Piteå <-> Fauske/Saltströmmen 8-10Juli

Berätta vad som är på gång. Bjud in eller tipsa kompisarna.
Peter_2
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 05 jul 2010, 20:48
Answers: 0
Ort: Piteå

Piteå <-> Fauske/Saltströmmen 8-10Juli

Inlägg av Peter_2 »

Vi är två Pitbor som åker över en sväng till Fauske/Saltströmmen via Silvervägen 8-10 juli. Bor på Lundhögda Camping två nätter. Någon som har tips på trevliga vägar eller sevärdheter? Någon annan som ska dit?

/Peter
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Piteå <-> Fauske/Saltströmmen 8-10Juli

Inlägg av rydde »

Peter_2 skrev:Vi är två Pitbor som åker över en sväng till Fauske/Saltströmmen via Silvervägen 8-10 juli. Bor på Lundhögda Camping två nätter. Någon som har tips på trevliga vägar eller sevärdheter? Någon annan som ska dit?

/Peter
Hejsan.

Jag åkte den vägen i fjol. Det blir kanonfint som du kommer in i Norge (Junkerdal).

Istället för att åka via Rognan-Fauske kan du köra över fjället. Det är en snirklig (dock asfalt) väg som kommer ner mot Saltströmmen. Man får veja för skockar av får som ligger och vilar sig i vägkanten. Den vägen verkar heta 812 på enirokartan. Dvs sväng av E6 innan Rognan.

Sedan kan jag rekommendera att boka campingen i förväg om ni vill ha stuga, men det har ni väl kanske gjort. Vi hade inte det och fick hyra ett konverterat garage som en ortsbo hade pimpat till en hytte och hyrde ut. Inte världens läckraste men dög för att sova. Om vädret är fint rekommenderar jag även att ni tar färjan över till Moskenes och sedan kör Lofoten innåt mot fastlandet igen. Mäktigt landskap där ute!

Bild (som jag postat tidigare men inte hittade tråden) från Saltstraumen i fjol :-)
Bild
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar