Skye's filmtråd

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av V Saarela »

Nån som provat använda sugkoppen som följer med i Gopro Motorsport?

Windows Live Movie Maker: När man sparar filmen, ska man spara ner den "Rekommenderas för det här projektet" eller "För HD-skärm"?....och vad blir skillnaden?
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av V Saarela »

Okej, tackar. Nu var jag ju så otålig så jag var ute o testade sugkoppen, funkar perfa och sitter som berg.
Jag var ju förbi Lingvalls i Gävle i onsdags och Tommy där babblade på mig en HD(ejHD2). Jädrans vilken skillnad....frmaför allt ljudet :)

Sett att det är inte många som kör med wide(r4) på GoPro? Ändrade nu till r3....eller vad är det du kör med?
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av V Saarela »

Tackar så möcket :)
Jorå, jag har sett dom där filmerna. Nu är ju inte min ambition att vara lika avancerad som ni, utan jag vill ha ut en sjyst bild på rullen och framför allt, ljud från den också.....that´s it!....tills man kommer på mer sen :)

På tråden vintersnack så var väl jag o Rydde lite överens om att tusenlappen mer kanske inte är värt. Jag har ju trampat fram o tillbaka till Tyskland(med hoj i skåpet), kollat lite priser där, men en HD verkar inte vara värst billigare där än här. Sett i Sverige att dom har bjudit ut dom för 1995:-
Sladdade in hos Lingvalls i Gävle i veckan och fick ett superduperbolibompapris av dom....kunde inte låta bli :)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Skye's filmtråd

Inlägg av V Saarela »

Det är väl som med datorer, man köper och nästa dag är dom för halva priset för att det kommit en ny variant. Rydde köpte väl sin strax före HD2:an. Bläddrar man i blocket så säljer ju en del sina begade HD1:or dyrare än vad butikerna säljer sina nya.

Tog en jäkla tid att ladd upp filmen på tuben. Hittade dock sen i filmprogrammet en väg att rendera filmen o den halverade nästan tiden.....tusan, man lär ju sig nåt nytt varje dag :)

Klart man ska ha en HD2, det förstår ju jag också....men det är ju en ekonomisk fråga också. 3500:- för så lite. Hade den varit stor som en tv-apparat så hade det varit en annan sak :)

Tack för tipsen skye!
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Skye's filmtråd

Inlägg av V Saarela »

Ja precis, i US hittar man ju en HD2 snorbilligt. Fått den känslan att dom blivit hårdare i tullen, men med lite tur så slinker den igenom?

....mp4 och 1280x720 läggs på minnet.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Skye's filmtråd

Inlägg av rydde »

Det är läge 3 jag kör. Min enda tanke med det är att källmaterialet skall bli så bra som möjligt. Sedan har jag inte än varit nån längre tur med kameran så jag behövt hushålla med minne. Man kan ju ställa kameran i NTSC eller PAL läge och detta påverkar tätheten på bildruterna lite (60/50). Om man resonerar att mest är bäst så kanske man borde köra NTSC men i avsaknad av full förståelse har jag ändå valt att köra i PAL läget då det i någon mån skall vara mer kompatibelt med europeiska TV.

Jag har 32 GB minne i min kamera och det är inte ens i närheten att fyllas på en batteriladdning trots sommar och varmt väder och R3-läget. Kör man dagsturer är det här helt ok. Ska man på längre styrningar kan det nog absolut vara värt fundera över andra lägen som är snålare på lagring.

En av/på remote skulle vara kanon. Helst skulle man vilja den var trådlös så man kan ha kamera på hjälmen utan att sammankoppla sig med hojen. Jag har lite strul med att veta om jag har på kameran eller inte när den sitter på sidan av hjälmen men det fungerar ganska bra att spegla sig i backspegeln och titta om röda lampan blinkar på kameran (= den är igång och spelar in).

Skye: Måste säga att jag är rätt imponerad av dina filmer där du filmar från styret (om jag förstått rätt). Klart mindre skak än jag trodde!

Sen är det ju det här med mjukvara för att redigera filmen. Jag har hittills bara kört med "OpenShot", ett gratisprogram som bara finns till Ubuntu/Linux men jag börjar störa mig på att det är lite begränsat. Inget fel i det, är ju som sagt gratis, men frågan är vad som är nästa steg. Det skall vara lagom lätt att sätta sig in i, vara kraftfullt så man t ex kan snabba upp saker man ofta gör. Sedan skall resultatet bli bra (codecs, ljud, bild), vara komptibelt (vimeo, youtube, mp4) och sist men inte minst billigt eller gratis :-)
Senast redigerad av rydde den mån 13 feb 2012, 17:01, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: förtydligat grammatiskt
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Skye's filmtråd

Inlägg av Stefan »

Ja, det är väl ungefär där jag hamnat oxå... Slöburken gör det ju lite halvdant att börja jobba med det man spelat in. Och gratis är ju alltid gott :-)

Efter förra svängen när jag terrade Skye rätt tungt (och fick en massa värdefullt av honom, stort tack där Skye), provade jag lite varianter som pappa G hittade, men det jag gick bet på var någonting som kan bara klippa bort delar av det jag spelat in, och spara det som blev kvar med annat filnamn. Men, UTAN att rendera om hela klippet :shock:

Renderingen på en halvtaskig maskin tar ju hela natten :evil:

Det borde ju kunna gå att bara klippa i filen... tycker den som inte vet :?:

Minneskortet i kameran är, som Rydde sa, ingen issue, batteriet lessnar innan.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Skye's filmtråd

Inlägg av Donner »

Så nu har jag skummat igenom tråden. Mycket nyttig info får jag säga.

Själv brukar jag köra r2 720 och tycker det fungerar bra. Har 16gig minneskort så det blir väl 4 timmar film om man vill.
Skall testa fler inställningar och alternativ efterhand.

Jag kör W7 på datorn och använder movie maker som räcker till mig än så länge. Laddar upp på tuben och det går ganska fort faktiskt. Finns en inställning i movie maker under fliken projekt där man kan välja 4:3 eller 16:9, denna inställning påverkar resultatet på tuben (youtube för att förtydliga) och det är 16:9 man skall välja för att fylla ut rutan.

Har testat lite olika placeringar på hojarna så jag håller på att testa mig fram. Har satt ett fäste uppe på hjälmen också.

Problemet jag har är vibrationer, är ju V-motorer på båda hojarna :roll: , samt vindbrus om jag har den på hjälmen. Fick ett tips ang vindbrus att man skulle lägga mjukt skumgummi i kamerahuset vid micken, får testa det.

En del filmklipp som jag lagt upp på tuben har det mindre formatet (där bilden får en svart ram runt sig) och det var innan jag hade hittat inställningen i movie maker.

Jag brukar lägga på lite musik eller köra bara musik beroende på hur mycket vindbrus jag har fått på filmen.

Trevlig tråd *thumb_up*
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Skye's filmtråd

Inlägg av rydde »

Har ni provat det här wifi packet som kommit och som passar till både ettan och tvåan av HDn?
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Skye's filmtråd

Inlägg av Donner »

rydde skrev:Har ni provat det här wifi packet som kommit och som passar till både ettan och tvåan av HDn?
Inte än, har en bekant som köpt det så jag skall se om jag kan låna det och testa en dag.
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Skye's filmtråd

Inlägg av rydde »

jasså? tyckte jag läste att det skulle funka till båda?
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Skye's filmtråd

Inlägg av Donner »

Additional features* coming Fall 2012 with free software update.

GoPro App: use your smartphone or tablet as a live video remote—includes video and photo preview and playback.
Wi-Fi transfer your favorite videos and photos from your GoPro to your smartphone or tablet to share with friends.
Live stream video or share photos and videos directly to the web from your GoPro, wherever you have a network connection—including using your Smartphone as a hotspot.


*Additional features are only compatible with HD HERO2 and are not compatible with the Original HD HERO. The GoPro App supports iOS 4 and Android OS 2.2 and newer devices. Support for using your smartphone as a hotspot may vary from mobile carrier to carrier and may incur additional carrier fees. Specifications are subject to change without notice.

Så fjärren skall funkar men inte ovanstående om jag förstått det rätt. Till gamla kameran alltså.
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Skriv svar