Pack- och sidoväskor. Tips?

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
RogerW
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:27
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V 09
Ort: Gällivare

Pack- och sidoväskor. Tips?

Inlägg av RogerW »

Ni som varit med ett tag kanske kan tipsa mig om vilka sido- och toppväskor som är bra. Själva väskorna men även monteringskit och sådant.
Vad skall man inte köpa? Vad bör jag tänka på?
Har en ny Varadero XL 1000
RogerW
Cykel
Cykel
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 21:27
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000V 09
Ort: Gällivare

Re: Pack- och sidoväskor. Tips?

Inlägg av RogerW »

Jo, du har rätt. Som med allting kan man lägga ner hur mycket pengar som helst.
Jag hade tänkt mig.. 30 liter i sidoväskorna och kanske 40-45 liter i toppen.

Dina är ju snygga, ju! Tre tusen! Inklusive montagekit? Webadress?
Rena fyndet om man tittar på vad de kostar i Sverige!
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Pack- och sidoväskor. Tips?

Inlägg av V Saarela »

Finns ju nåt som heter, "man får vad man betalar för"

Gillar ju själv Givis produkter, speciellt väsksystemen. Bra passform och bra kvalite.
På Varaderon bör man inte ha större sidoväskor än 36 liter.(blir sen för breda) Topboxen kan man fläska på med ca 45 liter.

Givi: 2 sidoväskor, 1 topbox, skräddarsydd väskhållare samt topboxhållare kostar väl en ca 7 tusen. Den dagen du säljer hojen, så tar du med väskorna och köper nya hållare. Förra väskorna följde med på 4/5 hojar. Inte ett fel på dom och dom lever ännu på den senaste hojen

Kappa, som är dotter till Givi, billigare..... men tycker kvaliten på dom är kass i jämförelse med Givi
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Pack- och sidoväskor. Tips?

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Gillar inte dom där stora väskorna me stativ - hojen blir ju lika bred som en bil - man blir ju rökt i färjeköer,olyckor och då man inte har penetrationsförmåga.

Kan inte ladda upp en bild nu.

Har en 70 liters topbox i aluminum och sådana här http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =150713042 som sidoväskor.

Sen stag från bakkant på jättetoppboxen ned till passagerarpinnarna , perfekt dimension är gamla volvotakräcken.
Rektangulära från B.la Volvo 240.
Dessa avlastar bakramen samt stödjer den jättelika topboxen samt bär upp dom här små siodväskorna.

Sidoväskorna väger ju en del men dom sitter lågt.

Mcen är marginellt bredare än originalhojen och man kan lasta ganska mycket och effektivt.
Allt tungt i dom här små sidoväskorna , dom är haverisäkra och det är bra om man har bärs i dom :mrgreen:

Körde runt somras och kunde ha 5 liter vatten,12liter öl, ett tremannatält,köksgrejer,mat för 15 dygn,kläder,reservdelar och allt möjligt utan att ha problem med framkomligheten.
Stabiliteten är inte heller nått problem bara man lastar allt tungt där nere.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Pack- och sidoväskor. Tips?

Inlägg av V Saarela »

Skye skrev:Har ju Givis topbox och Kappa sidoväskor, märker ingen skillnad i kvalité, nästa steg är att ha samma nyckel till alla 3 väskorna eftersom låskolv och nycklar är detsamma.
Såg/tänkte inte ens på att det var Kappaväskor du hade på sidorna. Jo, ser att det är den enklare Givitopboxen på din hoj. Monolock där en platta medföljer.
För att jämföra så har jag bl a både Kappa o Givi topbox precis i samma utförande och märker en jätteskillnad. Kappan skramlar när den är stängd och låsmekanismen är lite sladdrig.(dvs, jag kan inte vrida nyckeln på topboxen och lämna den på plats när jag kör)

Väskor hittas här också:(hela vinter på sig att söka)
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=gi ... &l=0&md=th

Med det innebär ju förståss inte alltid att "man får vad man betalar för". Hondas orginalväskor ger jag inte så värst mycket för. Låsmekanismen är bra, men dom där jäkla stopremmarna strimmlar och lossnar ganska fort.

Som Kloster nämner, den blir fett bred, så max 36 liters väskor på sidorna. Eller.....hans variant.
och.....välkommen tillbaka från sommaridet Kloster(märkligt, dom flesta andra är i vinteride :) )
Skriv svar