Styrlager

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
shimrod
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 11:01
Answers: 0

Styrlager

Inlägg av shimrod »

Hej
Jag har en XL700VA 2008 med 1800 mil på vägen.
Vid 1200 mila servicen för ett år sedan var det glappt i styrlagret.
När jag hämtade hojen fick jag reda på att lagret var slut.

Jag blev lack när jag fick reda på att jag skall betala detta själv.
2000:- + lagret. Hojen är drygt 2 år gammal.

Vafan vad är detta, är styrlager slitdelar på en sån här hoj?
Om det var glappt redan vid 1200 så måste ju nått varit fel från
fabrik eller?

Vill höra här innan jag börjar skälla.

/Rolf
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Styrlager

Inlägg av Tramsvalp »

1200 mil låter orimligt. Ibland kan man få såna grejer fixade på goodwill, åtminstone delvis, om de inte täcks av garantin.

Kanske borde de ha upptäckt och justerat glappet redan på 100-milaservicen och därmed undvikit lagerskada? Kanske gjorde de det, men drog åt dem för hårt och orsakade skadan?

Lagren är kanske slitdelar men de kan ha varit felmonterade/feljusterade, och det bör täckas av garantin. Så länge man inte vet orsaken så borde du iaf inte behöva betala fullt pris, tycker jag.

Om de byter dem vid en stor service (på TA650 2400 mil t.ex), så ska alla kåpor ändå tas bort, kanske blir det billigare då.
Eller kanske ännu bättre den service där gaffeloljan ska bytas, iaf om det är som på TA650 som saknar bottenpluggar, då måste gaffelbenen tas bort och vändas uppochner. Då är halva jobbet gjort. Det står visserligen inget om gaffeloljebyte i 650-servicelistan men nån gång bör det ju göras. (Eller tvärtom, passa på att byta gaffeloljan vid lagerbytet.)

Om du ska betala själv ska du nog satsa på koniska rullager istf kullager. Har för mig att såna kostade runt 800 kr paret när jag kollade för ett par år sen. Håller längre och jag gissar att de inte kostar mer än original kullager.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Re: Styrlager

Inlägg av joeng38 »

Ja, konstigt. mina lager håller fortfarande, vet ej om de är bytta nån gång före min tid. Jag fick anmärkning för ett par år sen, tog isär gjorde rent, fettade in igen, sen var de ok igen. Lite snåljåp, skulle bytt såklart.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Styrlager

Inlägg av Legio »

shimrod skrev:Hej
Jag har en XL700VA 2008 med 1800 mil på vägen.
Vid 1200 mila servicen för ett år sedan var det glappt i styrlagret.
När jag hämtade hojen fick jag reda på att lagret var slut.

Jag blev lack när jag fick reda på att jag skall betala detta själv.
2000:- + lagret. Hojen är drygt 2 år gammal.

Vafan vad är detta, är styrlager slitdelar på en sån här hoj?
Om det var glappt redan vid 1200 så måste ju nått varit fel från
fabrik eller?

Vill höra här innan jag börjar skälla.

/Rolf
Väcker tråden lite, skulle vara kul att höra vad du gjorde.

Har en 700VA som jag köpte i januari 2008.

På 1200 milaservicen som jag gjorde för 2 veckor sedan sa de att mitt styrlager var kasst och måste bytas.

Riktigt illa på en nästan ny hoj.

Bara att bita ihop och pröjsa 2500 kr antar jag.
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Styrlager

Inlägg av Olle Å »

Om du är lite händig så byter du styrlager själv. Min Ta har gått nästan 9000 mil och det satt kullager i. Kan inte påstå att de var slut, men kändes lite kärvt. Betalade 495 för SKF koniska laget hos Lelles. Bytet tog inte alls lång tid. Kan man det så tror jag det fixas på en timma.
Bytte veckan innan på en Yamaha xj 600. Den var en luring för att man inte skulle kunna det själv. men jag lurade den och tillverkade ett specialverktyg och slipade ut ett anhåll.
På såna här jobb passar nog firmorna att lägga på en massa extra tid, för att helt enkelt blåsa hojägaren.

Att ett kullager skulle vara slut efter så få mil tror jag inte alls på, utan det är nog en ren lögn bara för att tjäna pengar.
Ett styrlager roterar ju visserligen inte, så det belastas ju bara i ett visst läge, men jag tror ändå inte på det.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Styrlager

Inlägg av Legio »

Olle Å skrev:Om du är lite händig så byter du styrlager själv. Min Ta har gått nästan 9000 mil och det satt kullager i. Kan inte påstå att de var slut, men kändes lite kärvt. Betalade 495 för SKF koniska laget hos Lelles. Bytet tog inte alls lång tid. Kan man det så tror jag det fixas på en timma.
Bytte veckan innan på en Yamaha xj 600. Den var en luring för att man inte skulle kunna det själv. men jag lurade den och tillverkade ett specialverktyg och slipade ut ett anhåll.
På såna här jobb passar nog firmorna att lägga på en massa extra tid, för att helt enkelt blåsa hojägaren.

Att ett kullager skulle vara slut efter så få mil tror jag inte alls på, utan det är nog en ren lögn bara för att tjäna pengar.
Ett styrlager roterar ju visserligen inte, så det belastas ju bara i ett visst läge, men jag tror ändå inte på det.
Tack för svar (sent tack menändå!).

Jag har inte gjort ngt åt lagret för jag känner inte av det, likaså sa besiktningen inget om det.

Vet inte om jag vill byta själv men det verkar som en smart ide att ta koniska lager.

En dum fråga men hur hittar man "rätt" lager om man nu köper en annan typ?
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Styrlager

Inlägg av Olle Å »

Legio skrev:
Olle Å skrev:Om du är lite händig så byter du styrlager själv. Min Ta har gått nästan 9000 mil och det satt kullager i. Kan inte påstå att de var slut, men kändes lite kärvt. Betalade 495 för SKF koniska laget hos Lelles. Bytet tog inte alls lång tid. Kan man det så tror jag det fixas på en timma.
Bytte veckan innan på en Yamaha xj 600. Den var en luring för att man inte skulle kunna det själv. men jag lurade den och tillverkade ett specialverktyg och slipade ut ett anhåll.
På såna här jobb passar nog firmorna att lägga på en massa extra tid, för att helt enkelt blåsa hojägaren.

Att ett kullager skulle vara slut efter så få mil tror jag inte alls på, utan det är nog en ren lögn bara för att tjäna pengar.
Ett styrlager roterar ju visserligen inte, så det belastas ju bara i ett visst läge, men jag tror ändå inte på det.
Tack för svar (sent tack menändå!).

Jag har inte gjort ngt åt lagret för jag känner inte av det, likaså sa besiktningen inget om det.

Vet inte om jag vill byta själv men det verkar som en smart ide att ta koniska lager.

En dum fråga men hur hittar man "rätt" lager om man nu köper en annan typ?
Lättast är ju att du köper från Lelles Mc. Där finns alla uppgifter på deras hemsida eller om du ringer dit. Då får du koniska SKF-lager. Kostar väl ca 500 för bägge.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Styrlager

Inlägg av Legio »

Olle Å skrev:
Legio skrev:
Olle Å skrev:Om du är lite händig så byter du styrlager själv. Min Ta har gått nästan 9000 mil och det satt kullager i. Kan inte påstå att de var slut, men kändes lite kärvt. Betalade 495 för SKF koniska laget hos Lelles. Bytet tog inte alls lång tid. Kan man det så tror jag det fixas på en timma.
Bytte veckan innan på en Yamaha xj 600. Den var en luring för att man inte skulle kunna det själv. men jag lurade den och tillverkade ett specialverktyg och slipade ut ett anhåll.
På såna här jobb passar nog firmorna att lägga på en massa extra tid, för att helt enkelt blåsa hojägaren.

Att ett kullager skulle vara slut efter så få mil tror jag inte alls på, utan det är nog en ren lögn bara för att tjäna pengar.
Ett styrlager roterar ju visserligen inte, så det belastas ju bara i ett visst läge, men jag tror ändå inte på det.
Tack för svar (sent tack menändå!).

Jag har inte gjort ngt åt lagret för jag känner inte av det, likaså sa besiktningen inget om det.

Vet inte om jag vill byta själv men det verkar som en smart ide att ta koniska lager.

En dum fråga men hur hittar man "rätt" lager om man nu köper en annan typ?
Lättast är ju att du köper från Lelles Mc. Där finns alla uppgifter på deras hemsida eller om du ringer dit. Då får du koniska SKF-lager. Kostar väl ca 500 för bägge.
Tackar, skall def fundera över det spåret då jag har för mig att verkstaden nämnde ngt om 2000-2500 för att byta till samma lager som inte höll mer än 3 år, ett koniskt borde hålla länge!

Dock sa en bekant att han trodde det var spännt för hårt och det var det som var problemet, kanske inte behöver byta alls?
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Styrlager

Inlägg av V Saarela »

Jag håller på att byta packboxar på Varadero.(håller på pga att jag väntar på packboxar). Noterade då samtidigt att strylagret hakade upp sig på ett/ett par ställen. När jag tog lös muttern så märkte jag direkt att det berodde förmodligen för att den var för hårt dragen.

Justerade den som den ska vara och den blev bra(sen tog jag givetvis löst allt, torkade av gammal fett och smorde in med nytt)
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Styrlager

Inlägg av Peter »

Väcker upp denna tråd igen eftersom jag måste byta lager på min 08. Den började glappa efter 1500 mil och besiktningen tyckte att det var dags. Jag tänkte byta själv till koniska lager. Är det någon som har bytt på en 700? är det nåt som man behöver tänka på eller finns det nåt som jävlas??
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Styrlager

Inlägg av V Saarela »

pne64 skrev:Väcker upp denna tråd igen eftersom jag måste byta lager på min 08. Den började glappa efter 1500 mil och besiktningen tyckte att det var dags. Jag tänkte byta själv till koniska lager. Är det någon som har bytt på en 700? är det nåt som man behöver tänka på eller finns det nåt som jävlas??

Om du googlar "byta till konisk styrlager" så får du fram vilka proplem du kan stöta på.
Däremot tycker jag att det låter lite konstigt att ditt styrlager behövs bytas. Har du provat att justera den?
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Styrlager

Inlägg av Peter »

Jag har provat att justera. Men det är ett rejält glapp så jag blir tyvärr tvungen att byta. När man kör känner man glappet hela tiden. Tycker det är dåligt när den bara har gått 1500 mil och det inte gick på garantin.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Styrlager

Inlägg av Peter »

Jag har provat att justera. Men det är ett rejält glapp så jag blir tyvärr tvungen att byta. När man kör känner man glappet hela tiden. Tycker det är dåligt när den bara har gått 1500 mil och det inte gick på garantin.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Sv: Styrlager

Inlägg av V Saarela »

pne64 skrev:Jag har provat att justera. Men det är ett rejält glapp så jag blir tyvärr tvungen att byta. När man kör känner man glappet hela tiden. Tycker det är dåligt när den bara har gått 1500 mil och det inte gick på garantin.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Hur känner du glappet? Att den är trögstyrd vid ett visst läge?
Om ja, då är den för hårt åtdragen.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Styrlager

Inlägg av Bønne »

Olle Å skrev:Ett styrlager roterar ju visserligen inte, så det belastas ju bara i ett visst läge, men jag tror ändå inte på det.
Korrekt, styrlejet belastes ikke af rotation, men derimod af vægt. Det meste af tiden i ligeudstilling, derfor slides det mest på det punkt. Ved terrænkørsel, kørsel ud over fortovskanter, løftet forhjul med hårde nedsætninger o.lign. bliver vægtbelastningen større hvilket kan ødelægge lejet, også selvom det er nyt. Kuglelejer har en meget mindre bæreevne (men er billigere), end et konisk rulleleje, og er derfor mere sårbart.
For løst justeret leje giver slør i lejet, med slagmærker til følge. For hårdt justeret giver pressemærker, i begge tilfælde bliver lejet ødelagt.

Jeg skiftede styrlejer på Varaderoen ved 60000km, da styret, med forhjulet løftet, kunne "falde i hak" i ligeud stilling.
Her et billede af den nederste lejeskål, de sorte mærker er slitage, der hvor kuglerne "falder i hak":

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 0788_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Skye skrev:Hade ett ställe det gärna fastnade på och smorde om och rengjorde både övre och undre lagret.
Falder styret i hak er der mærker i lejeskålen. Ved at smøre det om skal lejet adskilles. Ved samling bliver kuglerne højst sandsynligt placeret et nyt sted, fordi lejedelene bliver drejet i forhold til før, men mærkerne er der stadig, nu vil det bare falde i hak et andet sted end i ligeud stilling.

Check også forgaflen for slør, jeg havde slør i min, også ved 60000km. Der sidder to teflonbelagte messingbøsninger i hver gaffelben, men belægningen var næsten slidt væk:

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 9903_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Styrlager

Inlägg av Peter »

V Saarela skrev:
pne64 skrev:Jag har provat att justera. Men det är ett rejält glapp så jag blir tyvärr tvungen att byta. När man kör känner man glappet hela tiden. Tycker det är dåligt när den bara har gått 1500 mil och det inte gick på garantin.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Hur känner du glappet? Att den är trögstyrd vid ett visst läge?
Om ja, då är den för hårt åtdragen.
Styret går inte trögt. Däremot känns glappet så fort man kör över det minsta ojämnhet. Typ brunnslock och sånt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Styrlager

Inlägg av AeroSol »

Konstigt med tre 700-ägare med samma problem, trots att det är samma del till alla Transalper 600, 650 och 700.
91015KT8005
Bild
Ni har väl inte sprutat med högtryck på styrhuvudet?? :rtfm :rtfm :rtfm
Nån har bytt lager och postat en tråd med bilder men kan inte hitta det... Skye, Saarela?
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Styrlager

Inlägg av Peter »

Nä jag har aldrig sprutat högtryck på den. Inte kört som ett troll i skogen. Snarare att man har kört som en kärring! Kanske det som är problemet? Eller att det var en dålig sändning av lager. Lite kasst att inte garantin täcker detta.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Ulf
125cc
125cc
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 16:23
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-08
Ort: Dalsjöfors

Re: Styrlager

Inlägg av Ulf »

Gäller inte Hondas femåriga garanti ?
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Styrlager

Inlägg av Peter »

Nä garantin gäller bara motor, växellåda och elektronik. Tycker att det borde vara lite goodwill i detta fallet. Honda borde ha lite bättre kvalitet kan man tycka.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Skriv svar