En fundering: Kan man sätta i vilket batteri som helst (med rätt laddning o.d.) när man skall byta batteri, eller måste det vara samma typ?
Mitt batteri har gett upp totalt efter vinterns urladdning (köpte laddare i våras) och jag måste köpa nytt. I nuläget sitter det ett "vanligt" blybatteri med påfyllningshål för vatten. Måste jag ha ett likadant, eller kan jag köpa en annan typ av batteri (t.ex. gelbatteri)?
Batteri till TA600 -98
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
-
- Barnvagn
- Inlägg: 4
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 09:24
- Ort: Nynäshamn
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Vet inte riktigt. Transalpen verkar vara en batterikäkare, vad jag läst på Transalp mailing list. Detta pga att laddspänningen ligger ganska högt, vilket innebär att man kan få fylla på vatten då och då.
Min tanke är då att det kanske är bättre att köra med billiga konventionella batterier än dyrare gel. Och hur känsliga är gelbatterier för hög laddspänning?
Bara lite funderingar, jag har inte behövt byta själv än. På 650 sitter ett underhållsfritt.
Min tanke är då att det kanske är bättre att köra med billiga konventionella batterier än dyrare gel. Och hur känsliga är gelbatterier för hög laddspänning?
Bara lite funderingar, jag har inte behövt byta själv än. På 650 sitter ett underhållsfritt.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Köp inte billiga batterier - köp ett gelbatteri i prisklassen 6-800 spänn.
Biltemas har jag inte provat men testa deras gel batteri - jag tror dom är bra.
Glöm vanliga batterityper helt.
Transalpens laddningsregulator är samma som negertwinnens så det är inte där det hänger på - jag har kört med båda bågarna och växlat regulatorer mellan dom.
Min transalp käka bara batterier när jag hade billiga sådana.
Batterivalet kan vara allt från ett 4 amps till ett 400 amps bara det är 12 volt - amp talet anger bara kapaciteten och inget annat - jo storleken fysiskt....
Käkar den batterier kan du kolla laddspänningen om regulatorn är paj.
Du bör ligga mellan på på ca 14,5 i snitt.
Inte under 14 och inte över 14.8.
En frisk regulator har en spänningskurva som är som högst just ovan tomgång och sjunker en aning vid högre varv.
Mät med ljuset på.
Biltemas har jag inte provat men testa deras gel batteri - jag tror dom är bra.
Glöm vanliga batterityper helt.
Transalpens laddningsregulator är samma som negertwinnens så det är inte där det hänger på - jag har kört med båda bågarna och växlat regulatorer mellan dom.
Min transalp käka bara batterier när jag hade billiga sådana.
Batterivalet kan vara allt från ett 4 amps till ett 400 amps bara det är 12 volt - amp talet anger bara kapaciteten och inget annat - jo storleken fysiskt....
Käkar den batterier kan du kolla laddspänningen om regulatorn är paj.
Du bör ligga mellan på på ca 14,5 i snitt.
Inte under 14 och inte över 14.8.
En frisk regulator har en spänningskurva som är som högst just ovan tomgång och sjunker en aning vid högre varv.
Mät med ljuset på.
-
- Barnvagn
- Inlägg: 4
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 09:24
- Ort: Nynäshamn
Biltemas gelbatteri i transalpstorlek finns i två varianter med polerna på olika sidor. Naturligtvis köpte jag fel variant första gången med viss gnistbildning som följd
Det här gäller sexhundran. 650 kanske har en annan batteristorlek?
Biltemas batterier är billiga och antagligen får man det man betalar för. Samtidigt vet jag åkare som alltid använder Biltemabatterier i sina lastbilar.
Magnus
Det här gäller sexhundran. 650 kanske har en annan batteristorlek?
Biltemas batterier är billiga och antagligen får man det man betalar för. Samtidigt vet jag åkare som alltid använder Biltemabatterier i sina lastbilar.
Magnus
-
- Barnvagn
- Inlägg: 4
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 09:24
- Ort: Nynäshamn
Batteri...
TA:n dog i morse, efter start och kort körning/stopp gick det inte att starta igen, stendött! Mekade loss batteriet och gick hem med det, satte det på laddning, kollade lite mäjl och pillade med budget-07. Efter två timmar var det bara att traska iväg igen, montera och åka till jobbet.
Får väl se hur länge det håller.... Alfons
Får väl se hur länge det håller.... Alfons
Biltemas Gelbatteri
Eftersom jag är lat av naturen så kollar jag inte nivån i batterierna så ofta som man bör.
Därför har jag (ivåras) köpt gelbatteri till frugans moped, (det gamla höll bara ett par månader), till skotern, (1/4 kvar av nivån efter två år) och till Transen, (också tom på vatten).
Så nu får vi se om det fungerar med gelbatterier.
Eftersom det innebär arbete att kolla och fylla vatten i batterier på dessa maskiner så tror jag att med underhållfria (går inte att fylla) batterier kan det i alla fall inte bli sämre.
Återkommer med resultat.
Botte
Därför har jag (ivåras) köpt gelbatteri till frugans moped, (det gamla höll bara ett par månader), till skotern, (1/4 kvar av nivån efter två år) och till Transen, (också tom på vatten).
Så nu får vi se om det fungerar med gelbatterier.
Eftersom det innebär arbete att kolla och fylla vatten i batterier på dessa maskiner så tror jag att med underhållfria (går inte att fylla) batterier kan det i alla fall inte bli sämre.
Återkommer med resultat.
Botte
Det är aldrig för sent att börja om!
Re: Batteri till TA600 -98
Angående Biltemas gelbatterier så lovade jag återkomma med utvärdering.
Frugans moppe som jag bytte batteri på varje år tidigare har levt med samma Biltema gelbatteri sedan 2009 (aldrig underhållsladdat på vintern), och startar så bra som man kan begära.
Bearcaten är det sämre med, startar inte med batteriet som inte heller varit underhållsladdat men startat i och för sig inte med startkablar heller, troligtvis fel på startmotorn.
TA:n. Trotts att jag två gånger lyckats djupurladda batteriet så att det inte gick att ladda. Var tvungen att dra startkablar till det först, för att laddaren skulle ha något att jobba mot.
Senast var under förra torsdagen, när jag körde in hojen fällde jag nog ned stödet och nöjde mig med att den stannade innan jag låste garaget.
Märkte det igår, när jag letade nycklarna för att starta den och hittade dem i tändningslåset i läge TILL! (Hur dum får man va?)
Men var nyss och kollade laddaren stod på grönt (och startmotorn snurra på som vanligt) men man kanske borde ta startkablar med sig om man skall ut och köra, eller stanna vid nerförsbacke.
Frugans moppe som jag bytte batteri på varje år tidigare har levt med samma Biltema gelbatteri sedan 2009 (aldrig underhållsladdat på vintern), och startar så bra som man kan begära.
Bearcaten är det sämre med, startar inte med batteriet som inte heller varit underhållsladdat men startat i och för sig inte med startkablar heller, troligtvis fel på startmotorn.
TA:n. Trotts att jag två gånger lyckats djupurladda batteriet så att det inte gick att ladda. Var tvungen att dra startkablar till det först, för att laddaren skulle ha något att jobba mot.
Senast var under förra torsdagen, när jag körde in hojen fällde jag nog ned stödet och nöjde mig med att den stannade innan jag låste garaget.
Märkte det igår, när jag letade nycklarna för att starta den och hittade dem i tändningslåset i läge TILL! (Hur dum får man va?)
Men var nyss och kollade laddaren stod på grönt (och startmotorn snurra på som vanligt) men man kanske borde ta startkablar med sig om man skall ut och köra, eller stanna vid nerförsbacke.
Det är aldrig för sent att börja om!