibland går den länken att använda.
Kikade lite runt, och hittade inget som var exakt dimensionerna på min 700. Men, å andra sidan verkade de sortiment jag kikade på ha mest ett urval av dimensioner, så man kanske inte behöver lägga sig exakt?
@Shadowgunnar, jag letade förgäves efter slangar på dackonline i höstas (jo, ett fåtal gelslangar). Om du har lust får du väldigt gärna slänga upp en direktlänk. Om det nu går hos dem... ibland kan man få till det genom att gå in på sidan, högerklicka på sidan och välja egenskaper. Ibland går den länken att använda.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
@Stefan
Av vad jag förstått behöver den inte vara exakt. Slangen anpassar sig bra. Finns inte rätt dimension, ta en så nära som möjligt. En underdimension är arr föredra då den är lättare att få dit utan att vecka sig.
@Skye
Jag tror inte däcklås behövs på Transingen. Jag har då inget.
Av vad jag förstått behöver den inte vara exakt. Slangen anpassar sig bra. Finns inte rätt dimension, ta en så nära som möjligt. En underdimension är arr föredra då den är lättare att få dit utan att vecka sig.
@Skye
Jag tror inte däcklås behövs på Transingen. Jag har då inget.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Ny däcktråd
Här kommer länken till slangarna http://www.dackonline.se/cgi-bin/MySchlauch.pl" onclick="window.open(this.href);return false;
välj storlek på slangen och sedan storleken på däcket.
Ang cross-slang så har jag läst någonstans att de inte är godkända för landsvägsbruk.
välj storlek på slangen och sedan storleken på däcket.
Ang cross-slang så har jag läst någonstans att de inte är godkända för landsvägsbruk.
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Ny däcktråd
Såg att den länken gick till den tyska sidan.
Här kommer länken till svenska sidan http://www.dackonline.se/Motorcykeldack ... ldack.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Här kommer länken till svenska sidan http://www.dackonline.se/Motorcykeldack ... ldack.html" onclick="window.open(this.href);return false;
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ny däcktråd
Jo, det har jag med läst. Och man kan ju fråga sig varför.Ang cross-slang så har jag läst någonstans att de inte är godkända för landsvägsbruk.
Och vem, polisen eller en besiktningsman, ska kontrollera den saken?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Ny däcktråd
@Shadow, tack tack för länken och besväret Det känns ju rätt naturligt att beställa slang ihop med däck.
@Fibern, synnerligen relevant synpunkt just där, min herre
Fast, det man kanske kan se är väl om man skulle få en däcksexplosion i hög fart och klota, och f-bolaget undersöker saken, det skulle ju kunna bli lite jobbigt...
@Fibern, synnerligen relevant synpunkt just där, min herre
Fast, det man kanske kan se är väl om man skulle få en däcksexplosion i hög fart och klota, och f-bolaget undersöker saken, det skulle ju kunna bli lite jobbigt...
Senast redigerad av Stefan den mån 17 feb 2014, 20:38, redigerad totalt 1 gånger.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Ny däcktråd
Man kan ju undra varför, de borde hålla lika bra som en standardslang. Enda skillnaden är väl att på vägen så går det betydligt fortare om det kan ha någon inverkan.
Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk
Skickat från min GT-P5210 via Tapatalk
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Re: Ny däcktråd
Nepp... nu är det bestämt. I år blir det att testa Mitas E07. De ser ut som något som kanske kan vara en vettig kompromiss. Ska bara stämma av med en av de däckfirmor i närheten som Jokern var vänlig nog att förse mig med Sedan blir det beställning, jag har sett på bl.a. advrider.com att de fått bra omdömen, så helt kass ska de väl inte vara. Har ju ändå ambitionen att förbättra min körning på grus/lättare offroad. Och priset såg bra ut också.
Då jag hade för mycket sparad semester, fick jag ju ut en del i slantar , så jag siktar på att även köpa BT-grejer för att börja lära mig att byta själv Tack vare skuggan ovan (Shadowgunnar) kan man ju numera ta några slangar i samma försändelse, så är det inte natta om man råkar nypa ett i inkörningsfasen
Man får se vad däcken går för... och min förmåga
Då jag hade för mycket sparad semester, fick jag ju ut en del i slantar , så jag siktar på att även köpa BT-grejer för att börja lära mig att byta själv Tack vare skuggan ovan (Shadowgunnar) kan man ju numera ta några slangar i samma försändelse, så är det inte natta om man råkar nypa ett i inkörningsfasen
Man får se vad däcken går för... och min förmåga
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- fixit6770
- Stödhjul
- Inlägg: 20
- Blev medlem: lör 17 nov 2012, 13:23
- Hoj: Triumph Tiger 900i
- Ort: Herrljunga
Re: Ny däcktråd
Hej Stefan, kör sedan i Augusti på Mitas E-07 både fram och bak på min Transalp 600-94:a och är mycket nöjd.
Körde innan på Michelin Sirac som också var bra på sitt sätt.
Här kommer lite + - minus Mitas E-07/Michelin Sirac så som jag upplever dom på min hoj.
- tycker att dom driver ut lite mer i kurvor, så man får ändra spårval lite
- mer däck ljud, "sjunger" lite runt 70-80km/h
+ mer "ärligt" fäste när man åker på sladd på grus, här kan man lättare gasa sig ur en situation. Sirac släppte lite lättare på just grus.
+ bättre fäste på både gas och broms på grus, framför allt broms på lite lösare grus är klart mycket bättre och det känns tryggt.
Bytte själv däcken för första gången och det tog en stund men det blev bra, inga vibrationer
Använde däcksjärn från Biltema, smörjmedel mellan däck och fälg diskmedel YES, balanserare från Biltema, satte den helt enkelt den på en höglyftande pallyftare på jobbet som stativ och det funkade
Hoppas även du blir nöjd med dom nya däcken.
Körde innan på Michelin Sirac som också var bra på sitt sätt.
Här kommer lite + - minus Mitas E-07/Michelin Sirac så som jag upplever dom på min hoj.
- tycker att dom driver ut lite mer i kurvor, så man får ändra spårval lite
- mer däck ljud, "sjunger" lite runt 70-80km/h
+ mer "ärligt" fäste när man åker på sladd på grus, här kan man lättare gasa sig ur en situation. Sirac släppte lite lättare på just grus.
+ bättre fäste på både gas och broms på grus, framför allt broms på lite lösare grus är klart mycket bättre och det känns tryggt.
Bytte själv däcken för första gången och det tog en stund men det blev bra, inga vibrationer
Använde däcksjärn från Biltema, smörjmedel mellan däck och fälg diskmedel YES, balanserare från Biltema, satte den helt enkelt den på en höglyftande pallyftare på jobbet som stativ och det funkade
Hoppas även du blir nöjd med dom nya däcken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Med Vänliga Hälsningar, Janne.
Triumph Tiger och Honda ST1100 åkande Ciderdrickare från Herrljunga
Triumph Tiger och Honda ST1100 åkande Ciderdrickare från Herrljunga