Verkstadshandbok av papper

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Verkstadshandbok av papper

Inlägg av Jan-Olov »

Har någon sett denna och är den värd sina pengar http://www.motorboken.se/product.php?pr ... on2_id=274
jan-Olov
Användarens profilbild
Vilse på näset
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 22 maj 2009, 10:15
Answers: 0
Ort: 1200 GSA -08 / Östersund

Re: Verkstadshandbok

Inlägg av Vilse på näset »

Har också spanat på den.

Kan inte du köpa den först Jan-Olov, och sedan meddela om den är något att ha :D
//Andreas
1200 GSA -08
660 XTZ Ténéré -92
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Verkstadshandbok

Inlägg av Jan-Olov »

Kan vi inte göra tvärt om?
Jag hittade den i dag så jag skall fundera ett tag först, sedan nu efter jul och nyår så kanske skall vänta med extra utgifter som inte är nödvändigt, men nu vet jag att boken finns.
jan-Olov
stahson
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL1000VA -07
Ort: Varadero -07 LULEÅ

Re: Verkstadshandbok

Inlägg av stahson »

Har precis beställt rep.boken. Förmodligen så täcker den väl det mesta man behöver skruva just nu, har en 2007a med 3000 mil på mätaren. Så de större ingreppen får man nog vänta ett tag innan man behöver ge sig på (om en så där 20000 mil) :D . Har en massa andra rep.böcker från Haynes och dom har tillfredställ mig hittills :shock: . Återkommer när boken har anlänt :mrgreen: .
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Verkstadshandbok

Inlägg av Jan-Olov »

Det låter billigt och bra om du är tesköpare. Ärligt talat så ämnar jag med köpa den.
jan-Olov
stahson
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL1000VA -07
Ort: Varadero -07 LULEÅ

Re: Verkstadshandbok

Inlägg av stahson »

Jag kollade runt på sidor från England o USA men jag beställde från Motorboken. Tog man den från USA vart den några tior billigare o från England bara ett par kronor billigare, när frakt var pålagt.
Användarens profilbild
morsbo
Cykel
Cykel
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 09:37
Answers: 0
Ort: XL1000 -04 / Uppsala

Re: Verkstadshandbok

Inlägg av morsbo »

Vad tyckte ni om boken?
Mejlade honda mc center i upplands väsby om verkstadshandbok å dom ville ha ca 1500 spänn för den...ganska mycke pengar men ja vet ej skillnaden på böckerna...nån som har denna förresten?
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Verkstadshandbok

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har inhandlat den bok jag nämde tidigare, någon riktig åsikt har jag inte ännu för den blir inte läs på riktigt för än behovet uppstår.
Första intrycket är att den duger, kanske lite förvirrande när den behandlar en annan modell också.
jan-Olov
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Verkstadshandbok

Inlägg av AeroSol »

Jag har en Transalp 650 och ingen Varadero men jag tror kvaliteten på böckerna är densamma. Har både Haynes och Hondas orginalbok till Transalp 650.

Haynesmanualen: För "gör-det-självaren", bra instruktioner med angiven svårighetsgrad och Haynes fiffiga egna lösningar där specialverktyg annars krävs.
Dock dåliga foton där det är svårt att urskilja detaljer. Det blir också snårigt när böckerna oftast behandlar flera modeller samtidigt. I mitt fall Transalp 600 och 650 samt Africa Twin.

Hondamanualen: Är hiskeligt dyr! Är från början skriven på italienska (iallafall till Transalp 650) och översättningen till engelska är inte i toppklass. Dessutom har de glömt att översätta på några ställen så det står kvar på italienska. Lite irriterande för en så dyr bok.
Men bilderna och skisserna är i toppklass! Boken behandlar varenda liten del på hojen steg för steg. Men det märks att den främst vänder sig till proffsmekaniker. En del moment kräver Hondas dyra specialverktyg.

Lite länkar:

Haynesboken till Varadero på Adlibris 297 kr fraktfritt
Haynesboken till Transalp på Adlibris 297 kr fraktfritt
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Skriv svar