Sida 1 av 1

Ny CDI?

Postat: lör 06 aug 2011, 00:20
av Olofami
Sitter här med en 600, 92a på knappt 8000 mil.
Körde från jobbet igår och efter ett par hundra meter började den rycka precis som när tanken går mot sitt slut. Körde av någon anledning på reserven redan och tyckte det var konstigt då jag bara kört 20 mil, men sket i det och tankade. När jag sen körde därifrån gick den klockrent. I morse gick den dåligt redan från start, svag som en gammal Pusch och låter på nåt vis som att den bara går på en cylinder. Dock tog jag ur både stiftet i fram och i bak ett i taget men den dog inte för det. Varvtalsmätaren står på 0...

Tror ni proffs att detta kan vara CDIn som vill göra min vardag ännu surare, och isf var får jag tag i en sån billigt? Har ju lelles här i Uppsala men bara tanken på det associerar till att plocka fram trampcykeln. Kanske någon som har en begagnat att sälja till en uppgiven nyexaminerad motorcyklist? Eller något förslag på nåt annat det kan vara...

Min första tanke var att jag ställde ventilerna för 2 veckor sedan och var rädd att jag inte dragit år muttrarna hårt nog och att skiten lossnat, men då skulle det väl hända värre saker än så här antar jag.

Re: Ny CDI?

Postat: lör 06 aug 2011, 00:43
av Tramsvalp
Det där med att varvräknaren inte funkar är visst ett tecken på en trasig cdi. Kolla här hur man ibland kan laga den http://www.ta-deti.de/ta/knownproblems.html#blackbox
Kolla även den här tråden http://www.transalp.se/viewtopic.php?f=2&t=22 där badlars hittade ersättnings-cdi till Transalp.
Olofami skrev:Dock tog jag ur både stiftet i fram och i bak ett i taget men den dog inte för det.
Du menar väl tändkablarna? Det finns 2 stift per cylinder, så inte konstigt att den gick ändå.

Re: Ny CDI?

Postat: lör 06 aug 2011, 01:52
av Olofami
Självklart menade jag kablarna, men det där med 4 stift är väl anledningen till att vissa av oss helt enkelt inte ska ha en motorcykel...

Re: Ny CDI?

Postat: lör 06 aug 2011, 02:55
av Tramsvalp
Du är inte den förste som blir förvånad över att det finns 4 stift. :wink:

Re: Ny CDI?

Postat: lör 06 aug 2011, 13:18
av Olofami
Hehe, tur det. =P
Nu har jag i alla fall konstaterat att det är CDIn som glappar och har sig, lika bra att införskaffa sig en ny även om jag lyckas laga denna.

Tackar för länkarna och tipset om stiften! :lol:

Re: Ny CDI?

Postat: lör 15 okt 2011, 20:13
av Olle Å
Plockade ur CDI boxarna för att göra en svetsning på motorbågarna. Satte tillbaka dem bara FÖR ATT FINNA ATT HOJEN BARA GICK PÅ EN CYLINDER OCH ATT VARVRÄKNAREN LAGT AV.
Hade som tur var en annan box liggandes, så det funkar igen.
Efter att ha kollat hur man reparerar en box så skall jag nog försöka enligt ovanstående. :mrgreen: :mrgreen:

Re: Ny CDI?

Postat: fre 21 okt 2011, 21:35
av Paerhc
Ok, då var det dags för mina dumma frågor. Jag har noll koll på mek och lagning av MC. För mig är det något som bara ska fungera. Precis som med en dator för de flesta. När det gäller datorer så är det bara bra om det blir lite fel. Nåja, här kommer frågorna:

Fråga ett: Vad är en CDI?

Min andra fråga: Finns det fler än ett tändstift per cylinder på min XL700VA också? Jag såg bara två tändstift när jag ställde av den. Det skulle visst i en matsked olja i varje cylinder.

Fråga tre: Avställning innebär att däcken blir platta om man inte pallar upp MC:n under tiden den är avställd. Är det korrekt? Jag har inte tillgång till den alls så jag kan inte rulla den lite då och då heller. Blir det till att köpa nya däck då till våren?

Re: Ny CDI?

Postat: fre 21 okt 2011, 23:36
av rydde
Paerhc skrev:Ok, då var det dags för mina dumma frågor. Jag har noll koll på mek och lagning av MC. För mig är det något som bara ska fungera. Precis som med en dator för de flesta. När det gäller datorer så är det bara bra om det blir lite fel. Nåja, här kommer frågorna:

Fråga ett: Vad är en CDI?
CDI är den elektriska mackapären som ger ström till tändstiften.
Paerhc skrev:Min andra fråga: Finns det fler än ett tändstift per cylinder på min XL700VA också?
Nej, vad jag förstått är det bara ett per cylinder på 700:an. Såg nån sprängskiss på en sån NT700 motor som ju ska vara samma och det satt i mitten på cylinderhuvudet ett per cylinder.
Paerhc skrev:Jag såg bara två tändstift när jag ställde av den. Det skulle visst i en matsked olja i varje cylinder.

Fråga tre: Avställning innebär att däcken blir platta om man inte pallar upp MC:n under tiden den är avställd. Är det korrekt? Jag har inte tillgång till den alls så jag kan inte rulla den lite då och då heller. Blir det till att köpa nya däck då till våren?
Tror inte du ska vara för orolig över att däcken blir missformade, men om du vill kan du ju rulla maskinen en halvmeter frammåt eller bakåt då och då under vintern. Men den är väl kort där nere :-)

Re: Ny CDI?

Postat: lör 22 okt 2011, 08:25
av Olle Å
Paerhc skrev:Ok, då var det dags för mina dumma frågor. Jag har noll koll på mek och lagning av MC. För mig är det något som bara ska fungera. Precis som med en dator för de flesta. När det gäller datorer så är det bara bra om det blir lite fel. Nåja, här kommer frågorna:

Fråga ett: Vad är en CDI?

Min andra fråga: Finns det fler än ett tändstift per cylinder på min XL700VA också? Jag såg bara två tändstift när jag ställde av den. Det skulle visst i en matsked olja i varje cylinder.

Fråga tre: Avställning innebär att däcken blir platta om man inte pallar upp MC:n under tiden den är avställd. Är det korrekt? Jag har inte tillgång till den alls så jag kan inte rulla den lite då och då heller. Blir det till att köpa nya däck då till våren?
Om du har centralstöd på hojen så är de absolut ingen risk att låta den stå orörd över vintern.
Ett annat tips som ju gäller alla hojar är att stänga bensinkranen och tappa ur kvarvarande bensin ur förgasaren genom dräneringsskruven i botten. Om möjligt underhållsladda batteriet.

Re: Ny CDI?

Postat: lör 22 okt 2011, 21:39
av Paerhc
Tack för era svar! :) Jag tror att jag kommer att lära mig rätt mycket på att vara här på forumet!