Instrumenplacering

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Instrumenplacering

Inlägg av Olle Å »

Hur många är de inte som retar sig på att vissa instrument och mätare är svåra att läsa av om man tex. bär en integralhjälm? Alla vill ju inte ha öppna sk. pilothjälmar.
Och som en del påpekar att de gärna vill ha en reservkran till besinen. Då kan man ju också fundera över att många bensinkranar är lite svåra att nå. Kommer ihåg en gång i Norge i en jäkla trafik, då hojen började bluddra. Som tur var gick kranen lätt att vrida om trota handskar, men de andra trafikanterna blev nog lite fundersamma. Man måst komma ihåg att vrida på kranen då och då , för den kan annars kärva fast. Inte kul om man ligger på omkörning.
Farligast är ju att blinkersindikatorerna sitte dåligt till och svåra att se ibland. Funderar på att montera ett par små lampor uppe på kåpan.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Instrumenplacering

Inlägg av Stefan »

Håller med på samtliga punkter!
Kör själv med s.k. öppningsbar, ungefär samma sikt som i integral, men snällare vid av- och påtag :D Där får jag dock säga att numera har nog Honda tänkt till lite, upplever att det mest relevanta sitter skapligt i siktfältet på min -11, fr.f.a. blinkersindikatorer. Hade ju en liten incident (i o f s inte allvarlig) på förra hojen, just på grund av att dessa dioder satt på tok för långt ner :shock: Men, som sagt, på de nyare verkar de ha tänkt om på detta.

Reservkranen saknar jag dock ännu. Självklart är det ju ännu bättre om den funkar smidigt, på 99:an var det dock superlätt att vrida om den. Dessutom var den hojen snäll på att tala om i god tid när det var dags, man han gott köra om innan man var tvungen att vrida.

Således, moderna instrument, men en gammal hederlig soppakran tack!
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar