Min framgaffel har börjat läcka så jag måste byta tätningen.
Är det någon som vet om det är några svårigheter med det på Varadero (ex. specialverktyg eller dylikt)?
Framgaffeltätning
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Framgaffeltätning
Får väl svara själv, för att få ned packboxen måste man ha Slider weigth 07947-KA50100 och Oil seal driver 07947-KA40200
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: Framgaffeltätning
Näe - du rycker isär gaffeln efter du lossat bottenbulten och låsringen.
Vid återmonteringen kan du använda ett rör lite grövre samt den gamla packboxen som skydd för den nya och slå ned den.
Fastnar den gamla ovanpå den nya kan du dra i två träskruv lite ytligt och dra upp den
Vid återmonteringen kan du använda ett rör lite grövre samt den gamla packboxen som skydd för den nya och slå ned den.
Fastnar den gamla ovanpå den nya kan du dra i två träskruv lite ytligt och dra upp den
Re: Framgaffeltätning
Det går säkert bra men jag hittade inte något passande rör, så jag tog den enkla vägen att lämna in gaffelbenet till verkstan.
Re: Framgaffeltätning
Dyrt blev det, 930:- måste skaffa ett passande rör till nästa gång.
Re: Framgaffeltätning
Ja, det var nog lite i häftiga laget för en lös gaffelben. Pratade igår med en Varaderoägare som betalade 1150:- .....lämnade in hojen och fick bytt båda gafflarna för det.
Det är billigt! Annars får man väl räkna med att det kostar ca tusenlappen per gaffel, fast då behöver man ju inte lossa gaffeln själv.
Bytte på en CBR 600 i helgen(samma konstr. som Varadero) Någon speciell passande rörstump behövs ju inte, bara den går på gaffeln. Råkade ha en liten kort bit på ca 2 dm som jag dagen innan hade köpt från Biltema för 30 spänn.
På med nya packningen, på med gamla packningen och sen rörstumpen som "slagverktyg". Den gamla packningen går sen att bända ut med en liten mejsel.(eller som Kloster föreslår)
Annars brukar också packningen(med den gamla fortfarande på) gå att nästan trycka dit med handkraft också. Går inte det, så kan man hjälpa till med att knacka med nåt som är gaffelformat.
Problemet för oss hemmameckare är insexbulten som sitter längst ner på gaffelbenet.(för att ta isär gaffeln) Brukar lossna med handkraft,(lossas innan man tar bort locket längst upp på gaffeln) men vill det sig illa så måste den lossas med slagmuttermaskin)
Det är billigt! Annars får man väl räkna med att det kostar ca tusenlappen per gaffel, fast då behöver man ju inte lossa gaffeln själv.
Bytte på en CBR 600 i helgen(samma konstr. som Varadero) Någon speciell passande rörstump behövs ju inte, bara den går på gaffeln. Råkade ha en liten kort bit på ca 2 dm som jag dagen innan hade köpt från Biltema för 30 spänn.
På med nya packningen, på med gamla packningen och sen rörstumpen som "slagverktyg". Den gamla packningen går sen att bända ut med en liten mejsel.(eller som Kloster föreslår)
Annars brukar också packningen(med den gamla fortfarande på) gå att nästan trycka dit med handkraft också. Går inte det, så kan man hjälpa till med att knacka med nåt som är gaffelformat.
Problemet för oss hemmameckare är insexbulten som sitter längst ner på gaffelbenet.(för att ta isär gaffeln) Brukar lossna med handkraft,(lossas innan man tar bort locket längst upp på gaffeln) men vill det sig illa så måste den lossas med slagmuttermaskin)
Re: Framgaffeltätning
Nästa gång, om det blir någon, gör jag det själv. Du känner nog till verkstan, Saarela!