Varför slocknar inte FI-lampan?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
RogerW
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:27
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V 09
Ort: Gällivare

Varför slocknar inte FI-lampan?

Inlägg av RogerW »

Såg att detta var avhandlat tidigare, men orsaken till detta (kända) fel kom aldrig fram.

Jag har en Varadero 2009 som jag kört 500 mil med. Servad by the book vid 100 mil.
Har också börjat få samma problem. FI-lampan slocknar inte, och jag kan dra runt motorn hur länge som helst utan att den går igång. Slår jag av-och på tändningen fungerar det oftast. I dag fick jag trixa så in i helvete för att få igång motorn. Jo, startmotorn drar, men den startar inte.
Men så plötsligt slocknar FI-lampan, och då går den som en dröm...

Någon som vet något mera om det här?
Honda skryter ju med "5 års garanti". Är detta något jag kan hävda är en garantisak?

Roger
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Varför slocknar inte FI-lampan?

Inlägg av Jimmy.s »

det måste självklart vara en garantifråga, så fungerar det ju på bilar och det borde inte skilja sig tycker jag. Lycka till och hoppas dom kan lösa ditt problem
RogerW
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:27
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V 09
Ort: Gällivare

Re: Varför slocknar inte FI-lampan?

Inlägg av RogerW »

Fan vad less jag blir på det här.
Det eländiga är att jag har 22 mil till närmsta Aukt Serviceställe. Får väl ta en bärgning dig. Jag har ju "fullt paket" från Bilsport-MC, och säger jag att hojen inte går att starta borde det gå.. ;)
Autolycus
Cykel
Cykel
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 08:44
Answers: 0

Re: Varför slocknar inte FI-lampan?

Inlägg av Autolycus »

Samma fel hade jag på min, det är imobilizern (startspärren) som har börjat jävlas. Grattis till ett riktigt skitfel :cry: Jag lessnade på min Varadero då ingenting av vad man gjorde med den hjälpte. Slutade med att jag bytte bort den.

Honda åtgärdar felet på garantin men jag tappade förtroendet för hojen när jag stått i diket tillräckligt många ggr.
BMW 1200GS-08
RogerW
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:27
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V 09
Ort: Gällivare

Re: Varför slocknar inte FI-lampan?

Inlägg av RogerW »

Immobilizern? Är väl inte det första man tänker på när FI-lampan inte slocknar. Bränsleinsprutningen var det första jag tänkte på.
Det skall bli intressant att höra vad "min" verkstad i Luleå har att säga om det här. Ringde dit i fredags, men då var alla "MC-tekniker på semester" och skulle återkomma måndag.

Fyfan vad sur jag blir. En ny hoj, 500 mil, och 22 mil till närmsta märkesverkstad. Det enda som glädjer mig är att de 500 mil jag kört har varit fantastiska.
RogerW
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:27
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V 09
Ort: Gällivare

Re: Varför slocknar inte FI-lampan?

Inlägg av RogerW »

Hittade flera sidor om detta problem:
1. http://www.xrv.org.uk/forums/varadero/7 ... again.html
2. http://www.xrv.org.uk/forums/varadero/3 ... oblem.html

Som bägge pekar mot antennen underplastringen runt nyckelhålet.
1. There's an antenna in the ignition key-hole surround that communicates with the key and thus disable the anti-theft. If the antenna fails it can cause the symptoms you describe.
2. Have just got back from 2 hours at the dealers. They believe its a fault with the "immobiliser aerial" (the black bit with H.I.S.S. on it that surrounds the ignition). There were no fault codes stored in the ecu. The dealer has ordered a new aerial from Honda. och Another possibility is a fault with the transponder in the ignition key. If it happens again over the next few days they've also asked me to try using my spare key.

Jag har inte testat om jag får felet med bägge nycklarna. Kör nu mer den andra nyckeln, men det kan ta tid att få fram något. Kommer inte så ofta.

Fan. Hojen går som en dröm, men min tillit till hojen har fått en allvarlig knäck. Hur kul är det att bli sittande ute i sparrisen med det här?..
Suck..
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Varför slocknar inte FI-lampan?

Inlägg av V Saarela »

Klart det är en garantiåtgärd. du kan dessutom vända dig till vilken åf du vill.

Att varaderon inte emellanåt startar(symtomen du beskriver) har blivit känt för mig nu den senaste året. Inte tusan har dom gjort så förr......alltså av dom äldre insprutarårgångarna.
Min har gjort det ett par gånger. Är just nu på resande fot med Stahson(fast han nu lämnade mig nästsista dagen) om detta. hans 07:a hade också gjort det ett par gånger.

Jag harvade på med full gas tills den gick igång, så jag misstänker ibland att det har med nåt annat att göra.

Nåja, en del har ju löst det med att byta hoj till BMW. Känner i min omkrets ett par GS-ägare som har beskrivit samma problem på dom. Skillnaden har varit att man fått bärga hojarna till verkstan.


DET VAR BÄTTRE FÖRR! :)
RogerW
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:27
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V 09
Ort: Gällivare

Re: Varför slocknar inte FI-lampan?

Inlägg av RogerW »

Min närmsta är i Luleå, som du vet.. ;)
Väntar på telefon från Bosse. De skulle "återkomma" idag, men..
Användarens profilbild
Åke J
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 22 aug 2010, 16:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -04
Ort: Luleå

Re: Varför slocknar inte FI-lampan?

Inlägg av Åke J »

Det händer även på äldre maskiner. Min -04 gör det ibland. Låt oss höra vad Bosses kommer fram till!
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: Varför slocknar inte FI-lampan?

Inlägg av cato »

Rogerw du kan ta det lungt med Bosses bil ! Efter 4 dagars ringande & medelande att dom skulle ringa upp mig så lessnade jag totalt,Sen håller det inte att snacka om att dom är lite folk under sem, någon gång har väl dom gått förbi telefonen tror jag.
RogerW
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:27
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V 09
Ort: Gällivare

Re: Varför slocknar inte FI-lampan?

Inlägg av RogerW »

cato skrev:Rogerw du kan ta det lungt med Bosses bil ! Efter 4 dagars ringande & medelande att dom skulle ringa upp mig så lessnade jag totalt,Sen håller det inte att snacka om att dom är lite folk under sem, någon gång har väl dom gått förbi telefonen tror jag.
Dålig stil, det där. Jo, någon gång passerar väl någon en telefon, kan man ju tycka.
Jag sitter ju inte direkt i sjön. Jag menar: Säsongen är snart över, och jag har ingen långtur inplanerad. Jag har ju Lundströms i Kiruna också jag kan kontakta. De servade hojen vid 100 mil, så de borde vara auktoriserade Honda-fixare.
Ger dom ett par dagar och ringer väl upp igen.

Förresten: När man skall få en garantiåtgärd gjord; är det verkstan eller återförsäljaren man kontaktar? Hur funkar det? Jag köpte hojen från Lindroths i Luleå, och vad jag förstår ha de upphört med Honda..
cato
50cc
50cc
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 20:44
Answers: 0
Hoj: BMW1200 GS-12
Ort: Harads

Re: Varför slocknar inte FI-lampan?

Inlägg av cato »

Ja det är på Bosses bil& mc du ska vända dig till,skulle nog försöka med dom att få det åtgärdat i kiruna,är några mil att köra ner till Luleå.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Varför slocknar inte FI-lampan?

Inlägg av V Saarela »

Roger: Kiruna är ju din närmaste auktoriserade åf, enklast är om du vänder dig dit. Får du ingen hjälp/svar av någon av dom, så slå en pling till Honda Sverige och fråga vad du ska göra. Jag har för mig att man kan ringa dit på förmiddagarna som konsument.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Varför slocknar inte FI-lampan?

Inlägg av V Saarela »

Åke J skrev:Det händer även på äldre maskiner. Min -04 gör det ibland. Låt oss höra vad Bosses kommer fram till!
Det var som tusan. Jag har ju haft en 03:a och en 06:a....och ingen av dessa har gjort så. När du omstartar, gör du som Roger, eller harvar du på tills den startar?
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Varför slocknar inte FI-lampan?

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Jag har för mig att det är kabel/kontakt problem mot den här hiss antennen.
Alltså ett enkelt problem om det uppstår när man e på vift.

Kabeln kan gnagas av eller bli glappig - samt att man kan få kontaktkorrision.

Man kan ju titta på det här när tanken är av och fixa själv - min SD02A , en pre - 2004 eg 2003 har iaf kabelskydd av flexad grovplast och jag har inte haft det här problemet.
Användarens profilbild
Åke J
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 22 aug 2010, 16:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -04
Ort: Luleå

Re: Varför slocknar inte FI-lampan?

Inlägg av Åke J »

V Saarela skrev:
Åke J skrev:Det händer även på äldre maskiner. Min -04 gör det ibland. Låt oss höra vad Bosses kommer fram till!
Det var som tusan. Jag har ju haft en 03:a och en 06:a....och ingen av dessa har gjort så. När du omstartar, gör du som Roger, eller harvar du på tills den startar?
Jag kör ett varv på starten och slår av tändningen och börjar om. Det har alltid fungerat hittills.
RogerW
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:27
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V 09
Ort: Gällivare

Re: Varför slocknar inte FI-lampan?

Inlägg av RogerW »

Åke J skrev:
V Saarela skrev:
Åke J skrev:Det händer även på äldre maskiner. Min -04 gör det ibland. Låt oss höra vad Bosses kommer fram till!
Det var som tusan. Jag har ju haft en 03:a och en 06:a....och ingen av dessa har gjort så. När du omstartar, gör du som Roger, eller harvar du på tills den startar?
Jag kör ett varv på starten och slår av tändningen och börjar om. Det har alltid fungerat hittills.
Så gör jag också, men härom dagen ville det inte. Slog av och på ett flertal gånger. Ett jävla bråkande i fem minuter tills det plötsligt fungerade igen.
Skulle jag kunna LITA på att det förr eller senare kommer att fungera är det väl ingen stor sak i sig. Problemet är framför allt att hojen är ny, och sånt här skit tycker jag inte hör hemma på en ny maskin.
Det andra är ju givetvis att jag ser framför mig scenariot där jag skall lämna campingen i Kautokeino och inte får liv i hojen. Eller nåt ännu mera avlägset.
Skriv svar