Styrlager
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Styrlager
Hej
Jag har en XL700VA 2008 med 1800 mil på vägen.
Vid 1200 mila servicen för ett år sedan var det glappt i styrlagret.
När jag hämtade hojen fick jag reda på att lagret var slut.
Jag blev lack när jag fick reda på att jag skall betala detta själv.
2000:- + lagret. Hojen är drygt 2 år gammal.
Vafan vad är detta, är styrlager slitdelar på en sån här hoj?
Om det var glappt redan vid 1200 så måste ju nått varit fel från
fabrik eller?
Vill höra här innan jag börjar skälla.
/Rolf
Jag har en XL700VA 2008 med 1800 mil på vägen.
Vid 1200 mila servicen för ett år sedan var det glappt i styrlagret.
När jag hämtade hojen fick jag reda på att lagret var slut.
Jag blev lack när jag fick reda på att jag skall betala detta själv.
2000:- + lagret. Hojen är drygt 2 år gammal.
Vafan vad är detta, är styrlager slitdelar på en sån här hoj?
Om det var glappt redan vid 1200 så måste ju nått varit fel från
fabrik eller?
Vill höra här innan jag börjar skälla.
/Rolf
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Styrlager
1200 mil låter orimligt. Ibland kan man få såna grejer fixade på goodwill, åtminstone delvis, om de inte täcks av garantin.
Kanske borde de ha upptäckt och justerat glappet redan på 100-milaservicen och därmed undvikit lagerskada? Kanske gjorde de det, men drog åt dem för hårt och orsakade skadan?
Lagren är kanske slitdelar men de kan ha varit felmonterade/feljusterade, och det bör täckas av garantin. Så länge man inte vet orsaken så borde du iaf inte behöva betala fullt pris, tycker jag.
Om de byter dem vid en stor service (på TA650 2400 mil t.ex), så ska alla kåpor ändå tas bort, kanske blir det billigare då.
Eller kanske ännu bättre den service där gaffeloljan ska bytas, iaf om det är som på TA650 som saknar bottenpluggar, då måste gaffelbenen tas bort och vändas uppochner. Då är halva jobbet gjort. Det står visserligen inget om gaffeloljebyte i 650-servicelistan men nån gång bör det ju göras. (Eller tvärtom, passa på att byta gaffeloljan vid lagerbytet.)
Om du ska betala själv ska du nog satsa på koniska rullager istf kullager. Har för mig att såna kostade runt 800 kr paret när jag kollade för ett par år sen. Håller längre och jag gissar att de inte kostar mer än original kullager.
Kanske borde de ha upptäckt och justerat glappet redan på 100-milaservicen och därmed undvikit lagerskada? Kanske gjorde de det, men drog åt dem för hårt och orsakade skadan?
Lagren är kanske slitdelar men de kan ha varit felmonterade/feljusterade, och det bör täckas av garantin. Så länge man inte vet orsaken så borde du iaf inte behöva betala fullt pris, tycker jag.
Om de byter dem vid en stor service (på TA650 2400 mil t.ex), så ska alla kåpor ändå tas bort, kanske blir det billigare då.
Eller kanske ännu bättre den service där gaffeloljan ska bytas, iaf om det är som på TA650 som saknar bottenpluggar, då måste gaffelbenen tas bort och vändas uppochner. Då är halva jobbet gjort. Det står visserligen inget om gaffeloljebyte i 650-servicelistan men nån gång bör det ju göras. (Eller tvärtom, passa på att byta gaffeloljan vid lagerbytet.)
Om du ska betala själv ska du nog satsa på koniska rullager istf kullager. Har för mig att såna kostade runt 800 kr paret när jag kollade för ett par år sen. Håller längre och jag gissar att de inte kostar mer än original kullager.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Re: Styrlager
Ja, konstigt. mina lager håller fortfarande, vet ej om de är bytta nån gång före min tid. Jag fick anmärkning för ett par år sen, tog isär gjorde rent, fettade in igen, sen var de ok igen. Lite snåljåp, skulle bytt såklart.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
TA 600 -92, 7800mil
Re: Styrlager
Väcker tråden lite, skulle vara kul att höra vad du gjorde.shimrod skrev:Hej
Jag har en XL700VA 2008 med 1800 mil på vägen.
Vid 1200 mila servicen för ett år sedan var det glappt i styrlagret.
När jag hämtade hojen fick jag reda på att lagret var slut.
Jag blev lack när jag fick reda på att jag skall betala detta själv.
2000:- + lagret. Hojen är drygt 2 år gammal.
Vafan vad är detta, är styrlager slitdelar på en sån här hoj?
Om det var glappt redan vid 1200 så måste ju nått varit fel från
fabrik eller?
Vill höra här innan jag börjar skälla.
/Rolf
Har en 700VA som jag köpte i januari 2008.
På 1200 milaservicen som jag gjorde för 2 veckor sedan sa de att mitt styrlager var kasst och måste bytas.
Riktigt illa på en nästan ny hoj.
Bara att bita ihop och pröjsa 2500 kr antar jag.
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Re: Styrlager
Om du är lite händig så byter du styrlager själv. Min Ta har gått nästan 9000 mil och det satt kullager i. Kan inte påstå att de var slut, men kändes lite kärvt. Betalade 495 för SKF koniska laget hos Lelles. Bytet tog inte alls lång tid. Kan man det så tror jag det fixas på en timma.
Bytte veckan innan på en Yamaha xj 600. Den var en luring för att man inte skulle kunna det själv. men jag lurade den och tillverkade ett specialverktyg och slipade ut ett anhåll.
På såna här jobb passar nog firmorna att lägga på en massa extra tid, för att helt enkelt blåsa hojägaren.
Att ett kullager skulle vara slut efter så få mil tror jag inte alls på, utan det är nog en ren lögn bara för att tjäna pengar.
Ett styrlager roterar ju visserligen inte, så det belastas ju bara i ett visst läge, men jag tror ändå inte på det.
Bytte veckan innan på en Yamaha xj 600. Den var en luring för att man inte skulle kunna det själv. men jag lurade den och tillverkade ett specialverktyg och slipade ut ett anhåll.
På såna här jobb passar nog firmorna att lägga på en massa extra tid, för att helt enkelt blåsa hojägaren.
Att ett kullager skulle vara slut efter så få mil tror jag inte alls på, utan det är nog en ren lögn bara för att tjäna pengar.
Ett styrlager roterar ju visserligen inte, så det belastas ju bara i ett visst läge, men jag tror ändå inte på det.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Styrlager
Tack för svar (sent tack menändå!).Olle Å skrev:Om du är lite händig så byter du styrlager själv. Min Ta har gått nästan 9000 mil och det satt kullager i. Kan inte påstå att de var slut, men kändes lite kärvt. Betalade 495 för SKF koniska laget hos Lelles. Bytet tog inte alls lång tid. Kan man det så tror jag det fixas på en timma.
Bytte veckan innan på en Yamaha xj 600. Den var en luring för att man inte skulle kunna det själv. men jag lurade den och tillverkade ett specialverktyg och slipade ut ett anhåll.
På såna här jobb passar nog firmorna att lägga på en massa extra tid, för att helt enkelt blåsa hojägaren.
Att ett kullager skulle vara slut efter så få mil tror jag inte alls på, utan det är nog en ren lögn bara för att tjäna pengar.
Ett styrlager roterar ju visserligen inte, så det belastas ju bara i ett visst läge, men jag tror ändå inte på det.
Jag har inte gjort ngt åt lagret för jag känner inte av det, likaså sa besiktningen inget om det.
Vet inte om jag vill byta själv men det verkar som en smart ide att ta koniska lager.
En dum fråga men hur hittar man "rätt" lager om man nu köper en annan typ?
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Re: Styrlager
Lättast är ju att du köper från Lelles Mc. Där finns alla uppgifter på deras hemsida eller om du ringer dit. Då får du koniska SKF-lager. Kostar väl ca 500 för bägge.Legio skrev:Tack för svar (sent tack menändå!).Olle Å skrev:Om du är lite händig så byter du styrlager själv. Min Ta har gått nästan 9000 mil och det satt kullager i. Kan inte påstå att de var slut, men kändes lite kärvt. Betalade 495 för SKF koniska laget hos Lelles. Bytet tog inte alls lång tid. Kan man det så tror jag det fixas på en timma.
Bytte veckan innan på en Yamaha xj 600. Den var en luring för att man inte skulle kunna det själv. men jag lurade den och tillverkade ett specialverktyg och slipade ut ett anhåll.
På såna här jobb passar nog firmorna att lägga på en massa extra tid, för att helt enkelt blåsa hojägaren.
Att ett kullager skulle vara slut efter så få mil tror jag inte alls på, utan det är nog en ren lögn bara för att tjäna pengar.
Ett styrlager roterar ju visserligen inte, så det belastas ju bara i ett visst läge, men jag tror ändå inte på det.
Jag har inte gjort ngt åt lagret för jag känner inte av det, likaså sa besiktningen inget om det.
Vet inte om jag vill byta själv men det verkar som en smart ide att ta koniska lager.
En dum fråga men hur hittar man "rätt" lager om man nu köper en annan typ?
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Styrlager
Tackar, skall def fundera över det spåret då jag har för mig att verkstaden nämnde ngt om 2000-2500 för att byta till samma lager som inte höll mer än 3 år, ett koniskt borde hålla länge!Olle Å skrev:Lättast är ju att du köper från Lelles Mc. Där finns alla uppgifter på deras hemsida eller om du ringer dit. Då får du koniska SKF-lager. Kostar väl ca 500 för bägge.Legio skrev:Tack för svar (sent tack menändå!).Olle Å skrev:Om du är lite händig så byter du styrlager själv. Min Ta har gått nästan 9000 mil och det satt kullager i. Kan inte påstå att de var slut, men kändes lite kärvt. Betalade 495 för SKF koniska laget hos Lelles. Bytet tog inte alls lång tid. Kan man det så tror jag det fixas på en timma.
Bytte veckan innan på en Yamaha xj 600. Den var en luring för att man inte skulle kunna det själv. men jag lurade den och tillverkade ett specialverktyg och slipade ut ett anhåll.
På såna här jobb passar nog firmorna att lägga på en massa extra tid, för att helt enkelt blåsa hojägaren.
Att ett kullager skulle vara slut efter så få mil tror jag inte alls på, utan det är nog en ren lögn bara för att tjäna pengar.
Ett styrlager roterar ju visserligen inte, så det belastas ju bara i ett visst läge, men jag tror ändå inte på det.
Jag har inte gjort ngt åt lagret för jag känner inte av det, likaså sa besiktningen inget om det.
Vet inte om jag vill byta själv men det verkar som en smart ide att ta koniska lager.
En dum fråga men hur hittar man "rätt" lager om man nu köper en annan typ?
Dock sa en bekant att han trodde det var spännt för hårt och det var det som var problemet, kanske inte behöver byta alls?
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Re: Styrlager
Jag håller på att byta packboxar på Varadero.(håller på pga att jag väntar på packboxar). Noterade då samtidigt att strylagret hakade upp sig på ett/ett par ställen. När jag tog lös muttern så märkte jag direkt att det berodde förmodligen för att den var för hårt dragen.
Justerade den som den ska vara och den blev bra(sen tog jag givetvis löst allt, torkade av gammal fett och smorde in med nytt)
Justerade den som den ska vara och den blev bra(sen tog jag givetvis löst allt, torkade av gammal fett och smorde in med nytt)
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Styrlager
Väcker upp denna tråd igen eftersom jag måste byta lager på min 08. Den började glappa efter 1500 mil och besiktningen tyckte att det var dags. Jag tänkte byta själv till koniska lager. Är det någon som har bytt på en 700? är det nåt som man behöver tänka på eller finns det nåt som jävlas??
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Styrlager
pne64 skrev:Väcker upp denna tråd igen eftersom jag måste byta lager på min 08. Den började glappa efter 1500 mil och besiktningen tyckte att det var dags. Jag tänkte byta själv till koniska lager. Är det någon som har bytt på en 700? är det nåt som man behöver tänka på eller finns det nåt som jävlas??
Om du googlar "byta till konisk styrlager" så får du fram vilka proplem du kan stöta på.
Däremot tycker jag att det låter lite konstigt att ditt styrlager behövs bytas. Har du provat att justera den?
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Sv: Styrlager
Jag har provat att justera. Men det är ett rejält glapp så jag blir tyvärr tvungen att byta. När man kör känner man glappet hela tiden. Tycker det är dåligt när den bara har gått 1500 mil och det inte gick på garantin.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Sv: Styrlager
Jag har provat att justera. Men det är ett rejält glapp så jag blir tyvärr tvungen att byta. När man kör känner man glappet hela tiden. Tycker det är dåligt när den bara har gått 1500 mil och det inte gick på garantin.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Sv: Styrlager
Hur känner du glappet? Att den är trögstyrd vid ett visst läge?pne64 skrev:Jag har provat att justera. Men det är ett rejält glapp så jag blir tyvärr tvungen att byta. När man kör känner man glappet hela tiden. Tycker det är dåligt när den bara har gått 1500 mil och det inte gick på garantin.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Om ja, då är den för hårt åtdragen.
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Styrlager
Korrekt, styrlejet belastes ikke af rotation, men derimod af vægt. Det meste af tiden i ligeudstilling, derfor slides det mest på det punkt. Ved terrænkørsel, kørsel ud over fortovskanter, løftet forhjul med hårde nedsætninger o.lign. bliver vægtbelastningen større hvilket kan ødelægge lejet, også selvom det er nyt. Kuglelejer har en meget mindre bæreevne (men er billigere), end et konisk rulleleje, og er derfor mere sårbart.Olle Å skrev:Ett styrlager roterar ju visserligen inte, så det belastas ju bara i ett visst läge, men jag tror ändå inte på det.
For løst justeret leje giver slør i lejet, med slagmærker til følge. For hårdt justeret giver pressemærker, i begge tilfælde bliver lejet ødelagt.
Jeg skiftede styrlejer på Varaderoen ved 60000km, da styret, med forhjulet løftet, kunne "falde i hak" i ligeud stilling.
Her et billede af den nederste lejeskål, de sorte mærker er slitage, der hvor kuglerne "falder i hak":
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 0788_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Falder styret i hak er der mærker i lejeskålen. Ved at smøre det om skal lejet adskilles. Ved samling bliver kuglerne højst sandsynligt placeret et nyt sted, fordi lejedelene bliver drejet i forhold til før, men mærkerne er der stadig, nu vil det bare falde i hak et andet sted end i ligeud stilling.Skye skrev:Hade ett ställe det gärna fastnade på och smorde om och rengjorde både övre och undre lagret.
Check også forgaflen for slør, jeg havde slør i min, også ved 60000km. Der sidder to teflonbelagte messingbøsninger i hver gaffelben, men belægningen var næsten slidt væk:
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 9903_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Sv: Styrlager
Styret går inte trögt. Däremot känns glappet så fort man kör över det minsta ojämnhet. Typ brunnslock och sånt.V Saarela skrev:Hur känner du glappet? Att den är trögstyrd vid ett visst läge?pne64 skrev:Jag har provat att justera. Men det är ett rejält glapp så jag blir tyvärr tvungen att byta. När man kör känner man glappet hela tiden. Tycker det är dåligt när den bara har gått 1500 mil och det inte gick på garantin.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Om ja, då är den för hårt åtdragen.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Styrlager
Konstigt med tre 700-ägare med samma problem, trots att det är samma del till alla Transalper 600, 650 och 700.
91015KT8005
Ni har väl inte sprutat med högtryck på styrhuvudet??
Nån har bytt lager och postat en tråd med bilder men kan inte hitta det... Skye, Saarela?
91015KT8005
Ni har väl inte sprutat med högtryck på styrhuvudet??
Nån har bytt lager och postat en tråd med bilder men kan inte hitta det... Skye, Saarela?
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Sv: Styrlager
Nä jag har aldrig sprutat högtryck på den. Inte kört som ett troll i skogen. Snarare att man har kört som en kärring! Kanske det som är problemet? Eller att det var en dålig sändning av lager. Lite kasst att inte garantin täcker detta.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Styrlager
Gäller inte Hondas femåriga garanti ?
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Sv: Styrlager
Nä garantin gäller bara motor, växellåda och elektronik. Tycker att det borde vara lite goodwill i detta fallet. Honda borde ha lite bättre kvalitet kan man tycka.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/