Vintersnack

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Vintersnack

Inlägg av Fibern »

Suck. Vinter och skidan den sli...... Ähh. Hojen "arkiverad" för säsongen och vad surrar man om här denna årstid? Ni söderut har ju fortfarande möjligheter till åkande utan is och snö. Men vi norrlänningar får väl hålla på med skotrarna. (utom Saarela då) :(
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av rydde »

Jo nu är det brist på barmark :-(
Har dragit ur boggin ur skidoon och tagit loss dämparna, lämnat in dem för byte av olja så de blir bra igen. Efter jag fått tillbaka dem och monterat är jag redo för vintern men nog längtar man till våren/sommaren alltid! :roll:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av V Saarela »

JAG HATAR SNÖ!
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

V Saarela skrev:JAG HATAR SNÖ!
Jag vet. Kunde inte låta bli. Hehe :wink:
Men jag vet också att du ägnar dig en del åt vinteråkning med hoj. Och nu kan du ju fortsätta med fyrhjulingen i det vita. Den går ju bl.a. att ploga med.
Mvh. Öjebyar'n.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av V Saarela »

Jo, tack ska du ha :)

Funderat det med snöskoter. Jag hade förra vintern hemma en snöskoter(har inte tordas tidigare pga habegär efteråt) och konstaterade att det var kul, men inte riktigt min grej.

Förstår dom som åker till fjällen lite då och då och brassar lite i snön, men dom som bor vid kusten(och jobbar på dagarna) här uppe så verkar dom riktigt fina dagarna vara ganska fåräknade?
Dyr hobby?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

Dyr hobby? Ja ska man ha de senaste modellerna, som för övrigt mest liknar någon blandning mellan T-Rex och Transformers, så kostar det nog en del. Förutom i inköp både bränsle och rep.
Gör som jag. Har en gammal Aktiv Karibo. Kostade mig 4000:- i inköp. Behöver aldrig vara rädd för att köra fast eller råka ut för fartblindhet och krascha. (toppar 70-80 knyck) Använder den mestadels till att köra ut saltstenar på jaktmarken under vårvintern, i markerna i övre Kågedalen. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av rydde »

V Saarela skrev: Funderat det med snöskoter. Jag hade förra vintern hemma en snöskoter(har inte tordas tidigare pga habegär efteråt) och konstaterade att det var kul, men inte riktigt min grej.

Förstår dom som åker till fjällen lite då och då och brassar lite i snön, men dom som bor vid kusten(och jobbar på dagarna) här uppe så verkar dom riktigt fina dagarna vara ganska fåräknade?
Dyr hobby?
Håller helt med. Har själv hållit på med skoter i ca 10 år och det är en del problem med det.

Kort säsong och man är bara ledig på helgerna, blir ca 20 dagar (helgdagar under fina vintern) som man har möjlighet och då kommer ofta massa andra saker emellan. Sista åren har det blivit kanske 5-10 turer per vinter så ja, nog är det rätt dyr hobby.

Jämför man med mc så har ju den fördelen med många fler månader per år som den kan användas. Man kan ta den till jobbet och använda till vardags. Och så har man ju ljuset på kvällarna under veckan då man kan njuta också.

Men det är en annan sorts upplevelse med skoter som man inte riktigt får med MC (tror jag). Var sak har sin charm. En fin marsdag med solen på blå himmel och 800:an spinner på fint efter en nypistad led, då myser man fint :-)

Jag behåller nog min ett tag till iaf, det är ju alltid något att göra under vintern. :roll:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av V Saarela »

rydde skrev:[
Men det är en annan sorts upplevelse med skoter som man inte riktigt får med MC (tror jag). Var sak har sin charm. En fin marsdag med solen på blå himmel och 800:an spinner på fint efter en nypistad led, då myser man fint :-)

Jag behåller nog min ett tag till iaf, det är ju alltid något att göra under vintern. :roll:
Gäller ju att överleva vintern också, så det resonemanget köper jag :) Ser onekligen mysigt ut.
Jag har bara fått den känslan att, kör man mycket och vill ha en maskin som man kan lita på, så måste man satsa en bra slant för att få nåt vettigt?

Fibern: hur gick det med ditt kojbygge ut till "jaktmarkerna"?
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

V Saarela skrev: Fibern: hur gick det med ditt kojbygge ut till "jaktmarkerna"?
Jaa du, kojan står hemma på gården tills vidare. Blir att börja pula med den till våren. Stoppa in vedkaminen och fixa en brits. Lägger kanske upp en bild här då.
Tips vinteraktivitet: Åk skidor, stärker kropp och själ. Bra inför mc-säsongen med kondition. Åker själv en hel del, både utförs och uppförs. :)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vintersnack

Inlägg av Olle Å »

På sätt och vis är väl vintern lite bättre i norr än här i södra Värmland. Hade rejäla dubbdäck på Dominatorn förra vintern, men det blev nästan inget åka av. Frusen grusväg knäcker dubben omgående Har nu en TA som jag rustat med korta dubb som passar bättre på asfalt och provisoriskt på is. Har sedan flera år tillbaka kört med bildubb fram och skall testa Maxi Grip skruvdubb på bakhjulet, den korta modellen. Håller med om att det inte är så kul om det är för kallt, men handtagsvärmare kompletterat med muffar gör underverk. Stora stövlar med sulor och extra sockor hjälper en del. Varför inte lägga handtagsvärmare i stövlarna? Problemet blir ju med alla sladdar och kontakter. Kortslutning i grenkontakten hmmmm.
Slutsatsen blir att säsongen tar aldrig slut, den byter bara skepnad. Ett stort gapflabb riktat till customåkarna.
Finns faktiskt riktiga åkare bland dem, men de är lätträknade.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

"Kortslutning i grenkontakten hmmmm."

Hmmmm, bara du inte har den kontakten i grenen....... :lol:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

Alltså, denna typ av höst/förvinter är just vad jag inte önskar mig. Barmark och slaskföre precis över nollstrecket i veckor. Man sneglar åt hojen varje dag, men inser det vanskliga i att börja mixtra på lönnhala vägar. :(
Svart som i ....ja ni vet, ingen snö, ingen längdåkning, ingen utförsåkning, ingen skoterkörning, inget roligt alls.
Just nu har dock Kung Bores efterträdare, prins Svale, gett oss en liiten köldknäpp. Kanske vi får se lite pulver från ovan snart igen.

ps en liten lägesrapport bara. I brist på annat.

edit. Medan jag sitter och plottrar ner detta så har ett ymnigt snöfall startat.
Finns det snö finns det hopp. (gammalt vildmarksordspråk) :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av rydde »

Fibern skrev:Svart som i ....ja ni vet, ingen snö, ingen längdåkning, ingen utförsåkning, ingen skoterkörning, inget roligt alls.
Jo nu är det mörkt :-( Bara att bita ihop och julpynta lite eller varför inte surpla lite glögg. :-)

Tidigare år då man "bara" var skotermänniska parkerade man skotern i april och fnös åt det varma vädret, surade sig in i sommaren och hade 2-takts abstinens så man fick ståpäls bara av att starta grästrimmern.

Nu väntar man på våren mer än nånsin... Men hur är det egentligen, när tar ni fram MCn ni som bor här uppe i fyrkantenområdet? En bit in i April? Eller smyger ni ut den lite diskret en dag i slutet av mars och kör runt kvarteret? När ska man börja hoppas? :roll:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

rydde skrev: Jo nu är det mörkt :-( Bara att bita ihop och julpynta lite eller varför inte surpla lite glögg. :-)

Nu väntar man på våren mer än nånsin... Men hur är det egentligen, när tar ni fram MCn ni som bor här uppe i fyrkantenområdet? En bit in i April? Eller smyger ni ut den lite diskret en dag i slutet av mars och kör runt kvarteret? När ska man börja hoppas? :roll:
Jag tar då ut "pålle" så fort jag är säker på att vägbanorna är torra och isfria. Kan vara allt från början av april till början på maj.
För övrigt har det fallit ca. en decimeter med snö idag. Halleluja. :)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vintersnack

Inlägg av Olle Å »

Eftersom vi har det dåligt med vintrar här i södra Värmland, så har jag dubbat hojen , så nu kör jag när jag vill. Har ungefär bildubbslängd på dubben, så jag kör även om det är barmark. Säsongen tar därför aldrig slut och man slipper att få abstnens.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av V Saarela »

Ligga på soffan och dricka öl är faktiskt underskattat :roll:
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vintersnack

Inlägg av Olle Å »

Ja, speciellt efter en lång fin grustur.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

V Saarela skrev:Ligga på soffan och dricka öl är faktiskt underskattat :roll:
Haha. Det skulle nog för mig vara en förödande vinteraktivitet.
Fick i alla fall starta en av fyrtaktarna idag. Snöslungan. Närapå 2 dm sedan igår förmiddag.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

Olle Å skrev:Eftersom vi har det dåligt med vintrar här i södra Värmland, så har jag dubbat hojen , så nu kör jag när jag vill. Har ungefär bildubbslängd på dubben, så jag kör även om det är barmark. Säsongen tar därför aldrig slut och man slipper att få abstnens.
Vad jag vet så har ni väl snö och istäckta vägar även i Värmlanne. Men jag skulle då inte åka vinter-hoj ens med dubbat här uppe. Så uselt som det plogas numera så bildas ofta spår med mer än 5 cm djup. Kan vara isiga spår i botten, några cm snömodd ovanpå detta, som får även Vitaran med 4hj.driften att kasta lite i sidled. Och då talar vi sådan vinterväghållning i kanske tre- fyra månader. Kylan är liksom inget problem.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vintersnack

Inlägg av Olle Å »

Jag hade en Niva flera år så jag vet vad spår ställer till. Att köra mc i spår är ju lite nervöst speciellt om en timmerbil kört i modd som sedan hunnit frysa till. Annars är det i allafall kul att köra på snö och is.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar