Skye's filmtråd

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Stefan »

Sweet, maan... :D

Riktigt bra videoklipp (Hur fixar man nu en handklappande smiley?)

Nu börjar man se fram till resan upp till "Glada Hudik". Där en flång ny XL700VA skall uthämtas :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Det ligger redan små presenter och väntar på henne hemma 8) Återstår väl ett bra stativ/kamerafäste att få till...

/S
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Stefan »

Återigen... det blir ju bara bättre och bättre :handclap :handclap. Gissar att det ligger en kvart eller två på redigering? :D Men, riktigt snyggt :!: Ser ut att gå undan värre :twisted:

Nu är nya älsklingen på hemmaplan, får väl försöka ta några bättre bilder på henne än Hondas reklambyrå, i verkligheten är ho' bra mycket bättre :wink: Första 30 milen hem gav bara mersmak.

Hoppas på mer filmer från ditt håll, de gav mersmak de också :D

Allt gott!

/Stefan
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Stefan »

Hej igen, skye.

Nu har jag fixat varianter på temat "hålla kameran på hojen medan man kör". Men, sedan skulle man ju då försöka göra något av allt det som kameran spelade in... Mycket blev det.

Så, tips på redigeringsprogram (gärna lättfattliga) mottages tacksamt. Skräpet som följde med kameran (Canon) känns ju inte helt användbart... :?

Vet inte om jag mins fel, men har för mig att det fanns någon variant i XP som jag använt en gång??? Hittar i alla fall inget i W7.

Hälsar

/Stefan
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Tramsvalp »

Jag använder Ulead VideoStudio 10 som jag "råkade hitta" på nätet. Heter numera Corel VideoStudio. Det tycks funka med de flesta format.

En stor fördel är att det programmet kan spara den klippta filmen i originalformat, så länge man enbart klipper och klistrar utan toningar, övergångar, texter, musik osv. Man kan alltså klippa och spara flera gånger utan kvalitetsförlust, t.ex grovklippa först. Då går det också fort att spara, ett par minuter, mot timtal om programmet måste omkoda alltihop.

Själv föredrar jag sådana raka klipp, jag tycker att för mycket redigering är störande.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Tramsvalp »

Nackdelen med MovieMaker är just att det omkodar hela filmen. Och för att spela upp resultatet måste man nästan använda Windows MediaPlayer om det ska funka bra; andra spelare kan krångla med wmv-filmer. Annars är det smidigt att använda, ungefär som Ulead VideoStudio 10. Men VideoStudio har mycket fler möjligheter.

När jag försökte med Adobe Premiere för några år sen var det inte alls lika intuitivt som MovieMaker och VideoStudio, dvs inte lika lätt för en nybörjare att använda. Mer av ett proffsprogram. Hur det ser ut idag vet jag inte.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Stefan »

Oj... här kom det info... :wink:
Jag kanske ska förtydliga min fråga...
Vad jag söker är ett enkelt och gratis program som fixar lite enklare editering, typ klippa isär och ihop de stackars filmer jag lyckas åstadkomma. Kan det sedan också få till mjukare övergångar mellan klippen, och kanske lägga in en textruta mellan eller efter/före, är mina enkla behov uppfyllda. "Trial-verisoner" känns rätt iskallt... Jag får kolla vidare på open source...

Kameran jag kör med just nu, är en handhållen liten "semestervideo"-apparat som inte ens fixar HD. (Canon Legria FS 200 E) Efter att ha tjafsat med deras program ett tag, har jag i alla fall fått öket att leverera filmerna i .mpg format.Och på min enkla dator ser de helt OK ut i fullskärm. Blir fina minnen att kolla på under vintern.

Jag har satsat på ett 32 GB SD-kort till den, så man kan spela in en rätt hygglig tur på det.

För att prova att filma från hojen, köpte jag detta stativ: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GeckoMINI från Cyberphoto i Umeå. Även om det är svårt att hitta en plan yta på en modern hoj, kändes det som ett prisvärt köp. (Har helt enkelt inte råd med en GoProHero+tillbehör just nu...)

Men, det vore kul att kunna klippa isär/ihop de .mpg-filer kameran levererar utan att göra om till annat format utan behålla .mpg-formatet orört.

Laddade ner Windows Movie Maker (som numera heter "Live Movie Maker" och installerar en drös med andra program, trots att man bockar ur allt utom MM i installationsdialogen, typiskt M$ :-)) Men, utan att kunna någonting om format, codecs m.m. så blev resultatet att klippet jag tog ut från en längre film, visas i mindre ruta vid full screen. :evil:



[youtube]gYFL8l98bgQ[/youtube]
Nu är väl kanske inte tuben primär, men det kan ju vara kul att dela med sig till andra också...

Klippet är i alla fall ett exempel på de "asfalterade kostigar" (som tanten uttrycker det) man hittar i Uppland, alltså de gamla vägarna utefter dåtidens rågångar, som sedan blivit asfalterade. Jag tycker nog att de har sin charm :D

/Stefan
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Stefan »

Jaaa ni pojkar, det där verkar ju vara en marknad för sig... Har väl testat runt lite under eftermiddagen (har en vrickad fot som satt igång att spöka lite igen :x ) Så mycket är ju säkert, har man taskig koll på videoformat (och inte vill lägga tid på att lära sig), ska man nog inte ge sig in i det träsket.

Ett som verkade lovande var ju ASV, men 2 rimmar för att rendera ett klipp på 15 minuter, och $69... Njaaa...

Testade även (bland mycket annat när man nu sitter lite stationär ändå), Corel... Well, den applikationen hade väl ungefär alla de egenskaper jag INTE vill ha från ett installationsprogram. .. :evil: Och, när jag väl startat skiten, var det nog bland det värsta jag sett. Visst, 375 bagis var väl överkomligt, men... Det åkte väck fortare än kvickt. Förstår om de får pröjsa för att folk ska gilla det.

Nåväl, ber att få tacka för input, får väl försöka hitta min väg genom träsket... Trots allt är huvudsyftet att kunna återuppleva sommarens fina turer under den jobbiga vintern, tuben är av sekundärt intresse.

Skye eller Valpen, jag lär väl skaffa en GoPro vad det lider, eftersom du/ni redan verkar ha en, har jag 2 frågor:

Hur siktar du in den innan du åker? Har den en skärm på baksidan (à la vanlig fickkamera)? Eller är det den genomsiktssökare jag tycker mig ana som gäller?

Om jag ser rätt, så kan man med medföljande tillbehör docka den mot vanlig stativgänga?

Hälsar

/Stefan
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Tramsvalp »

Hur jag har fixat hjälmkamera står här: http://bloggis.se/Tramsvalp/81558
En vanlig videokamera för minneskort, fäst på hjälmen med kardborre och lite hemslöjd.

Exempel:Här är jag i Alperna:

[youtube]Qyn0qoz7-So[/youtube]
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Tramsvalp »

Tramsvalp skrev:Jag använder Ulead VideoStudio 10 som jag "råkade hitta" på nätet. Heter numera Corel VideoStudio. Det tycks funka med de flesta format.

En stor fördel är att det programmet kan spara den klippta filmen i originalformat, så länge man enbart klipper och klistrar utan toningar, övergångar, texter, musik osv. Man kan alltså klippa och spara flera gånger utan kvalitetsförlust, t.ex grovklippa först. Då går det också fort att spara, ett par minuter, mot timtal om programmet måste omkoda alltihop.
Gör man som jag behövs alltså ingen rendering, och jag redigerar gladeligen mina filmer på min netbook (mini-pc) med 1,6 GHz och 2 GB ram. 8)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Stefan »

Återigen pojkar, tack för svar.

Valpen, jag får väl anta att den Corel-variant du kör inte är den jag hittade... eller kör du Mac? Den jag hittade för PC var som sagt en fullträff på allt man INTE vill se i en installation, och väl installerat kändes det rätt värdelöst :evil:

Att man behöver lite kräm i datorn för att rendera köper jag så klart, tyckte bara det vart liiite mer än jag trodde. Men jag har säkert gått bort mig i inställningarna :roll: Mycket som känns nytt i terminologin... Å andra sidan kan ju burken få stå och tugga på det över natten eller nåt.

Första försöket på ett klipp:
[youtube]CLs4aoZZxZo[/youtube]
Å nu var priset plötsligt nere på $59... så man får se...

Men, som sagt, en djungel är det ju, och har man inget intresse av att fördjupa sig, känns det ju som rätt bökigt. Som alltid, "pappa Google" vet allt... :D

Sedan får man väl se vilken kamera det landar på, såg just att Ume-killarna hade "GoPro Motorsports Hero" för 2990. Känns ju frestande när man kommit ikapp lite på bankkontot. HD verkar ju vara det man väljer i.a.f. Fast i sommar får nog Canonen göra tjänst så gott den kan. får testa lite varianter. Framför allt att få micken att bara ta upp det jag vill, sätta den baki rutan hade ju sina sidor...

Skye, snygg enkel lösning på backspegelarmen där, men så ser ju inte mina ut.

Valpen, fint klipp från Alperna, dit lär jag väl inte ta mig, och snygg fräckis med bussen där 8)

/Stefan
Senast redigerad av Stefan den tis 14 jun 2011, 00:01, redigerad totalt 1 gånger.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Tramsvalp »

Stefan skrev:Valpen, jag får väl anta att den Corel-variant du kör inte är den jag hittade... eller kör du Mac? Den jag hittade för PC var som sagt en fullträff på allt man INTE vill se i en installation, och väl installerat kändes det rätt värdelöst
Jag har inte Mac, jag har PC med Windows XP.
Precisera din Ulead/Corel-variant, varför den var en fullträff på allt man INTE vill se i en installation, och varför den kändes värdelös, annars kan jag inte svara.

Kollade du länken hur jag har fixat hjälmkamera?

Vad jag vill visa är att man kan göra utmärkta åkfilmer med en standardkamera för 1500 kr och en gammal slö dator.
Min alp-film har mycket bättre kvalitet här hemma än på youtube, och den är filmad med en flera år gammal kamera. Idag får man HD-upplösning för 1500 kr.

Föredrar man dyra specialgrejer så är det förstås ok för mig. :wink:
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Stefan »

Valpen, absolut kan man få till det med billiga grejer, det har ju du visat med all önskvärd tydlighet :lol:

Sedan är det väl en fråga om hur man värderar sin tid gentemot färdiga grejer... och där vill jag inte ta ställning, vet bara (kanske) hur jag själv vill få till det... :roll:

Om Corel, den jag testade var Corel Videostudio 2010. (http://www.corel.com/servlet/Satellite/ ... bview=tab3)

Några av de grejer jag gillar att INTE se vid installation och start:

Installerar delar jag inte bett om, trots att jag bockar ur dem i installationsdialogen
Lägger, utan att fråga, ut genväg på desktopen
Känns allmänt krånglig som installation, en sak är väl de mer "videospecifika" frågorna, men en massa annat trams.
För att starta programmet, KRÄVER det att jag registrerar mig med e-post m.m. :shock: Var det inte en trialversion jag tog ner??? (Trial=prova i min värld) Lite som med en iPhone (3GS), ladda batteriet, stoppa i ett simkort och ring, tycker ju vän av ordning...nänänä... :evil:

När jag sedan kör programmet, blir det väl mer personligt... Men, jag gillar intuitiva applikationer, där jag på ett vettigt sätt kan ana/tänka mig fram till vilken knapp/menyval som gör vad... Det lilla jag såg att man kunde göra, var inte ens i närheten av något att betala för. Det kanske fanns mer prylar i bakgrunden, men varför ska man inte kunna hitta dem på rimlig tid???

Att gränssnittet sedan i mina ögon var fult som hålen (SVART mest överallt), hör väl kanske hemma på annat håll :-)

Men, om jag då jämför med AVS4YOU och samma första intryck, installationen mer normal, när jag sedan startade programmet, fixade jag rätt snabbt att ladda en testfilm, kapa ner den i bak- och framände, slänga på lite animering och reducera lite skakningar. (Corel hade också någon "antiskakningsvariant", men den fick applikationen att hänga sig:-() AVS kändes ändå lite intuitivt, trots att begrepp mer avancerade än ovan är nya för mig.

Nu sammanställde jag ju inte intrycken av den Corel-varianten i någon form av testprotokoll, så det är väl lite svårt att ta en jätteobjektiv ståndpunkt, men det spontana intrycket landar allt ändå på USCH!

Hoppas jag inte trampade på någon öm tå nu, det var definitivt inte meningen, bara min egen högst subjektiva uppfattning :wink:

Allt gott
/Stefan
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Tramsvalp »

Oj, det var mycket. Inga ömma tår på mig. Du verkar veta vad du vill ha, och jag vet på ett ungefär vad jag vill ha. Jag tycker det är lite kul att själv fixa till grejer, och överser gärna med vissa brister, de går ofta att lära sig hantera så att resultatet ändå blir bra. Tycker man inte sånt är kul så gör man på ett annat sätt, och de flesta tycker nog som du.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Stefan »

Men visst är det skönt att vi alla kan ha olika åsikter utan att bråka om det :P

Jag hittar nog säkert fram till vad som passar mig till slut, och har sannolikt lärt mig något på vägen dit.

Men, som sagt, tack för hjälpen så länge!

/Stefan - igen... :shock:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Tramsvalp »

Nåt jag tänkt på är en hojmonterad videokamera och en hjälmmonterad stillbildskamera med fjärrutlösare. Ser jag något värt en stillbild idag så måste jag ju stanna vilket är extra besvärligt om jag filmar.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Stefan »

När jag nu ändå håller på och tjafsar här, vill jag gärna tacka Skye för mycket stor uppställning och hjälp :D , och Valpen för ett gott humör och en trevlig ton :D

Det blev ju kanske lite mycket snack från min sida, men det har nu blivit mycket trevligt bemött. Så bör ju ett forum funka, tycker jag, så hoppas dra ner på mina textmassor... kanske...:mrgreen:

En reflektion slutligen, man undrar vad bilföraren en bit efter 15 minuter i mitt klipp ova håller på med :shock: Det kändes rätt spännande att ta sig förbi honom (uppfattade att det var en han), Får tillägga att jag mötte betydligt trevligare beteenden längre upp efter vägen :wink:

Återigen, tack för trevliga gensvar från berörda, det kommer mer... :mrgreen:

Sedan att mitt tempo på grus och annat inte är så högt... men det står jag för alla dagar i veckan, jag kör i det tempo som känns behagligt för just mig, så det så :)

/Stefan

Stefan skrev:Återigen pojkar, tack för svar.


/Stefan
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Tramsvalp »

Skye skrev:Min uppfattning i livet är att dela med mig och hjälpa andra så kanske jag blir hjälpt själv. (Karma)
Alltid svårt att formulera sig och kanske kan det låta "Besserwisser" men det är inte så det är menat. Ett aktivt forum är ju beroende på att medlemmar skriver och frågar och har jag tid och kunskap, så delar jag gärna med mig och försöker få forumet mer levande. Kan ju vara samma stiltje här som när segelbåtar passerar ekvatorn. :roll:
Håller med.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Stefan »

Hehe... lite festlig hur vidvinkeln lurar ögat :lol:

I början av film 2 av de de två senaste, känns ni som värsta sporthijarna i minst 200 blås :mrgreen: Det tar ett tag innan ögat får referenser och det börjar se mer normalt ut.

Skye, dina handskar, sedda genom kamerans öga, såg för "jäla goa" ut. Minns du märke och
inköpsställe?

Inspirerande 8)

/Stefan
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Stefan »

Sweet :D
Om än första minuterna var lite repetition :lol: Men resten, yummie 8)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Skye's filmtråd 2011

Inlägg av Stefan »

Jahapp... så gick man ju sta och köpte sig en GoPro Hero HD då... Hämtade den i eftermiddags, så filmer lär väl dröja. Rackarns "kewl" liten gynnare ser den ut att vara :mrgreen:
Plockat hem ett par andra programvaror också, så trots utlovat regn i helgen ser man fram mot att testa lite (om man kan knuffa in det i listan på "ToDo's" på hemmaplan 8) ).
Kan ju inte låta bli att länka till ett klipp som jag tyckte var rätt ball från ett forum jag kikar mycket på: [youtube]ZbvvyeHp0zs[/youtube] :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar