Ryckighet på Varadero

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Ryckighet på Varadero

Inlägg av hogge »

Hej på er
Letar efter en Varadero 2007 och uppåt.Har hört talas om att dom har en viss ryckighet vid körning.Dettta lär ha kommit 2007 då dom blev godkända enligt Euro 3 krav.Någon som kan hjälpa mig med lite input på ämnet och gärna lite andra erfarenheter positiva som negativa.Har endast kört dom äldre varadero med förgasare.
Kör försiktigt i sommar.
Mvh Hogge
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av hogge »

Tack för ditt snabba svar SKYE.Det fanns ju lite att läsa på det norska forumet.Kan ej hitta något här på detta forum om det.Tänkte prova en Vara imorgon hos en handlare så jag får se om det är något problem.Det är ju rätt störigt om den rycker och hoppar när man kör lungt och myser
Ha en skön sommar och tack än en gång.
Mvh Hogge
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har bara märkt ryckigheten när jag krypkör inte kör lugnt.
Köper du en Varadero så blir du inte missnöjd, Jag har inga tankar på att byta tänker behålla den så länge som jag orkar med den och klarar att få över benet.
jan-Olov
jerrych
50cc
50cc
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 12:01
Answers: 0
Ort: VA-08/Vellinge, V. Ingelstad.

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av jerrych »

Jag håller med Jan-Olof. Det är bara vid krypkörning som den kan kännas lite stirrig och ryckig. Precis som Skye säger så beror detta mycket på O2-sensorn. Den är ditsatt för att uppnå emissionskraven för nyare motorcyklar. Varadero international forum har tagit upp saken och det finns ett företag i USA som säljer en koppling som kopplar ur denna sensor. Som det tidigare är sagt så är det en resistor som ger rätt motstånd tillbaka till CPU-n.

Du kommer inte att bli besviken om du bestämmer dig för att köpa en Varadero. Det är en helt underbar hoj som kommer att bli en trotjänare i många år och många mil. Grattis i förskott.

/Jerry
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av hogge »

Hej på er och för responsen.
Var ute och prova en 2010 o lördags och jag tyckte den gick helt underbart så nu skall det letas upp en.Jag märkte inget av några ryckningar under min provtur.Möjligtvis kändes det som om motorn inte gilla att köra på 6:an i 70 typ.Då kunde man känna en viss tendens till ryck men då kan man ju köra på 5:an istället.så är det problemet borta om det nu egentligen var ett problem.
Ha det gott alla och kör försiktigt i sommar
Mvh Hogge
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av Jan-Olov »

Jag känner igen detta, men 6an har jag uppfattat som en överväxel.
jan-Olov
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av hogge »

Hej igen
Då var man lycklig ägare till en silvergrå Varadero 2010 med ABS.Är helt övertygad om dess förträfflighet efter en 11 mils runda hem.Hitta en som var utrustad med väskor+Mra ruta och centralstöd.Ryckningarna som jag fråga om kände jag inget av vid normal körning.Ser nu fram emot en solig sommar med Varanen.Tack än en gång till er som svara på mina undringar.
Ha en god sommar så kanske vi ses på vägarna.
Mvh Hogge
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av hogge »

Hej på er alla
Nu efter mina första 200 mil på varanen så kan jag bara säga att jag är supernöjd med den.Har haft många olika cyklar genom åren från sport till Gold Wing.Klart att komforten var högre på wingen men varaderon är hästlängder före wingen i körglädje.Som overall package är den svårslagen.Åter till ryckningarna som jag fråga om innan så tycker jag att den går mycket jämnare på 98 oktan.Bränsleförbrukningen ligger på ca 0,47 till min körning vilket jag tycker är helt kalas.
Ha en fortsatt skön och förhoppningsvis lite torrare sommar än tidigare
Mvh Hogge
Peo
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 18 sep 2010, 17:20
Answers: 0
Hoj: Vara XL1000VA -04
Ort: Åkersberga

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av Peo »

Senaste månaden har jag uteslutande tankat Shells V-power (99,8 oktan) istället för vanlig 95-oktan och ryckningarna på låga varv i sakta fart har avtagit märkbart! :D
Peo, Åkersberga
XL1000 VA -04
Garmin Zumo 660
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av jerkonetti »

Det är minst 98 oktan som gäller. På sommarens 500 mila tur, upptäckte jag att varan gick klart mjukare på 98 oktan än på 95. Klart värt den lilla prisskillnaden!
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av hogge »

Hej
Kul att läsa att fler har märkt skillnaden med att köra på 95 och 98 oktan.Då har jag inte inbillat mig. :lol:
Hogge
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Om insprutninge är extremt snålställd så det rycker till sådär på vissa varv - speciellt låga så man får kärringstopp :mrgreen: o välter...så blir det bättre med 98.
95 oktanig innehållerju etanol med lägre energiinnehåll 5% , snart 10%

Med 98 så går den fetare, högre energiinnehåll då det är bensin och inte etanol med 70% av energivärdet.
Nu är det ju en marginell skillnad men avgaskrav gör ju tillverkarna måste ligga så lågt det är möjligt.

Men nu snart när 95 oktan skall ha 10% inblanding så skall även V-power och andra 98:or ha 5% etanol.

Jag har powercommander så jag kan köra på vad som och pilla bort sånt men det är en dyr lösning
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av jerkonetti »

Blev det skillnad med PC? Jag har fått ett uppskattat pris på ca 7000 med KN-filter, bänkkörning och PC. Känns som ganska mycket pengar men som sagt hur går dom efteråt? (Har själv fått ett tjuvstopp och tappat cykeln en gång - det skall man undvika med en Varadero!)
/J
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Det är faktiskt inte värt det så sett och det verkar vara den globala uppfattningen i utländska forum med vissa undantag.

Visst får man lite mer vrid och en del effekt men även bränsleförbrukningen börjar dra iväg.
Speciellt vid lite mer inspirerad körning
Men har du cash över och vill ha lite mera pulver så kanske det.

Jag ligger väldigt nära original med min pc3 mappning ändå.


Finns ju knepet med att köra lambdasond modden för o slippa tjuvstopp lite - betydligt hälsosammare pris.

EDIT:

För inte så mycket mer cash om du byter grejerna själv så kan du få en 115 ystra pållar på bakhjulet :mrgreen:

Högkompskolvar till Vtren och vässade Vtr kamaxlar - funderar på en sådan åtgärd om jag plockar ned mcen
i molekyler till vintern för att säkerställa driftsäkerheten då den rullat 10000 mil nu.

De måste ju kännas o ha 25 häst mer på bakhjulet
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av rydde »

Någon som vet om det här med O2 sensorn och ryckighet kan drabba även en 06:a med FI? Tycker jag kör mycket med koppling så fort det är låg fart för att undvika ryckighet, men det kan ju bara vara att den är högt drevad eller nått.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av rydde »

Jo, om jag förstått det rätt så ska det gå att bara koppla ur och köra så (fast då lyser ju lampan). Hade varit smutt med en sådan plug från ebay så slipper man rakla och löda eller så. Om det nu gör nån skillnad ö.h.t...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Ronkeroo
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 28 jul 2008, 22:21
Answers: 0

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av Ronkeroo »

Har haft problem med hojen min sen ny (2008).
Tjuvstannat, tomgång som vandrat och att den har uppfört sig som om bränslet håller på att ta slut vid fasta varvtal.
Kopplat ur lamdan (O2sensor) och ersatt med en eliminator.

Jisses om jag haft informationen och gjort detta för fyra år sedan.
Alla problem är som bortblåsta. Stabil tomgång och inga baktändningar.
Går som den aldrig förr har gjort.

Sitter ni på en hoj med Lamda, prova och ni kopplar aldrig in den igen.....aldrig
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av Jan-Olov »

Ronkeroo skrev:Har haft problem med hojen min sen ny (2008).
Tjuvstannat, tomgång som vandrat och att den har uppfört sig som om bränslet håller på att ta slut vid fasta varvtal.
Kopplat ur lamdan (O2sensor) och ersatt med en eliminator.

Jisses om jag haft informationen och gjort detta för fyra år sedan.
Alla problem är som bortblåsta. Stabil tomgång och inga baktändningar.
Går som den aldrig förr har gjort.

Sitter ni på en hoj med Lamda, prova och ni kopplar aldrig in den igen.....aldrig
Vad är en eliminator?
jan-Olov
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av Stefan »

En till som vill ha koll på detta! Fast på TA då...

Gärna mer info generellt, andra följder m.m.... :?:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Ryckighet på Varadero

Inlägg av AeroSol »

Jan-Olov skrev:Vad är en eliminator?
Bör väl vara det motstånd man kopplar in istället för syresensorn som Skye skrev om http://xl-forum.se/viewtopic.php?p=8218#p8218
Jag frågar mig om syresensor är detsamma som lambda-sensor??

För att möta de allt strängare avgaskraven är insprutningen snålt ställd. Därav ryckigheten vid låga varv. Men det borde gå att få cykeln att gå lite fetare utan att helt ta bort lamda/syresensorn? Lambdan ska ligga mellan 0,97-1,03 för bilar vid besiktningen. Ju högre värde destå snålare.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Skriv svar