Varadero eller Transalp

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
kanalenn
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 16:52
Answers: 0

Varadero eller Transalp

Inlägg av kanalenn »

Hej alla på denna sajt! Jag tog mc kort precis innan snön kom och han inte prova mig fram till vilken hoj jag skall ha, det enda som jag kommit fram till är att det troligen blir en Varadero eller en Transalp och att den skall ha ABS. Var uppe på MC mässan och provsatt dessa och hade frugan som fick provsitta på bönpallen. Vi konstaterade att båda hojarna var väldigt OK att sitta på. Det jag funderar på mest är om man köper Tansalpen kommer det att kännas som att hojen blir mycket slö och sävlig. Både är långa, jag ca 1.95 med en 90-95 kg och frugan på si sådär 75kg. Är det dumt att köpa Transalpen eller bör man gå upp till Varaderon som har hur mycket effekt som helst. Fördelen skulle jag tro är att med Transalpen är det mycket smidigare när man kommer ut på små grusvägar. Är det någon som har någon åsikt.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Varadero eller Transalp

Inlägg av rydde »

Hejsan kanalenn!

Finns väl mycket att säga för/emot de olika modellerna... Men här är några uppslag:

Passagerare -> Varadero
Ensam på dynan -> Transalp
Mycket motorväg/landsväg -> Varadero
Variernade vägar -> Transalp
Stadstrafik -> Transalp
Ekonomi -> Transalp
Vindskydd -> Varadero
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
kanalenn
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 16:52
Answers: 0

Re: Varadero eller Transalp

Inlägg av kanalenn »

När du skriver ensam på dynan Transalp är det då att hojen känns slö och att man måste använda växlarna flitigt för att hålla farten uppe?
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Varadero eller Transalp

Inlägg av rydde »

Nu har jag inte kört 700:an, men den är ju enligt uppgift 5hk starkare. Dessutom har den insprutning. Kanske Cub, Sanna eller nån härifrån kan se detta och kommentera hur den är på E4:an.

Mina erfarenheter är från 650:in men de är väl inte totalt olika även om många menar att 700:an är klart piggare.

Min erfarenhet av min 650 -04 är iaf att har man en vuxen person bak så blir det en utmaning om man vill hålla uppe tempot på landsvägen. Det frestar på att hela tiden planera omkörningar och man får pressa maskinen. Det går men det blir inte samma njutning som man har med en stor effektstinn hoj.

Sedan sitter man ganska packat på 650:in. Vet inte hur detta är med 700:an, men på 650:in med toppbox blir det att sitta som packade sillar mot varandra. Detta är ju trevligt en stund, iaf med kvinnligt sällskap, men blir varrrrmt efter ett tag :-) Men det är mycket möjligt att 700:an har bättre dyna för detta, har tom för mig jag hört att det är så, fast detta får nån annan styrka...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Varadero eller Transalp

Inlägg av cub »

Mja jag kan inte jämföra mot äldre Transalp eller Varadero eftersom jag inte kört någon av dem. För mig funkar XL700 bra på motorväg. Visst andra kan säkert tycka att den är slö, men jämfört med allt annat jag kört (dvs gammalt skrot) så är den här ju supersnabb och smidig. Men visst är jag ute och åker med andra i mc-klubben så kan den kanske vara lite långsam..eller så är det min sävliga körstil. Jag undviker motorväg av tristess men väl där ute har jag inga problem, vare sig med passagerar eller utan. Omkörningar går inte i 200 knyck men det behovet har jag aldrig haft heller. Jag kan snitta 130-140 kmh utan att det känns jobbigt (inkl hög ruta och alla väskor).
Jag har haft passagerare och toppbox på samtidigt och båda har haft gott om plats. Nu är jag 173 cm och 70 kg så längre och större personer gör säkert skillnad.

Min (tråkiga) rekommendation är att provköra båda cyklarna när ni är med båda två. =)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Varadero eller Transalp

Inlägg av V Saarela »

700:an är tyvärr lika trång som 650:an och 600:an om man kör med topbox. Sadeln räcker nog till för alla, men det är nog mer att topboxen på dom är helt enkelt för långt fram.

Dom där sk 5 hästarna mer i 700 låter inte mycket, men det är faktiskt en större skillnad än siffrorna berättar.

Två stora personer och packning på kräver framför allt att chassit räcker till. Tyvärr så finns det ju ingen justering på dom så man kan styva upp fjädringen.
Eftersom jag har en bil med 50 hästar så har jag ju alltid svårt att förstå att inte effekterna på Transalperna räcker till.

Sadlarna på 600 o 650 tycker jag inte är några höjdare(träsmak), dock så tycker jag att 600:ans är mycket bättre än 650:an. 700:ans är bara tummen upp.

Skulle nog satsa på storebror istället om jag var ni.
Användarens profilbild
janne
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: mån 11 maj 2009, 18:46
Answers: 0
Hoj: Crosstourer XD -13
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Varadero eller Transalp

Inlägg av janne »

Hej
Har kört Transalp, Africatwin och Varadero.
Jag tycker Varadero helt klart men satsa på en med 6 växlar abs och insprut.
Den är mycket trevligare än 5 växlar och förgasare.
Enda nackdelen jag tycker är hög tyngdpunkt på Varan men man vänjer/lär sig det med.
Inga problem att sladda runt på grusvägar om man vill eller små stigar i skogen.
Och det är ju lite roligare när det händer saker när man drar på gasen,
Fast det var inte så kul när jag råkade få upp den på bakhjulet en gång,
snabb omkörning i stadstrafik, vill ha alla hjulen i backen helst.
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Varadero eller Transalp

Inlägg av cub »

V Saarela skrev:Två stora personer och packning på kräver framför allt att chassit räcker till. Tyvärr så finns det ju ingen justering på dom så man kan styva upp fjädringen.
Det finns en justeringsskruv för bakdämparen. Sen är det väl upp till var och en och bedöma hur mycket man tyckte det gav, men för mig blev det bättre att dra den på "modell hård" när jag hade full packning eller sällskap. Iofs är det väl rätt svajigt ändå, inte som den gamla DR650n.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Varadero eller Transalp

Inlägg av V Saarela »

cub skrev:
V Saarela skrev:Två stora personer och packning på kräver framför allt att chassit räcker till. Tyvärr så finns det ju ingen justering på dom så man kan styva upp fjädringen.
Det finns en justeringsskruv för bakdämparen. Sen är det väl upp till var och en och bedöma hur mycket man tyckte det gav, men för mig blev det bättre att dra den på "modell hård" när jag hade full packning eller sällskap. Iofs är det väl rätt svajigt ändå, inte som den gamla DR650n.
Nu är det ju ett tag sen jag hade 600 o 650, men har för mig att även båda dess kunde justeras(eller var det bara returen?)
Jo, jag har ju kört med tung last även på 700:an. Det känns ju att den blir hårdare, men det finns inte mycket att ställa på den. Hur den sen blir när dämparen blir till åren vet man ju inte.

Varaderon 03 o nyare(dom äldre hade lite slekigare dämpare när dom blev äldre) brukar jag nolla helt när jag kör ensam, eller har lite last på den. Allt eftersom man lastar så kan man stå o skruva på ratten, en hel dag om man vill känns det som.
Ganska skönt om man har lastat tungt med fru, sovande o kök med sig:
Bild

Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Varadero eller Transalp

Inlägg av Fibern »

Hej kanalenn. Jag har en TA 600 -96. Har aldrig kört Varadero, men jag kan berätta om känslan av Transan och tungt lastad.
Jag gjorde ifjol en 100-milatur till Norge med damen och tre packväskor. Själv väger jag ca. 95 kilo och passageraren 70kg. Så redan där är maxlast-vikten uppnådd i och med mc-kläderna. maxlast på 96:an är 175 kg. Sedan var det tre packväskor fulla med kläder och lite av varje, uppskattningsvis ca 20 kg. Hojen kändes stabilare än väntat. I de värsta guppen var nog bakfjädringen nere i botten vid kanske två tillfällen. Det märktes naturligtvis att det var tungt, men rent effektmässigt räcker den till. Fast inte mer än att man fick växla ner i de tyngsta uppförsluten. Nu har inte jag bråttom ute på sådana turer, så farten är jag inte ute efter.
Man får naturligtvis tänka på att köra försiktigare, bromssträckan ökar ju t.ex.
Skulle jag för jämnan ha passagerare och toura mycket och långt, då skulle jag nog testa en Vara. Men för mig blir det mest kortare dagsturer med passagerare och lättare packning. Har hittills bara gjort en lite längre, den i fjol. Men eftersom jag mest åker ensam och även en del skogsväg och dylikt ibland, så passar transalpen mig perfekt. Men skulle det bli mer långtur med passagerare, skulle jag nog som sagt överväga en Varadero. Lycka till med valet.
Anders//
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Varadero eller Transalp

Inlägg av Tramsvalp »

På TA 650 (och 600?) är det enbart bakstötdämparens kompressionsdämpning som kan justeras, en spårskruv som man kommer åt genom ett hål i vänster sadelkåpa, t.ex med originalskruvmejseln.
Med skruven i botten blir alltså nedfjädringen i gupp lite mindre, bra när man har passagerare eller tung last.

Ska man köra mycket med passagerare eller tung last så kan det vara bra att köpa en hårdare fjäder till dämparen.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Varadero eller Transalp

Inlägg av Olle Å »

Kör själv TA, men har haft åkkompisar som kört Varadero. Verkar som om de förarna bör vara ganska långa för att kunna hantera hojen rätt vid köbildning och parkeringar, speciellt om den är ordentligt lastad för längre turer. Tror det finns lägre sadel till den.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar