Bättringsfärg? Polering?

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Bagarn
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 03 jul 2006, 10:30
Answers: 0
Ort: Göteborg

Bättringsfärg? Polering?

Inlägg av Bagarn »

Hej,
behöver bättra några stenskott på hojen. Som jag förstått så säljs det inte bättringsfärg hos Honda. Är det någon som konkret kan tipsa mig om färg? Främst är det den ljusgråa som jag är ute efter, se bilden.

/Benny

Bild
XL600V -96
NiKKe
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 23:47
Answers: 0

Färgkoder!

Inlägg av NiKKe »

Halloj!

Det måste juh vara som med alla lacker! Det finns färgkoder som alla lackverkstäderna kör efter. Dem måste väl ändå stå någonstans på hojen? Typ under sadeln eller nåt?! Lite svårare på din cykel kanske? Övergång mellan ljust till mörkt??

/niKKe
Användarens profilbild
darthv
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 14:35
Answers: 0
Ort: Västerås

Inlägg av darthv »

välsorterade färghandlare har en färgscanner för att läsa av pigmentet. Vet inte hur bra den funkar på metallic-färger dock.
. . . F M X 6 5 0 . . .
Användarens profilbild
MarAtt
50cc
50cc
Inlägg: 111
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 21:11
Answers: 0
Ort: Solna/Sthlm TA 650 -01

Inlägg av MarAtt »

på min iaf sitter det en liten klisterlapp med en "code" på under sadeln, det är färgkoden.
Transalp -01
Användarens profilbild
Wippe
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 19:18
Answers: 0
Ort: Sölvesborg XL600v -99

Inlägg av Wippe »

Tjena.. Gör som dathv skrev.. leta upp en färghandel som kan scanna färgen du vill ha. För dom flesta äldre lacker blir ju solblekta med tiden, scanningen kan oftas ta med detta i blandningen också så det inte blir någon skillnad alls.. Har funkat underbart för min del.. visserligen till bil men de e ju samma sak.

Ett litet tips från mig bara är att, när du lackat om delarna och ska polera upp övergången till klarlacken så gör detta för hand. För om man använder maskin så kan färgen bli missfärgad av värmen som blir.. Mettallic lacker är inte så känsliga som solida lacker, men då jag gjort detta misstag själv så tänkte jag tala om det , för de är såååå jäkla irriterande.. he he :oops:
XL600v -99

www.bikersite.se
Användarens profilbild
darthv
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 14:35
Answers: 0
Ort: Västerås

Inlägg av darthv »

Wippe skrev:Ett litet tips från mig bara är att, när du lackat om delarna och ska polera upp övergången till klarlacken så gör detta för hand.
Nu stjäl jag tråden lite, sorry! Kan du tipsa om något bra polermedel? jag har kört Hagmans Vax Polish med mycket gott resultat på 1-komponent Klarlack. Men det bet inte på 2-komp klarlack...
. . . F M X 6 5 0 . . .
Användarens profilbild
Wippe
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 19:18
Answers: 0
Ort: Sölvesborg XL600v -99

Inlägg av Wippe »

2 komp klarlack är ju som sagt hårdare än vanlir 1 komp.
Det finns ett polermedel som hetet POL och finns på VÄL sorterade handlare. De medlet är mest för crom och alu men om det är en lack som är lite åtgången så funkar även detta som ett rubbing medelm som kan vara bra att använda först..

För egen del så kör jag AUTOSMATS program, men då detta bygger på värme krävs maskin. men on du har en fin hoj med fräch lack så kan jag varmt rekomendera ett utställnings vax som heter PLATINUM som är grymmt. Lätt att arbeta in och nästan bara till att damma av. Detta medel funkar kanon till hela hojjen om det är en fin grund yta även crom alu mm. Kanske inte precis längst framme på grenröret, men nästintill.

Om någon bor åt mitt håll här nere så hälper jag gärna till om någon skulle vilja!

Hagmans hårdvax är kanonbra också, men av egen erfarenhet så behöver man nästan gå över hojjen vartannan tvätt för att de ska hålla sig.. Jag kör min hoj en gåmng om året och en liten putsning i mitten av sesongen å det räcker..
XL600v -99

www.bikersite.se
Användarens profilbild
darthv
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 14:35
Answers: 0
Ort: Västerås

Inlägg av darthv »

Tack för tipset! Jag håller med, det finns bättre prylar om man vill att det ska räcka länge.

Färgkoden står alltid på ett fordon, men det räcker inte alltid.. Glad i hågen knallade jag i väg till färghandlaren och sa "ska ha". Då radade han upp 6 varianter på den färgkoden. "Visstsörru va kul" svarade jag. Åkte hem och skruvade loss en del av karossen.
. . . F M X 6 5 0 . . .
Användarens profilbild
Wippe
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 18 mar 2007, 19:18
Answers: 0
Ort: Sölvesborg XL600v -99

Inlägg av Wippe »

he he

Känner igen de..

Aldrig kul å behöva bättra.. alltid lika klurigt å inte alltid de blir bra. men va tusan gör man.. svindyrt å göra hel lack.
XL600v -99

www.bikersite.se
Skriv svar