Batteriladdare - inkoppling

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Sasha
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 24 maj 2011, 19:25
Answers: 0
Ort: XL600V -99, Stockholm

Batteriladdare - inkoppling

Inlägg av Sasha »

Hej,

Jag har köpt en CTEK ZAFIR 45 batteriladdre och tänker koppla in kontakten med snabbkopplingen (med ringkabelskor) för smidigare underhållsladdning under vintern.
Min Fråga är hur den bör kopplas, diret på batteriets poler eller ska man fäste minu-kabeln på ramen?!?

Tacksam för alla förslag och råd.

Honda Transalp XL600V 1999
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Batteriladdare - inkoppling

Inlägg av Stefan »

Hej Sasha

Detta är bara mina 5 öre, andra mer kunniga lär ha bättre idéer, men...

Jag hade en del annat jag ville koppla in, och ville helst inte ha en liten skog av kabelskor på batteripolerna.

Jag satte ett par gula kabelskor (ring) direkt på batteriet, klämda på typ 4 eller 6 kvmm kablar. dessa drog jag in till lämpligt utrymme (på min -11 verkade under sadeln lämpligt). Där jobbade jag sedan vidare med förgreningar. Men där, så nära källan jag kunde, hängde jag på C-tek-laddarens kontakt. Sedan är det ju så lyckligt på min, att jag behövde inte borra eller skära för att få den bekvämt till för laddning, det är bara att "hänga ut den" "under rompa" (om uttrycken tillåts).

Men, som sagt, du lär få fler tips, lycka till :D

/Stefan
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Batteriladdare - inkoppling

Inlägg av Fibern »

Jag har min C-tec snabbkoppling ansluten med pluskabeln direkt på batteriet och minuskabeln på en chassijordad skruv/bult i batteriets närhet. Sedan hänger snabbkopplingen strax under sidokåpan och är lätt tillgänglig vid laddning. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar