Är det värt att dynojetta

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Är det värt att dynojetta

Inlägg av Richaud »

transalpen?

Jag är 188 lång och ligger på ca 100 kilo med utrustning och TAn är jäkligt kul OM man inte skall bege sig ut på motorvägen och ligga i 110. Jag är lite bortskämd då min andra hoj är en 1600 meanstreak och jämfört med den är TA som att sparka en död gris i asrhlscet men det är ju o andra sidan 1 liter mindre motor...

Fundering:

Är det värt att bestycka om och ge mer luft o buller på transalpen. Ger det mer kraft? Och vad händer med ett större kugg fram eller mindre bak. Är ute efter mer kraft och mindre varv på motorvägen.....

nån som gjort denna resa?
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Användarens profilbild
janne
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: mån 11 maj 2009, 18:46
Answers: 0
Hoj: Crosstourer XD -13
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Är det värt att dynojetta

Inlägg av janne »

Mer kraft och mindre varv på motorvägen , Provkör en Varadero i stället 8)
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Är det värt att dynojetta

Inlägg av Tramsvalp »

Richaud skrev:Är det värt att bestycka om och ge mer luft o buller på transalpen. Ger det mer kraft? Och vad händer med ett större kugg fram eller mindre bak. Är ute efter mer kraft och mindre varv på motorvägen.....
De flesta TA-ägare har nog testat med diverse sånt.
Enligt en känd profil på OTC (norska offroad touring club) så gjorde Dynojet väldigt lite på hans TA600. Minns inte vilket steg. Dyrt med ett kit i förhållande till att bara byta munstycken.

Det finns de som tar trottelnålarna från Hawk(tror jag) en modell som väl inte finns i Sverige. Tror jag läste om det på Transalp Mailing List.

Så värst mycket mer kraft ger inte såna här små trix, och är man inte nöjd med TA i original så hjälper de nog inte. Tycker man den är för liten för motorväg i 110 så får man nog antingen vänja sig eller köpa en starkare hoj.

Men testa 16 kuggar framdrev. 6,5% lägre varv. Accet något sämre kanske, men jag fick en mycket större användning för fyran, t.ex vid omkörningar.

Om du är van vid Meanstreak så är du kanske inte van att varva.
Växla upp vid ~6500-7000 när du ska köra om o.d så accar den som bäst.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: Är det värt att dynojetta

Inlägg av Richaud »

Tack för svaret. Hade hojjen bara varit för mig hade jag nog gått upp 400 cc tille n större men det är en hybrid.. Gumman skall övningsköra och jag kan använda den i mellan varven. Men nästa gång det är drivpaketsbyte blir det större kugg fram.. nu hoppas jag iofs att det dröjer läääääängetack vare scottoilern men...

Och du har rätt.. vid 6000 varv på meanin så slår varvstoppet i...
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Är det värt att dynojetta

Inlägg av Olle Å »

Med ett kugg större framdrev på 600:an så drar du utan vidare upp den till 140 vid omkörningar. Hojen blir också mycket trevligare på krokiga asfaltvägar.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Kermit
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 19:27
Answers: 0

Re: Är det värt att dynojetta

Inlägg av Kermit »

Kanske lite sent men ........
Jag har kört en transalp 300mil med powerkommander, k&n filter, borrad luftfilter (mer luft behövs), borttagen "katt" röret mellan är svindyrt och nytt större avgasburk. Sägs att den hade 80 hk och kostnad 12000kr med arbete.
Summa = visst den är mer rapp, drar lite mer , gött ljud men jag hade köpt en varadero istället.
Kört 4 år regelbundet på motorväg, 20 mil (enkel) och man vänjer sig tillslut med en original Transalp.
Några trix är: köp montera handvärmare, kraftig blåst kör lugnt.
Transalp 08
Går gött
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Re: Är det värt att dynojetta

Inlägg av joeng38 »

Olle Å skrev:Med ett kugg större framdrev på 600:an så drar du utan vidare upp den till 140 vid omkörningar. Hojen blir också mycket trevligare på krokiga asfaltvägar.
Håller med.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Är det värt att dynojetta

Inlägg av Tramsvalp »

Kermit skrev:Kanske lite sent men ........
Jag har kört en transalp 300mil med powerkommander, k&n filter, borrad luftfilter (mer luft behövs), borttagen "katt" röret mellan är svindyrt och nytt större avgasburk. Sägs att den hade 80 hk och kostnad 12000kr med arbete.
Om den hade powercommander var det en Transalp 700 med insprutning. Det är en helt annan sak än trådens ämne, ombestyckning av förgasarna på TA 600-650.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar