TomTom Urban Rider

Om kameror, videoredigering, GPS, datorer, mobiler, intercom etc.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

TomTom Urban Rider

Inlägg av hogge »

Hej
Funderar på att köpa en gps.Funderar på TomTom Urban rider Europe.Har någon testat denna eller har någon erfarenhet så skriv gärna en rad.Verkar vara mycket för pengarna. Har den ruttplanerare?
Mvh Hogge
Autolycus
Cykel
Cykel
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 08:44
Answers: 0

Re: TomTom Urban Rider

Inlägg av Autolycus »

Garmin ger dej förmodligen ännu mer för pengarna, stog själv länge och valde mellan tomtom, garmin 550 och 660 (zumo) blev tillslut en 660, det skiljer nog i grund inte så mkt mellan dom olika modellerna men när jag tittat/känt och sett vad jag fick för pengarna så kändes Garmin som ett mera gediget köp (jag har inte ångrat mej, den visade rätt genom hela europa i somras :) )

MEN du ska givetvis köpa den DU vill ha.

Finns mkt att läsa om dom olika gps modellerna om du söker på nätet, jämförelser finns också.
BMW 1200GS-08
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: TomTom Urban Rider

Inlägg av Stefan »

Själv kör Zumo 660 och tycker väl den är OK, saknar en del grejer man kan tycka att det inte skulle vara SÅ besvärligt att få dit, men det den gör gör den hyggligt bra.

Ang. ruttplanerare, kolla Skye's svar 2 trådar bakåt: http://www.transalp.se/viewtopic.php?f=26&t=1153
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: TomTom Urban Rider

Inlägg av hogge »

Har beställt en tomtom urban rider europa ¨på nätet.Väntar med spänning på den. Hinner kanske med en testrunda i år.Återkommer med lite input senare
Mvh Hogge
Användarens profilbild
ralsbo
50cc
50cc
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:49
Answers: 0
Hoj: Honda Crosstourer
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: TomTom Urban Rider

Inlägg av ralsbo »

Tyvärr lite sen med svaret då du redan beställ, men så här skrev jag på ett annat forum:
OBS, Detta gäller Tomtom med internt minne. Har du minneskort i din så kanske du klarar dig bättre.

Om ni ska köpa en GPS till hojen i vinter, gå inte på samma mina som jag gjorde.
Köpte en Tomtom Rider Pro med Europakartor, då jag åker mycket nere i Europa.
När jag fick hem den och kollade den, så såg det bra ut, hela Europa syntes som utlovats.
Man har ju en månad på sig att utnyttja senaste kartan garantin, så det måste man ju se till att få gjort. De senaste kartorna vill man ju ha.
Och det är här eländet börjar.
Nu helt plötsligt var kartan uppdelad i 4 delar. Det var väl OK tyckte jag till att börja med.
Men nu börjar jag att planera nästa Europaresa och behövde ha in mer länder i GPS:en.
Hur fan jag än bar mig åt så gick det inte, så fort jag ville ha in en ny del av kartan, så raderades den delen som låg inne i GPS:en.
Till slut så fick jag ge upp och kontaktade supporten för att få hjälp.
Svaret jag fick var: Det går inte!!!!!!!!!!!!!!! Man kan bara ha i en del av kartan åt gången.
Men, frågade jag. Hur ska jag då göra när jag kommer till ett land som inte finns med i GPS:en?
Här hade Tomtom verkligen tänkt till när det gäller användarvänliga GPS:er till MC.
-Du får ta med dig datorn och bredbandsuppkoppling när du åker på semester, så får du uppdatera GPS:en efterhand som du passerar de olika länderna.
Jag svarade att jag visserligen har en stor hoj, men plats för dator och annan utrustning finns det inte plats för när jag åker på MC-semester. Det var ju därför jag köpte en GPS med Europakarta.
På supporten visste dom inte riktigt hur detta kunde vara deras problem, jag har ju fått en Europakarta, visserligen finns det mesta av kartan i datorn, men ändå.
Jag påpekade att det inte stått med en ända stavelse i produktbeskrivningen att större delen av kartan försvinner från GPS:en efter uppdateringen, inte ens på Tomtoms hemsida.
Det höll dom ju med om, att det gör det ju inte.
När jag ville att dom skulle ta tillbaka grejerna pga att de inte motsvarade beskrivningen så hänvisade dom till återförsäljaren, som har sina egna regler för återköp.
Den fungerade ju när jag hade köpt den, men inte efter att jag uppdaterat den, alltså är det inte en reklamation, då jag gjort ändringar på varan.
Så efter att ha lagt ett antal tusen på en GPS med Europakarta och 800 kr på ett fäste med laddning så återstår inget annat än att lägga in denna skitprodukt längst in i garderoben.
Att ha en GPS som man inte kan använda i hela Europa som utlovat är inget annat än skräp för mig.
Att Tomtom inte tar ansvar för sina produkter och sina uppdateringar är inget annat än bedrägeri i mina ögon.
Än är väl inte sista ordet sagt gentemot Tomtom, men med den attityden dom har så finns det nog inget större hopp om att dom ska ta sitt ansvar.
Så ska ni köpa en GPS till hojen i vinter??? Vad ni än gör, undvik Tomtom som pesten.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: TomTom Urban Rider

Inlägg av hogge »

Hej Ralsbo
Tack för ditt uttömande svar.Jag visste om detta om kartzoner. Är inget större problem för mig då jag bor 4 mil från Öresundsbron så dit hittar jag. Kommer att växla mellan södra och den norra kartzonen beroende på vart jag skall köra. Men håller med dig om denna svaghet. Fattar inte att det inte finns mer minne eller ett minneskort. Hur tycker du annars att den fungerar om man håller sig inom den aktiva zonen?
Mvh Hogge
Användarens profilbild
ralsbo
50cc
50cc
Inlägg: 88
Blev medlem: mån 11 feb 2008, 19:49
Answers: 0
Hoj: Honda Crosstourer
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: TomTom Urban Rider

Inlägg av ralsbo »

Själva GPS:en tycker jag fungerar bra.
Lätt att knappa runt och lätt att göra egna turer via programvaran i datorn.
Har även kopplat in Scala Raider och mobilen i GPS:en och det fungerar perfekt.
Hade det inte varit för dödskallarna på supporten och de som utvecklat programvaran hade det varit riktigt bra.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: TomTom Urban Rider

Inlägg av hogge »

Vilken programvara använder du för att göra egna turer hemma i datorn? Har förstått att det finns olika.Har du provat att ladda ner färdiga rutter från typ http://www.bestbikingroads.com och köra efter?Dom lär vara bra. Får väl vänta och testa till säsongen 2012 för snart kommer väl saltbilarna ut.
Mvh Hogge
IsoIivari
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 09:32
Answers: 0

Re: TomTom Urban Rider

Inlägg av IsoIivari »

Kan någon förklara lite noggrannare hur den "delar" upp kartorna?
Vilka länder hänger ihop osv..

Söker efter en enkel gps som går att använda överallt. Mestadels i norden men även ut i europa. Är också intresserad av att fara på mindre vägar, skogen osv. Hur fungerar tomtom till sånt?

Har försökt läsa mig fram till vilken gps som skulle vara bra för det och fått uppfattningen att just urban rider 3 skulle vara det men efter jag läst dessa inlägg är jag inte så säker mera.

Kan någon vänliga hjälpa mig med detta.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: TomTom Urban Rider

Inlägg av hogge »

Hej IsoIivari
Du kan gå in på TomTom hemsida och läsa om kartzoner. Det funkar så att man delat upp Europa i olika kartzoner som finns att ladda ner kostnadsfritt på deras hemsida. Du kan närsomhelst byta till en annan zon om du skall ut på långresa . Kör själv på norra zonen som täcker i hela norden och större delen av europa. Dock ej Frankrike+Spanien+ Portugal och Italien . Dom kan man få på en annan zon. Detta funkar bra men det hade varit bra och haft allt i den men det känns inte som något problem. Jag är jättenöjd med min TomTom Urban Rider. Du kan även titta här om kartzoner.
http://se.support.tomtom.com/app/answer ... cale=sv_SE
Lycka till med ditt val
Mvh Hogge
IsoIivari
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 09:32
Answers: 0

Re: TomTom Urban Rider

Inlägg av IsoIivari »

Oj tackar så mycket, det där hjälpte mycket :D
Zonerna var ju inte alls sådåligt uppdelade för mitt bruk!

Men en fråga ännu som jag inte lyckats få klart för mig, hur är den i skogen på mindre vägar och stigar? Finns det friluftskartor att ladda ner till den?
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: TomTom Urban Rider

Inlägg av hogge »

Hej kul du fick nytta av infon . Det där med småstigar osv är så att säga otrampad terräng för mig. Håller mig helst på asfalt så jag har ingen erfarenhet av det. :cry: Tror att Garmin är bättre på detta med fridluftskartan osv.
Mvh Hogge
IsoIivari
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 09:32
Answers: 0

Re: TomTom Urban Rider

Inlägg av IsoIivari »

Nu har jag haft min TomTom i en vecka, jag är nog helt nöjd med den. Fungerar perfekt till det som jag behöver den till.

Eftersom det inte finns något fäste med laddning till den med så tänkte jag modifiera den som kom i paketet.
Skulle behöva lite hjälp med det, på baksidan av navigatorn finns fyra kontakt ytor, är det någon som vet vilken som är + och - av dem?
IsoIivari
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 09:32
Answers: 0

Re: TomTom Urban Rider

Inlägg av IsoIivari »

Skye skrev:Du får mäta + från laddaren som följde med. Antar att någon av de andra i mitten är för antennen till trafikinfo eller något sådant.

Såg fäste på Louis.eu när jag bläddrade i den senaste katalogen för Tom Tom med inbyggd laddning.

http://www.louis.eu/_202ad69bf0af3a83ed ... r=10001498
och sen fäste till det.
http://flashkatalog.louis.de/Katalog/2012/pdfs/0501.pdf

Det kom endast laddare med usb kabel, jag har ingen laddare som ser ut sådär till min, det är alltså tt rider 3 som jag har. Så det går ej att mäta vilken som är +, därför skulle jag behöva hjälp av någon som har en sån laddare som på bilden. Den passar inte till 3:an förresten.
IsoIivari
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 09:32
Answers: 0

Re: TomTom Urban Rider

Inlägg av IsoIivari »

Skye skrev:Jag skulle gå in på Mediamarkt om det finns i närheten. De har mycket tillbehör till GPS och kolla där samt fråga en tekniker/Säljare vilken som är + eller konsultera Tom Tom's egen support. De svarar fortaren än man tror...

Kolla Ralsbo's tråd på SMC

Skall testa det, tack för hjälpen!
Användarens profilbild
woffe4476
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 05 feb 2013, 05:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Åkersberga

Re: TomTom Urban Rider

Inlägg av woffe4476 »

Hej, trådlyftar´n här igen! *thumb_up*
Har tänkt att köpa en Tomtom Urban Rider, mest baserat på att kompisen använt en sådan och är mycket nöjd.
Men här på forumet verkar Garmin vara första valet. Så jag undrar vad ni Tomtom användare har att säga/tipsa om?
Är Tomtom Urban Rider ett bra val?
Jag åker bara asfalt i norden, så kartor för terränglådan behöver jag icke...
Hepp!

Anders, Åkersberga
Varadero -00
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Garmin Zumo 350LM

Inlägg av hogge »

Morsbo!
TomTomhtt har släppt en större GPS med 4:3 tums skärm
.http://www.tomtom.com/sv_se/products/cu ... ifications" onclick="window.open(this.href);return false;

Hogge
Användarens profilbild
woffe4476
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 05 feb 2013, 05:15
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-00
Ort: Åkersberga

Re: TomTom Urban Rider

Inlägg av woffe4476 »

"Den nya", har den något tilläggsnamn eller Mk II eller någon slags igenkänningstecken?
Vill ju inte riskera att få den gamla varianten som ligger som hyllvärmare hos en handlare :(

Mer inputs, någon?
Hepp!

Anders, Åkersberga
Varadero -00
Användarens profilbild
morsbo
Cykel
Cykel
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 09:37
Answers: 0
Ort: XL1000 -04 / Uppsala

Re: Garmin Zumo 350LM

Inlägg av morsbo »

Hogge

Mycket intressant minsann!!

Måste tafsas på så fort den släpps.
Skriv svar