Stålradial på Transalp?
Postat: ons 27 sep 2006, 19:49
Jag kör numer på stålradial bak, Tourance 130/80 R 17. Rekommenderas inte till TA650 av Metzeler själva, men tillsammans med Tourance framdäck och lägre lufttryck bak tycker jag det går bra. Verkar hålla nästan dubbelt så länge som 120/90.
Edit: Såg nu att Metzeler rekommenderar detta däck till TA600.
Har kört slut på ett antal Metzeler Tourance bakdäck (tillsammans med Michelin Sirac framdäck) och trivts med det, men undrat varför de bara hållit max 800-1000 mil. Många säger ju att Tourance håller 1800 mil! Provat olika däcktryck 1,8-2,5 utan nämnvärd skillnad.
Så den här gången skulle jag prova nåt nytt.
Transalp-dimensionerna på Tourance är:
120/90 - 17 (64)
130/80 - 17 (65)
130/80 R 17 (65) Radial
90/90 - 21
Lastindex inom parentes. Mer om däckmärkning på http://www.conti-tyres.co.uk/contibike/tyreinfo.php
Tyvärr minns jag inte om jag bara kört 120/90 eller om jag även haft 130/80. Radial har jag iaf inte haft.
Så den här gången blev det stålradial, Tourance 130/80 R 17 (65).
Jag har ju läst att man inte ska ha radialdäck på hojar som inte är avsedda för det. Men inte vad som händer om man har det.
Jag har också läst att man inte bör ha olika fabrikat fram och bak. Men inte vad som händer om man har det.
Med nya däcket (fortfarande med slitet Sirac fram) så kändes det som om bakänden sladdade i alla farter. Mer ju fortare. Likadant åt höger och vänster. Inte lite heller, klart irriterande och krävde parering i svängarna.
Riktigt läskigt vid spår och gropar i svag asfaltkurva i 140, upptäckte jag också...
Det vanliga felet vid sladd-känsla är väl för lågt lufttryck bak, men jag hade 2,4 kg som vanligt (med full semesterpackning). Så jag testade ända upp till 3 kg, men det blev bara värre.
När jag kom ner till 1,6 kg(!) i kallt däck blev det klart bättre, men absolut långt ifrån bra. Fortfarande mycket spårkänsligt.
Nu har jag bytt till Tourance även fram, och vilken skillnad det blev! Tydligen kan det göra STOR skillnad med olika däckmärke fram och bak, något jag aldrig tidigare varit med om. Man lär sej...
Nu kör jag med 2,0 kg både bak och fram, och det går fint. Experimenterar lite med trycket. Spårkänsligheten borta. Möjligen något överstyrt, men det är marginellt tycker jag.
För jag har kört 800 mil på radialdäcket och har nästan lika många mil kvar!
Edit: Såg nu att Metzeler rekommenderar detta däck till TA600.
Har kört slut på ett antal Metzeler Tourance bakdäck (tillsammans med Michelin Sirac framdäck) och trivts med det, men undrat varför de bara hållit max 800-1000 mil. Många säger ju att Tourance håller 1800 mil! Provat olika däcktryck 1,8-2,5 utan nämnvärd skillnad.
Så den här gången skulle jag prova nåt nytt.
Transalp-dimensionerna på Tourance är:
120/90 - 17 (64)
130/80 - 17 (65)
130/80 R 17 (65) Radial
90/90 - 21
Lastindex inom parentes. Mer om däckmärkning på http://www.conti-tyres.co.uk/contibike/tyreinfo.php
Tyvärr minns jag inte om jag bara kört 120/90 eller om jag även haft 130/80. Radial har jag iaf inte haft.
Så den här gången blev det stålradial, Tourance 130/80 R 17 (65).
Jag har ju läst att man inte ska ha radialdäck på hojar som inte är avsedda för det. Men inte vad som händer om man har det.
Jag har också läst att man inte bör ha olika fabrikat fram och bak. Men inte vad som händer om man har det.
Med nya däcket (fortfarande med slitet Sirac fram) så kändes det som om bakänden sladdade i alla farter. Mer ju fortare. Likadant åt höger och vänster. Inte lite heller, klart irriterande och krävde parering i svängarna.
Riktigt läskigt vid spår och gropar i svag asfaltkurva i 140, upptäckte jag också...
Det vanliga felet vid sladd-känsla är väl för lågt lufttryck bak, men jag hade 2,4 kg som vanligt (med full semesterpackning). Så jag testade ända upp till 3 kg, men det blev bara värre.
När jag kom ner till 1,6 kg(!) i kallt däck blev det klart bättre, men absolut långt ifrån bra. Fortfarande mycket spårkänsligt.
Nu har jag bytt till Tourance även fram, och vilken skillnad det blev! Tydligen kan det göra STOR skillnad med olika däckmärke fram och bak, något jag aldrig tidigare varit med om. Man lär sej...
Nu kör jag med 2,0 kg både bak och fram, och det går fint. Experimenterar lite med trycket. Spårkänsligheten borta. Möjligen något överstyrt, men det är marginellt tycker jag.
För jag har kört 800 mil på radialdäcket och har nästan lika många mil kvar!