Kränga däck - Tips

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Tony
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 09 maj 2006, 12:49
Answers: 0
Ort: Transalp -05 / Färentuna

Kränga däck - Tips

Inlägg av Tony »

Hej,

Att få av däcket från fälgen är ju ganska lätt, men att få på däcket på ett enkelt sätt är värre,Jag kämpar med tre däckjärn och en extrahand från frun, har ni någr tips på metoder eller hjälpmedel för att lyckas bättre?
Tony
TA-05
Cyberhonda
50cc
50cc
Inlägg: 94
Blev medlem: lör 03 jun 2006, 11:03
Answers: 0
Ort: Sandviken

Inlägg av Cyberhonda »

Hur långt har du kommit?

1 ta rikligt med YES blandat med vatten (går bra med annat diskmedel också :D )och pensla på däckskanten/fälgen.

2 sätt i fälgen inuti däcket och börja kränga på ena däcksidan uppifrån, gå varvet runt o ta nästa sida..Glöm inte slangen!

Det kan vara lättare att sätta i fälgen på tvären i däcket först och sen vrida in det medan du kränger på det..
Sen pumpar du i luft tills däcket sätter sig, 2-4bar borde räcka :twisted:

Finns tyvärr inte så mycket mer, använd rejält med såpa och ta i för kung o fosterland. Såpan pyser ut sen när du pumpar i luft.
Användarens profilbild
Tony
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 09 maj 2006, 12:49
Answers: 0
Ort: Transalp -05 / Färentuna

Inlägg av Tony »

Jo, glömde nämna att jag är klar med själva bytet, det är metoden jag undrar över, för att det ska gå snabbare nästa gång... (det här var andra gången).
Jag använder såpa vatten
Det är det där med att "sätta fäljgen i däcket" som jag inte greppar riktigt, När jag skulle ha av däcket så lyfte jag ut däcksidorna så att fälgen hamnade i däcket, sedan var det lätt att få loss fälgen på "tvären".
Men sedan när jag skulle göra omvänt så var det stört omöjligt att få in fälgen i däcket. Det slutade med att jag la fälgen på marken och däcket ovanpå, sedan krängde jag på däcket.
Hur gör man för att "lättare" få in fälgen i däcket?"
Tony
TA-05
Gilbert
Cykel
Cykel
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 17:12
Answers: 0
Hoj: BMW R1200GSA-06
Ort: Jörn
Kontakt:

Inlägg av Gilbert »

I den här tråden har du ett par länkar som kan tänkas vara av intresse: http://www.transalp.se/viewtopic.php?t=53 Själv kör jag oftast med den här mojängen då jag skiftar:
Bild
Min arbetsordning med mojängen är som följer:
1: Tömma ur luften och trycka lös däcket från fälgen på båda sidorna.
2: Smörja insidan av fälgen och kanten på däcket på båda sidorna.
3: Kränga av däcket på ena sidan, går rätt lätt om man ser till att trycka ner däcket mittemot där man kränger.
4: Slita ut slangen.
5: Vända på hjulet och kränga av däcket neråt.
6: Smörja "fälgkanterna" på det nya däcket och trycka på första halvan, brukar gå utan verktyg.
7: Linjera upp lättaste punkten på däcket med tyngsta punkten på hjulet.
8: Stoppa in slangen ordentligt med ventilen kvar mellan däck och fälg.
9: Justera om nödvändigt efter däck och slang så att ventilen hamnar mitt för hålet.
10: Pilla in ventilen i hålet, brukar gå lättare om man sätter in ett däcksärn på "baksidan" som håller ut däcket.
11: Kränga på sidan som fattas.
12: Fylla luft och se till att det sätter sig ordentligt
13: Balansera.

Det tar för mig i runda slängar en dryg timme att skifta 2 däck på en hoj, rull till rull, beroende på hur bra det går med balansering mm och en stor del i detta är att man slipper jaga hjulet runt garagegolvet, eller utföra nån slags cirkuskonster för att hålla fast det medan man kränger.
Användarens profilbild
Tony
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 09 maj 2006, 12:49
Answers: 0
Ort: Transalp -05 / Färentuna

Inlägg av Tony »

Tack för informationen :D
Tony
TA-05
Skriv svar