XL-Träff i Dalsland den 17/8 - 19/8 2012

Berätta vad som är på gång. Bjud in eller tipsa kompisarna.
Användarens profilbild
hogge
1200cc
1200cc
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X

Re: XL-Träff i Dalsland den 17/8 - 19/8 2012

Inlägg av hogge »

Hej på er
Kul att vi har passerat 10 st på träffen. Skall bli jättekul *thumb_up* .Hoppas bara vädergudarna är med oss. Är det fler från södern som vill hänga på så kör jag och L-A Varadero upp fredag morgon tidigt för att kunna delta från början???
Ha det gott
Mvh Hogge :silver:
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Hoj: Varadero XL1000 -01

Sv: XL-Träff i Dalsland den 17/8 - 19/8 2012

Inlägg av mattias_wennberg »

Äventyret skrev:Om det inte förstör din planering helt o hållet Matte så kunde detta vara ett passande utflykts mål:
http://www.mc-dalsland.se/
Det förstör inte planeringen, jag hade tankar på att vi skulle dit, men vart lite osäker på hurvida tid och intresse finns men jag ska nog tänka ett varv till! Jag skulle mer än gärna åka dit! Blir nog inlagt ändå, vi kan ju inte BARA köra hoj! :grin:
Mattias
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Hoj: CRF 1000 DCT-2016

Inlägg av Jokern »

Så nu är där inhandlat ett tält o 2 sovsäckar + underlägg fra louis.de, nu när Euron är så låg..
Total pris 1745:- ink frakt, detta skall då jämföres med Handelsboden priser, och då har jag sparat 1546:-, för att få nästan samma grejor.. :rock-on
--------------------------------------------------------------------------------
10002222 NORDKAP QUICK ERECT BIG DOUBLE-WALL TE 1 89.95 EUR 89.95 EUR
NT, SAND/BL

10002551 NORDKAP SUMMERLITE 2 BLANKET STYLE SLE 2 24.95 EUR 49.90 EUR
EP. BAG

10002474 GRAND CANYON INSULATING OVERLAY 5.0, S 2 29.95 EUR 59.90 EUR
ELF- INFLA.

--------------------------------------------------------------------------------
Shipping costs: 7.95 EUR
Total amount: 207.70 EUR

Så nu vänter vi bara in d 17 augusti :hsb:
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
50cc
Hoj: XL1000

Inlägg av ROLLE »

Ett TIPS,,,kolla efter begagnade HILLEBERG tält på Blocket,,eller andra sidor på nätet..

Med lite flyt kan du pruta ner ett tunneltält,,,typ KERON GT till 2000kr
å då har du ett tält som funkar i många år
samt att reservdelar finnes...
Mitt är 20år gammalt,,kanonkvalite

Här ä lite läsa om detta http://hilleberg.se/sv

R
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Hoj: Transalp 650 -01

Inlägg av Äventyret »

Nu närmar det sig sakta men säkert, jag åkte upp till Dalsland igår för att åka på Dalslands kanal.
Hittade flera roliga vägar samt grusvägar & en väg som måste vara designad av ett geni!
Vägen till Håverud är inte likt något jag tidigare sett i hela mitt liv & jag kommer från en Campar familj så vi har hållit hjulen rullandes..

Dock så är väll säkerheten rätt låg på vägen då den var rätt så smal och nästan varje kurva/kulle var blind.

Ska vi försöka göra någon samkörnings lista? En från norr & en från söder te.x, uppsamlingsplatser utmed rutten mot Campingen?
Kanske blir svårt om folk inte kan åka så man är där ungefär samtidigt, eller om vi är såpas utspridda?

Jag slår gärna följe med någon iafa :silver: :röd: :vs: :svart:
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1

Haha, vad var det jag sa!`

Imorgon mina vänner, eller rättare sagt, idag, när jag sovit en liten stund, tänkte jag dra på rek-runda för att kolla rutter osv. Jag lovar att försöka vara bättre med kameran denna gång! Håll till godo!
Mattias
Användarens profilbild
Ulf
125cc
125cc
Hoj: XL1000VA-08

Inlägg av Ulf »

Äventyret skrev:Nu närmar det sig sakta men säkert, jag åkte upp till Dalsland igår för att åka på Dalslands kanal.
Hittade flera roliga vägar samt grusvägar & en väg som måste vara designad av ett geni!
Vägen till Håverud är inte likt något jag tidigare sett i hela mitt liv & jag kommer från en Campar familj så vi har hållit hjulen rullandes..

Dock så är väll säkerheten rätt låg på vägen då den var rätt så smal och nästan varje kurva/kulle var blind.

Ska vi försöka göra någon samkörnings lista? En från norr & en från söder te.x, uppsamlingsplatser utmed rutten mot Campingen?
Kanske blir svårt om folk inte kan åka så man är där ungefär samtidigt, eller om vi är såpas utspridda?

Jag slår gärna följe med någon iafa :silver: :röd: :vs: :svart:
Vi är tre från Boråshållet som åker upp redan på torsdagkväll vid 16:00 om någon är sugen att hänga på
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Hoj: Transalp 650 -01

Inlägg av Äventyret »

Ulf: Vi är tre från Boråshållet som åker upp redan på torsdagkväll vid 16:00 om någon är sugen att hänga på.
*thumb_up* Jag får kolla på det när det närmar sig, men det är helt klart ett alternativ!
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
hogge
1200cc
1200cc
Hoj: XL1000+Winge+XT660X

Inlägg av hogge »

Hej på er
Jag och L-A Varadero kör upp fredag morgon så om någon vill hänga på efter vägen så går det bra. :D Hoppas fler från södern hänger på :lol:
Mvh Hogge :silver:
Skoogsnisse
250cc
250cc
Hoj: XL650 - 02

Inlägg av Skoogsnisse »

Hej
Jag kommer Laxsjön torsdagkväll. Vad jag förstår är det ingen mer än jag som kommer från norrland.
Preliminär rutt är Säter, Grangärde, Hagfors, Deje.
Efter träffen ska jag till Svenljunga så jag hakar nog på Ulf.
Nisse
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1

Så kära ungdomar!

Idag har jag varit ute HELA dagen och provkört nästan hela den långa rutten. Jag tänkte nu sammanfatta det mer eller mindre färdigskissade programmet inför Dalsland!

Som ni alla vet är det "Upprop" klockan 13.00. Detta kommer dock inte vara i stil med H-Jugend utan mer ett drop in med påföljande XL-snitt och kyld dryck (läs Coca Cola).

Några kommer redan ha slutit upp på torsdagskvällen, personligen vet jag inte om jag kan vara där redan på torsdagen men annars får vederbörande göra sig hemmastadda själva! Jag var även in på Campingen idag och meddelade att det kommer ett gäng galningar så att det inte kommer som en överraskning för de arma campinganställda men de sa att det inte var några problem! Tältplatser fanns det gott om så det var inget jag behövde boka där och då! Däremot meddelade jag att vi är fler än 4 tältande vilket innebär att det är mängdrabbat och det är ju aldrig fel! Vidare sa jag också att vissa redan bokat vandrarhem och dylikt och att de tillhörde oss. Allt är fint och bra på den punkten!

Efter upprop och tillhörande XL-snitt kommer vi så att bege oss på vår första färd! Denna kommer uteslutande att gå i Dalsland och ligger väl på cirka 2.5 timmar. Den kommer innefatta båda asfalt och grus och går över bland annat Håverud och andra slingrande vägar! Jag tänkte mig att avfärd sker runt 16.30-17.00 så att iallafall de flesta deltagande ska ha hunnit upp och blivit installerade och kanske vilat rumpan lite grann!

Efter att vi kommit tillbaka från vår första uflykt blir det kollektiv matlagning på något bra sätt! Sedan gemensamt ätande och påföljande samkväm till dess att man känner sig manad att gå och lägga sig!

Dag 2 kommer vi gå upp hyfsat tidigt då denna rutt kommer ta en ganska bra stund!
Frukost äts eller äts inte beroende på person (dock rekommenderas det) så att man är redo för avfärd klockan 09.00!
Vi kommer då initialt åka på samma väg vi startade vår första rutt på men sedan ta av för att förlusta oss på annat håll. Nämligen: Första anhalt blir en Guidad tur på Eds Motorcykel- (+annat)museum. På begäran ska vi förtära en Räkmacka eller dylikt varför tur 2 tar en liten lov in i Bohuslän men det är lika gott det! Inget är som Västkusten (=Bästkusten)! Denna macka (eller vad man nu vill ha) förtäres i Grebbestad. Troligen på Terassen bar och kök!

Efter detta sadlar vi upp för att åka till Hamburgsund via Fjällbacka och vid färjeläget där avnjuta efterrätten i form av glass från världsberömda Pipers! Svindyrt men ack så gott!

Nöjda och förhoppningsvis belåtna åker vi hemåt Dals Långed igen och för de som vill spelar vi lite minigolf och sedan dinérar vi med efterföljande samkväm och sömn!

Söndagen är vigd åt fri hopp och lek innebärandes att mitt Diktaturstyre nu är över och önskemål om sevärdhet eller väg beslutas kollektivt. Alternativt olika mål för olika grupper! Dagen kommer dock inte vara så lång utan vi har en avslutande middag runt klockan 13.30 för att sedan skiljas för denna gång och bege oss mot den ort vi kom från!

För att illustrera detta bättre tog jag faktiskt bilder idag och även ett fåtal förra gången som jag tänkte bjuda på här för att göra teorin mindre teoretisk!

Dag 1
13.00 Upprop/XL-snitt/Göra sig hemmastadd!

Översikt över campingen:
[image=700]http://www.pv-klubben.org/bilder/laxsjon_bild.jpg[/image]

16.30 Första turen med vyer som:

[image=700]http://varadero.skye.se/blog/wp-content ... 124907.jpg[/image]

[image=700]http://www.angel-reisen-schweden.de/wp- ... -kanal.jpg[/image]

[image=700]http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7294_n.jpg[/image]

[image=700]http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0064_n.jpg[/image]

20.00 Middag och samkväm

23.00 John Blund

Dag 2
07.00-08.30 Frukost / Förberedande inför turen

09.00 Andra turen med vyer som:

[image=700]http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3522_n.jpg[/image]

[image=700]http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 5362_n.jpg[/image]

[image=700]http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 7735_n.jpg[/image]
Japp ni ser rätt! Förutom kurviga asfaltsvägar och grus bjuder jag även på en liten båttur!
Flyg kan jag dessvärre inte ordna!

[image=700]http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0753_n.jpg[/image]

[image=700]http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 4175_n.jpg[/image]

[image=700]http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 6275_n.jpg[/image]

Runt 18.00 (Jag vet inte säkert hur lång tid denna rutt tar då den inkluderar en HEL DEL mil samt stopp och mat)
Middag / Samkväm / Minigolf

23.00 John Blund

Dag 3

07.00-08.30 Frukost

09.00 Avfärd mot ???

12.00 Tillbaka på campingen. Göra sig i ordning samt matlagning!

13.30 Avslutningsmiddag

15.00 Tack för i år!

En praktisk fråga har jag dock till allmännheten:

1. Det är inträde till Muséet i Ed. Det är 40:- / person plus 1x100:- för guiden så cirka 50:- kommer det kosta per capita! Är detta ok? eller ska vi strunta i det?

Allmänn information

Det är en hel del grusvägar inplanerade. De är av varierande kvalitét. Både i förhållande till varandra men också inom sig själva. Jag rekommenderar inte Slicks till däck och öva gärna gruskörning innan! I synnerhet vi som kör Varaner.

Själv kör jag på Anakee 2 (mellangrova däck) och de funkar bra till det underlag rutterna har! Dylika däck torde således fungera fint de med!

Bensinstationer finns längs med rutterna DOCK så finns det inte alltid 98 oktan (om det nu är nån förutom jag som endast kör på sådan!)

Närmaste station med 98oktan är Preem i Mellerud. I övrigt är det att rekommendera att ha med sig en liten dunk bensin om det får plats! Är man fulltankad vid avresa klarar man alla rutter utan tank. Dock är det lysande lampa vid hemkomst till Långed efter den långa rutten (MK1).

MAT

Var och en tar med sig den mat man vill ha (eller inhandlar den på plats). Vi kommer dock att tillaga maten tillsammans i Lägerköket där vi även kan förvara våra varor!
GRILLAR finns på ett flertal ställen!

Tältande kommer att få ha sina tält i anslutning till vandrarhemmet så att vi inte splittras som grupp.
Motorcyklarna kan vi ha på samma ställe som vi är. Dvs. Någonstans i närheten av vårt boende!

Frågor på detta?
Senast redigerad av mattias_wennberg den ons 18 jul 2012, 00:38, redigerad totalt 2 gång.
Mattias
Användarens profilbild
Ulf
125cc
125cc

Inlägg av Ulf »

Du verkar vara den perfekta träffgeneralen :D
För mig så ser detta mycket bra ut, ska bli skoj :banana Vad gäller matlagningen så är det väl enklast att var och en sköter det själv eftersom en del tältar och några av oss (gamla) bor på vandrarhemmet, kanske går det å ordna så vi kan käka ihop ändå. Inträde till museet är ok för mig.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Hoj: Varadero XL 1000-01
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Ulf skrev:Du verkar vara den perfekta träffgeneralen :D
För mig så ser detta mycket bra ut, ska bli skoj :banana Vad gäller matlagningen så är det väl enklast att var och en sköter det själv eftersom en del tältar och några av oss (gamla) bor på vandrarhemmet, kanske går det å ordna så vi kan käka ihop ändå. Inträde till museet är ok för mig.
Jag kan bara instämma i allt som Ulf säger :respekt:
Ett jobb som reseledare kanske är nåt som bisyssla.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Hoj: XL 700 VA -11

Inlägg av Stefan »

Stiligt jobbat, det här gör du ju alldeles lysande :clap
Angående frågorna:
1: Det kan ju knappast vara någon förmögenhet, helt OK för mig.
2: Inga direkta synpunkter, men kunde ett knytis vara en idé? Alla tar med något lättlagat. Finns det grillmöjligheter på området och vädret tillåter, kanske det kunde vara en samlingspunkt?
Bara en tanke eller två :roll:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1

Sv: XL-Träff i Dalsland den 17/8 - 19/8 2012

Nu är priset till museet i Ed kollat. Fullständig info finns uppdaterat i mitt tidigare inlägg men det ligger på ca: 50:-
Mattias
Användarens profilbild
Ulf
125cc
125cc

XL-Träff i Dalsland den 17/8 - 19/8 2012

Inlägg av Ulf »

Ser fram emot räkmackan i Grebbestad, den är grym :D
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1

Ni är för snälla! Inte är det så mycket jobb som det verkar! Det är bara roligt!

Jag har en fråga egentligen bara riktad till Skye:

Skulle man kunna få delegera dig som Foto/dokumenterare/reportergeneral för träffen? Vi har ju rätt höga förväntningar och erfarenheter av ditt arbete på den fronten! :respekt:
Mattias
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1

Vidare har jag kollat med campingen nu gällande mat och förvaring av varor osv. Uppdateringen finns i mitt tidigare inlägg!
Mattias
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Hoj: XL 700 VA -11

Inlägg av Stefan »

:clap *thumb_up* Det blir ju bara bättre och bättre. Skönt med kyl, så kan man hålla pilsnern sval till kvällen :banana :mrgreen:
Mattias, du går från klarhet till klarhet :rock-on
Och om skye ställer upp på ditt förslag, kan det bli en höjdare här på forumet :fight: *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1

Stefan skrev::clap *thumb_up* Det blir ju bara bättre och bättre. Skönt med kyl, så kan man hålla pilsnern sval till kvällen :banana :mrgreen:
Mattias, du går från klarhet till klarhet :rock-on
Och om skye ställer upp på ditt förslag, kan det bli en höjdare här på forumet :fight: *drinking_cheers*
Tummen upp för det!

Helt OT: Skye om du fortfarande behöver en sån där kopp till att dra loss oljefiltret med så har jag en över! PM:a mig bara din adress så skickar jag den!
Mattias
Låst