Däckdubbning, vinterdäck, allmän diskussion

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Däckdubbning, vinterdäck, allmän diskussion

Inlägg av Olle Å »

Skulle väl egentligen ha varit på annan plats med detta inlägg, men gör en tråd av detta.
Jag har ju kört dubbat i många år och kan väl dela med mig lite av mina erfarenheter. Den dubbning som gäller endurokörning och som även busåkare använder är ju bara riktigt användbart på is eller hårdpackad snö, så dess användning är ju ganska begränsad i alla fall här i Mellansverige. Livsfarligt på asfalt och hårfruset grus. Glider på dubben.
Jag har ju pendlat till jobbet i många år med hojen och kommit fram till att kortdubbning är det som gäller. Att ha utstick ungefär som på bildäck fungerar på både asfalt. is och hårt grus. Man får dock se till att det inte blir för fullt med dubb för då är fästet på asfalt lika med noll. Jag har haft framdäcket i 3 säsonger tidigare och det får hänga med i vinter också. Bakdäcket är ett nytt T 63, kanske inte det bästa i djup snö, men verkar att funka bra med de Maxi Grip skruvdubb som jag skall prova i vinter. Vet inte antalet ännu, men skall prova mig fram. Har kört ca 25 mil på hårt grus med dem och det funkar ju bra. Det är ju som att köra på vanliga dubbdäck med bilen. Det tjuter ju lite grann om däcken på asfalten, men jag försöker att inte köra mer än ca 80-90. Man måste ju priotera någt. Om man dubbar med grövre dubb och längre utstick, så bör man ju hålla sig från asfalten. Med bildubbning kan du ju köra som vanligt, men tänk på att bromssträckan och kurvtagningen alltid blir lidande vid all dubbning.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Däckdubbning, vinterdäck, allmän diskussion

Inlägg av rydde »

Tar och lyfter upp en gammal tråd här, påbörjad av Olle. Det finns även en tråd i transalpforumet (http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=9&t=350" onclick="window.open(this.href);return false;) men jag känner det kan vara bra att ha en generell vinterdäckstråd som inte är knuten till någon av XL-hojarna specifikt.

Jag har ju en enstånka som jag kört lite förra vintern med. Fick tag i ett billigt begagnat par endurodubbade, men skulle vilja ha något mer lämpligt för vanlig körning, ofta kring stan. Vill alltså kunna köra till jobbet ofta och någon gång då och då ta en tur innåt landet på mindre trafikerade vägar.

Vad är det jag ska ha?
:conf:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Däckdubbning, vinterdäck, allmän diskussion

Inlägg av Olle Å »

rydde skrev:Tar och lyfter upp en gammal tråd här, påbörjad av Olle. Det finns även en tråd i transalpforumet (http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=9&t=350" onclick="window.open(this.href);return false;) men jag känner det kan vara bra att ha en generell vinterdäckstråd som inte är knuten till någon av XL-hojarna specifikt.

Jag har ju en enstånka som jag kört lite förra vintern med. Fick tag i ett billigt begagnat par endurodubbade, men skulle vilja ha något mer lämpligt för vanlig körning, ofta kring stan. Vill alltså kunna köra till jobbet ofta och någon gång då och då ta en tur innåt landet på mindre trafikerade vägar.

Vad är det jag ska ha?
:conf:
Köp en omgång endurodäck på Biltema eller på exvis hojdack.se eller highsidedack.se. Enklast är att skruva i skruvdubb exvis maxigrip 15 mm då kan du köra ÄVEN PÅGATAN. Tänk bara på att inte dubba i alla klackar för då går ju hojen bara på dubben och då blir det halkigt. Beroende på mönster kan man ju prova sig fram. Tänk på att hojen uppför sig som en bil med dubbdäck på asfalten. Det blir sämre bromsförmåga. :röd: :röd:
Endurodubb på vägen är helt livsfarligt då hojen går på enbart dubben och den går då varken styra eller bromsa. Endurodubb på hårdfrusen grusväg känns toppen en liten stund, därefter så bryts dubben av för gruset slipar ner det mjuka materialet som omger hårdmetallen, som då knäcks.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Däckdubbning, vinterdäck, allmän diskussion

Inlägg av rydde »

Tack för idéer och tips Olle! Jag har faktiskt beställt ett par sulor nu från Lasses Rallyservice. Detta verkar inte vara en exakt vetenskap utan handlar nog lite om personligt tycke och smak. Jag kan lägga in bild här när jag får däcken. Lasse skulle sätta en smula längre dubb längs sidorna. Han sa det kunde ge bättre grepp i isiga spår. Stod och vägde mellan två olika bakdäck, men det landade till slut på det mindre grova där så det är lite fokus på hållbarhet/pendling över grepp i snö.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Däckdubbning, vinterdäck, allmän diskussion

Inlägg av Olle Å »

rydde skrev:Tack för idéer och tips Olle! Jag har faktiskt beställt ett par sulor nu från Lasses Rallyservice. Detta verkar inte vara en exakt vetenskap utan handlar nog lite om personligt tycke och smak. Jag kan lägga in bild här när jag får däcken. Lasse skulle sätta en smula längre dubb längs sidorna. Han sa det kunde ge bättre grepp i isiga spår. Stod och vägde mellan två olika bakdäck, men det landade till slut på det mindre grova där så det är lite fokus på hållbarhet/pendling över grepp i snö.
Japp, som du säger. Det blir alltid en personlig prägel på de hojar som olika ägare har och med olika användning. :röd: :röd:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar