Svårt att byta lampa på TA650.

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
mattias
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 21 maj 2006, 22:50
Answers: 0
Hoj: XL700VA-09
Ort: Högdalen

Svårt att byta lampa på TA650.

Inlägg av mattias »

Hej!

Är det så besvärligt att byta glöd-lampa på TransAlp -02? Mina händer får inte plats inne i kåpan där man ska ta ut lampan :evil:
Hur gjorde ni ? :shock:

// Mattias
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Enligt verkstadshandboken ska man byta underifrån. Ta bort plastplattan som sitter i vägen, sen "bara" dra loss kontakten och gummibälgen, lirka loss den enbenta hållfjädern och lyfta ur lampan.

Jag bytte uppifrån innan jag visste detta, har inte provat underifrån. Var inne på det, men tyckte det verkade lättare uppifrån. Trångt som CENSUR men det gick. Med EN hand...

Kontakten satt rejält fast, jag tror jag lyckades hålla emot lampan för att inte dra sönder hållfjädern, minns inte riktigt.
Smorde gummibälgen lätt med diskmedel ed för att kunna få den på plats med en hand.

Och du vet förstås att man inte får ta i lampglaset.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
mattias
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 21 maj 2006, 22:50
Answers: 0
Hoj: XL700VA-09
Ort: Högdalen

Inlägg av mattias »

Tramsvalp skrev:Enligt verkstadshandboken ska man byta underifrån. Ta bort plastplattan som sitter i vägen, sen "bara" dra loss kontakten och gummibälgen, lirka loss den enbenta hållfjädern och lyfta ur lampan.

Jag bytte uppifrån innan jag visste detta, har inte provat underifrån. Var inne på det, men tyckte det verkade lättare uppifrån. Trångt som CENSUR men det gick. Med EN hand...

Kontakten satt rejält fast, jag tror jag lyckades hålla emot lampan för att inte dra sönder hållfjädern, minns inte riktigt.
Smorde gummibälgen lätt med diskmedel ed för att kunna få den på plats med en hand.

Och du vet förstås att man inte får ta i lampglaset.

Ok nu ska jag försöka byta, Tack!

// Mattias
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Baklampan byter man på 650 genom att ta bort sadeln, sticka in handen till lamphållaren och vrida.
Man behöver inte ta bort pakethållaren, som både instruktionsbok och verkstadshandbok påstår!

Jag har alltid en baklampa i reserv med mej. Den är av "sockellös" typ och finns INTE att köpa överallt. Verkar finnas på OKQ8 iaf.
Skit om ni frågar mej, eller snarare hållaren. Lampan sitter dåligt fast i den, och har ramlat ur en gång. Det tog en halvtimmes trångt blint pill med tejpat pekfinger (klistret utåt) mm att få tag på den genom det lilla hålet i det stora baklyset... :evil:
Nu har den suttit länge, men händer det igen blir det en droppe superlim ed.
Ser ut ungefär så här, fast med dubbeltråd:
Bild

Kan ju passa på att nämna att säkringarna på 650 sitter innanför vänster sadelkåpa. Inte under instrumentpanelen, som åtm. svenska instruktionsboken påstår. Bra att veta om nån behöver bytas en regnig natt...
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar