Tankväska till TA 700/650

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Loppan
50cc
50cc
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 10:54
Answers: 0
Hoj: Yamaha XT1200ZE -14
Ort: Norrbotten

Tankväska till TA 700/650

Inlägg av Loppan »

Tänker skaffa en tankväska till min TA 700 och tankens utseende gör ju att inte vilken väska som helst passar. mina funderingar är :

- Vilken modell passar bra till TA 700/650?
- Magnet eller remmar?

Är inne på någon modell som är expanderbar och med magnetfäste. Touratec har en modell (16/22 liter). men den ligger på 1795:- viket känns i mesta laget. Held har ju en del modeller, är det någon som har provat till TA? Vad har ni för tips och erfarenheter?
Yamaha XT1200Z Super Teneré -13
Honda XL700V Transalp -08
Yamaha XTZ750 Super Teneré -89
Kawasaki ZX10 -88
Suzuki GSX550E -83
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av Tramsvalp »

Kolla på Lidl i vår, de brukar ha en tankväska för ett par hundra på sin mc-vecka. Expanderbar, magneter, remmar, kartfodral, ryggsäcksremmar. Har knappt använt min, och ingen annan tankväska heller, så jag vet inte hur bra den är jämfört med andra. Verkar bra iaf.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
daumas
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 19:48
Answers: 0
Ort: Stockholm

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av daumas »

Touratech dyr, sant. Men sitter som en smäck, snabb och enkel att sätta på/ta loss, och enligt min smak lagom stor, helt ok att bära runt på ryggen. Jag kör med tankväska nästan alltid och då tyckte jag det var värt pengarna att få en bra väska (fast det finns säkert andra bra om man letar lite). En nackdel kan vara att väskfästena sätts fast med självhäftande material på hojen och det kanske blir märken om de tas bort. Jag tror SW Motech har en modellanpassad väska med smart ringfäste runt tanklocket.
XL 700 '08
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av rydde »

Har hört talas om att de här Bagster ska vara bra och skonsamma mot tanken. Verkar som att man först sätter ett tankskydd som man sedan sätter väskan på.
http://www.bagster.com
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av Jan-Olov »

http://www.duells.se/katalog/Catalogue. ... 403&t=Info
Jag köpte en sådan här, jag kollade på biltema och jula innan jag köpte och uppleve att den höll högre kvalitet. Jag använde den i somras det funkade bra ,lite krabbigt att tanka men inget sörre besvär.
jan-Olov
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av V Saarela »

Jag kör själv med nämnda Zipper Evon. Tycker den är klockren väska till rätt kurs. Man kan anpassa storleken som man vill. Har klippt bort alla remmar förutom den som är längst fram. Den använder jag för att säkra fast väskan i styret(om man har nåt tungt i väskan och man ställer hojen på sidostödet)
Mellan tank och väska har jag en bit lakan för att slippa repor.

Dock: Magnetväskor har magneten på sidorna(flärparna man viker ut) och Transalp 700 har knappt märkbar plåt att fästa magneterna på, dvs deras fästpunkter kommer direkt på sidoplasten(kåpan)

Så, på TA700 funkar det väldigt dåligt med magneter som man viker ut. Kanske man kan ta ut magneterna och lägga dom in i väskan? Nån som provat?
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av Jan-Olov »

Nu spånar jag. Skulle det inte gå att epoxilimma magneter innanför kåpan så att det passar väskan. Obs måsta vändas rätt för att inte stöta bort väskans magneter.
jan-Olov
Användarens profilbild
Loppan
50cc
50cc
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 10:54
Answers: 0
Hoj: Yamaha XT1200ZE -14
Ort: Norrbotten

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av Loppan »

Tack för alla tips :!:

- Tyvärr, Lidl har inte hittat till shopping-öknen här i norr.
- Håller med dig Daumas, ofta lönar det sig med kvalitétsprylar i längden. Men är osäker hur mycket jag kommer att använda tankväskan så jag börjar nog med nåt billigare.
- Motechs lösning är intressant och smart.
- Bagster faller nog också på priset.
- Zipper Evo låter intressant, rätt pris också
V Saarela skrev:Har klippt bort alla remmar förutom den som är längst fram. Den använder jag för att säkra fast väskan i styret(om man har nåt tungt i väskan och man ställer hojen på sidostödet)
:?: till Jan-Olov och V.S
- Är det både remmar och magneter?
- Är det en platta som underdel som man sedan fäster väskan på med blixtlås?
- Hur funkar den i regn?

Det bästa vore förståss att åka runt med cykeln till olika mc-butiker och prova tills man hittar en som passar. Fast det förståss... det är ganska glest här uppe... :idea: om jag packar med tältet och säger till frun att jag bara ska åka iväg och fixa en väska, är jag tillräckligt kräsen kan det ju ta flera veckor :D ... undrar vad man möter när man kommer hem, förmodligen :twisted:
Yamaha XT1200Z Super Teneré -13
Honda XL700V Transalp -08
Yamaha XTZ750 Super Teneré -89
Kawasaki ZX10 -88
Suzuki GSX550E -83
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av rydde »

Loppan skrev:Det bästa vore förståss att åka runt med cykeln till olika mc-butiker och prova tills man hittar en som passar. Fast det förståss... det är ganska glest här uppe... :idea: om jag packar med tältet och säger till frun att jag bara ska åka iväg och fixa en väska, är jag tillräckligt kräsen kan det ju ta flera veckor :D ... undrar vad man möter när man kommer hem, förmodligen :twisted:
Bra idé, den röstar jag på! :mrgreen:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av V Saarela »

Loppan skrev: :?: till Jan-Olov och V.S
- Är det både remmar och magneter?
- Är det en platta som underdel som man sedan fäster väskan på med blixtlås?
- Hur funkar den i regn?
- Remmar och magneter
- Dragkedja och plattan bli kvar. Under finns sen ett handtag så man kan bära den i hand. Inget hål för tanklocket i plattan, men ett sånt kan nog klippas upp.
- Fäljer med ett raegnskydd. På långresorna sätter man ändå alla grejor i plastpåsar för säkerhets skull.

Du passerar ju våran gata nästan dagligen. Skicka ett mail på [email protected] så kan jag informera Kajsa att du svänger förbi hos oss och lånar hem både Zippern och Helden(skyes bild)
Testa och prova. Tyckte inte nån av dom passar bra till TA700:an, men du får iallafall en uppfattnimg om vad det handlar om.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av Fibern »

Finns ju även Biltemas tankväska. Expanderbar med hjälp av flera dragkedjor (ca. 18-30 liters volym efter behov). Fästs med magnetfäste och/eller remmar på tanken. Remmarna används som extra säkerhet eller när tanken ej är av metall. Rem med snabbfäste som man "säkrar" väskan vid styret med.
Väskan, som kan lossas från bottenplattan, är försedd med bärhandtag. Kartficka (A4-storlek) på både väska och bottenplatta. Regnöverdrag ingår. Mått: 40 x 27 x 18-32 cm (lxbxh). Pris: 249,00 kr
Jag har en sån, och den har inte varit några problem med.
http://www.biltema.se/
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Loppan
50cc
50cc
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 10:54
Answers: 0
Hoj: Yamaha XT1200ZE -14
Ort: Norrbotten

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av Loppan »

V Saarela skrev:Testa och prova. Tyckte inte nån av dom passar bra till TA700:an, men du får iallafall en uppfattnimg om vad det handlar om.
´
Okej V.S, missförstod dig tidigare. Trodde du menade att Zipper Evo passade bra till TA. Tror dig, så jag behöver inte låna, men tack för erbjudandet!

Biltemaväskan verkar intressant, även http://www.louis.de (tips från Skye) hade en del intressant bl.a. en modell till riktigt bra pris, 14:95 euro.
http://www.louis.de/_4062d8c9c7740a4ebd ... r=10025329
Eftersom Biltema finns i Luleå (tro´t eller ej) så får jag nog svänga förbi och kika på den. Verkar den bra kan man ju alltid köpa hem den på prov och se om den passar.
Yamaha XT1200Z Super Teneré -13
Honda XL700V Transalp -08
Yamaha XTZ750 Super Teneré -89
Kawasaki ZX10 -88
Suzuki GSX550E -83
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av V Saarela »

Biltemas tankväska är samma princip som Zippern.

Problemet är inte att tankväskan ska sitta kvar på tanken. Jag har tourat med magnetväska på "plasttank" och den satt kvar.
Bild

Magnetflärparna som finns på sidan kommer på 700;an att fladdra i vinden och sen lossna, speciellt just på 700:an tack vare dess utformning på tanken. Jo, jag har provat.

Remmar funkar ju. Dock gillar jag inte remmar med tanke på nötningsriskerna. Finns ju andra varianter, typ den skye har på senaste bilden. Bl a Touratech har väskor med fästpunkt framför sätet, dragkedja och sen krokar längst fram på tanken. Dyrt tyvärr, men kanske det går att hitta nån annan billigare variant. Suzuki V-strom har nån variant där man har en fästanorning på skruvarna kring tanklocket. Väska är bara tyvärr liten. Finns säkert en massa andra varianter.

Dessutom....allt går ju också att modifiera, bara att ta fram symaskinen :)

Jag skulle nog skippa dom där väskorna med magnetflärpar på sidorna. Dom funkar bra på 600, 650 och Varaderona, men inte på 700. Blev bara irriterad när magneterna fladdrade okontrollerat i vinden.
stahson
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL1000VA -07
Ort: Varadero -07 LULEÅ

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av stahson »

Valet av packutrustning är enkelt, det finns ju bara ett kvalité märke http://www.givi.it/soft-luggages/Tank-bags/ :mrgreen: , allt annat är ju "craps" .. :twisted:
stahson
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL1000VA -07
Ort: Varadero -07 LULEÅ

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av stahson »

Skye skrev:
stahson skrev:Valet av packutrustning är enkelt, det finns ju bara ett kvalité märke http://www.givi.it/soft-luggages/Tank-bags/ :mrgreen: , allt annat är ju "craps" .. :twisted:
Moto-detail är Givi's nomame märke, samma ägare och grundare av fabriken. Fadern gör Givi, dottern gör kappa och Moto-detail.

Precis som Philips har Marantz och jämför köttbullar t ex (Lite offtopic men men)
http://www.radron.se/templates/JamforPr ... &width=800
Köper jag frysta köttbullar nånstans blir det IKEA, det är inte priset som avgör kvalitén :lol:

I packutrustnings världen är väl inte GIVI det dyraste, så du har helt rätt att priset inte avgör kvalitén. Men nog är GIVI mer kvalité än Kappa m.fl .

Ikeas köttbullar var ju inte de billigaste heller och förmodligen inte de godaste . :D
Användarens profilbild
cub
125cc
125cc
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 19:25
Answers: 0
Ort: TA 700 -08 / Stockholm

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av cub »

daumas skrev:Touratech dyr, sant. Men sitter som en smäck, snabb och enkel att sätta på/ta loss, och enligt min smak lagom stor, helt ok att bära runt på ryggen. Jag kör med tankväska nästan alltid och då tyckte jag det var värt pengarna att få en bra väska (fast det finns säkert andra bra om man letar lite). En nackdel kan vara att väskfästena sätts fast med självhäftande material på hojen och det kanske blir märken om de tas bort. Jag tror SW Motech har en modellanpassad väska med smart ringfäste runt tanklocket.
Intressant hur olika uppfattning man kan ha. Jag köpte en Touratech förra året och det sved i plånboken och jag ansåg att den borde vara täckt med bladguld inuti. Det var den tyvärr inte. Dessutom var infästningen fram ett skämt i dålig passform som både gnider och repar tanken samt deformerar plastkåpan framme vid tanken. Att man sedan var tvungen att klistra dit stora blaffor med kardborreband....nä det köpet har jag ångrat många gånger. Min Lidl-väska hade dugit lika bra. Dum som jag var gick jag på och köpte det "oumbärliga" regnskyddet som blåser upp som ett segel när det används.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av V Saarela »

stahson skrev:
Skye skrev:
stahson skrev:Valet av packutrustning är enkelt, det finns ju bara ett kvalité märke http://www.givi.it/soft-luggages/Tank-bags/ :mrgreen: , allt annat är ju "craps" .. :twisted:
Moto-detail är Givi's nomame märke, samma ägare och grundare av fabriken. Fadern gör Givi, dottern gör kappa och Moto-detail.

Precis som Philips har Marantz och jämför köttbullar t ex (Lite offtopic men men)
http://www.radron.se/templates/JamforPr ... &width=800
Köper jag frysta köttbullar nånstans blir det IKEA, det är inte priset som avgör kvalitén :lol:

I packutrustnings världen är väl inte GIVI det dyraste, så du har helt rätt att priset inte avgör kvalitén. Men nog är GIVI mer kvalité än Kappa m.fl .

Ikeas köttbullar var ju inte de billigaste heller och förmodligen inte de godaste . :D
Kom på att jag måste imorgon beställa lite Givi-grejor åt mig. Givi säkert inte bäst, men förmodligen i topsiktet när man snackar om -"man får vad man betalar".
Tycker Pappas grejor är flera snäpp bättre än dotterns.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av rydde »

tappade bort er nånstans mellan dotterns grejjor och pappas köttbullar... :lol:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Loppan
50cc
50cc
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 10:54
Answers: 0
Hoj: Yamaha XT1200ZE -14
Ort: Norrbotten

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av Loppan »

V Saarela skrev:Jag skulle nog skippa dom där väskorna med magnetflärpar på sidorna. Dom funkar bra på 600, 650 och Varaderona, men inte på 700. Blev bara irriterad när magneterna fladdrade okontrollerat i vinden.
V.S du har som vanligt rätt, har kikat på Biltemas väska och den är inget bra alternativ till TA 700. :( Jakten fortsätter...
Yamaha XT1200Z Super Teneré -13
Honda XL700V Transalp -08
Yamaha XTZ750 Super Teneré -89
Kawasaki ZX10 -88
Suzuki GSX550E -83
Användarens profilbild
sonny
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: mån 20 apr 2009, 17:53
Answers: 0
Ort: Transalp / Orust

Re: Tankväska till TA 700/650

Inlägg av sonny »

Annars har ju du denna som är en liten city modell för cirkus 130 spänn
Bild
Passar den på en hornet borde den väl passa på Transalpen oxå. Fördelen är magneterna som sitter i varje hörn på en liten flärp.
Jag funderar på att slå till på en sådan här, hitta den på http://www.samsmotor.se i Karlstad. 185 Riksdaler

Någon som testat den på en 650?
Transalp XL650 2005
Skriv svar