Nybliven Tranalpägare med mekfrågor...

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
T-Jocke
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 31 jul 2011, 00:16
Answers: 0

Nybliven Tranalpägare med mekfrågor...

Inlägg av T-Jocke »

Hej på er alla!

Detta verkar vara ett tämöigen lämpligt ställe att ställa frågor om sin nyinförskaffade hoj.

Jag har en Transalp -91 som behöver en del TLC och har fått en hel del av mig den senaste veckan. Dock har jag ett par frågor som jag inte kunnat googla fram svar på:

1. Laddningen från generatorn verkar sisådär. På tomgång fladdrar ljuset och drar jag på lite varv så går ljuset ned i styrka? Har dubbelkollat kablage och rengjort kontakter, vilket förbättrade en del. Men jag verkar inte få ut mer än 12,8 - 12,9v vilket jag tycker är lågt. Vad finns att göra?
2. Vibrationer. Maskinen vibrerar en del vid ca 3500 rpm. Inte så att den skakar som en valross med hicka, men man känner tydlig skillnad på motorgången där. Är det normalt för denna hoj? Svår fråga att svara på, jag vet...
3. Letar efter ett nytt bromsgrepp, men har lite svårt att hitta det? Nu mailade jag nyss Lelles MC, men tänkte iaf ställa en fråga här. När jag bytte kopplingsgreppet såg jag att det var samma som till NX650 Dominator. Gäller det kanske även bromsgreppet?
4. Motortempen går inte upp helti mitten utan kanske max upp till en tredjedel av tempskalan, vad är normalt här?
5. Puffar lite ur avgassystemet när jag motorbromsar vilket kan bero på något mager blandning. Hojen har normalt filter och original avgassystem så det borde inte bero på trim. Tjuvluft?

Ja, det var en bra laddning med frågor att börja med! Hoppas ni har lite svar! Bifogar en liten stämningsbild från trakterna kring Åtvidaberg:

Bild
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Nybliven Tranalpägare med mekfrågor...

Inlägg av Tramsvalp »

Välkommen, jaså östgöte, jag bor utanför Söderköping.
Jag börjar med

1. Vilket skick är batteriet i?

2-3. Vet inte, jag har en 650. Annan motor och broms.

4. Det är normalt. Om du står still bör fläkten starta när nålen står ung. rakt upp.

5. Kan vara luftavstängningsventilerna i förgasarna som ska förhindra avgaspuffar. Tror de är av gummi och kan spricka. De sitter under små lock åtkomliga från hojens sidor.
Tjuvluft i insugsgummina ska man visst kunna upptäcka genom att spraya startgas mot dem med motorn på tomgång, och höra om varvet höjs.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
T-Jocke
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 31 jul 2011, 00:16
Answers: 0

Re: Nybliven Tranalpägare med mekfrågor...

Inlägg av T-Jocke »

Hej!

Batteriet är inte mer än en månad gammalt. Tack för tipset om luftavstängningsventilerna! Ska kontrolleras ikväll... Kan väl inte vara alltför dyra historier dom där?
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Nybliven Tranalpägare med mekfrågor...

Inlägg av Olle Å »

4:an ganska vanligt att tempmätaren inte går upp mer än en liten bit på skalan utom på sommaren då det är mycket varmt. :mrgreen:
5:an inte heller ovanligt med en så gammal hoj att den puffar lite vid avdrag. Har själv en 92:a som puffar utav bara den, men så har den en öppnare dämpare. :lol:

Har din hoj centralstöd? Hojen brukar vara svår att få upp på det om det ej är omgjort. :twisted:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar