Idag..
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4086
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Idag..
Fibern! Jag lider med dig Och med alla andra som lider av det vita sattyget
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Idag..
Va bra Skye
Själv skall jag besiktiga hojen 2 veckor efter Norge trippen
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Själv skall jag besiktiga hojen 2 veckor efter Norge trippen
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Idag..
Jag skall lägga på nya däck d 23:e o samtidigt serva med nya filter o ny olja
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Idag..
Inser jag att det är måååånga timmar till jag lagligt får framföra ett motorfordon :-S
Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6183
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Idag..
...är allt klart för min Geiranger-tripp. Övernattning i Funäsdalen på nervägen bokad. Nytt bakdäck står i garaget och väntar på montering. Och bara fyra veckor och ett par dagar innan avresa. Vi ses väl där nere boys.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6183
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Idag..
Det var helvitt på morgonen, men nu skiner solen och allt vita är bort-försvunnet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Idag..
@Masterjojo. Dagen efter eller? [BELL]
Skickat från en obestämd plats i värden!
Skickat från en obestämd plats i värden!
Serendipity
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Idag..
Jajamen, så är det
Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6183
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Idag..
Ni har säkert hört/läst om det däckstrycks-direktiv som kommit från EU, om lufttrycksensorer i däcken på alla nya bilar f.o.m. 2014 års modeller.
Vad tror ni om detta?
Jag har ju visserligen inte en ny bil, men hade jag så skulle jag fortsätta som nu, att kolla däcktrycket med jämna mellanrum. Fuck that European Shit!
Renault har ju för ett antal år sedan lanserat nåt liknande på en del modeller, med sensorer i ventilen. Om detta är liknande det som nu kommer att finnas i bilarna vet jag inte. Bara att Renaults system inte klarade vinterkyla. Dessutom läggs åter en extra kostnad på bilägandet då det i nya direktivet bestäms att, ett konfigurerat hjul måste sitta på samma position resten av fordonets levnad.
Här ett utdrag från Bytbil.com
Stor kostnad jämfört med traditionella däck
Säkrare och mer miljövänligt är ju strålande, men det finns även en rejäl baksida av det myntet: Det tär rätt rejält på plånboken.
För att systemet ska fungera krävs det sensorer i däcket. Den överlägset vanligaste lösningen kommer att vara batteridrivna sensorer installerade i varje däck. Dessa mäter exakt lufttryck och temperatur och, beroende på bilmodell, presenteras detta på instrumentbrädan. Men sensorerna kostar på.
– Ja, kostnaden kommer att öka. Det tillkommer sensorer och programmering jämfört med traditionella däck. Och kostnaden hamnar, beroende på bilmodell, någonstans mellan 500 och 2 500 kronor per hjul, säger Peter Einarsson.
Men det är inte den enda kostnaden. Peter Einarsson berättar att de direkta sensorerna även innebär krångligare hjulbyten. Detta då det krävs att att ett konfigurerat hjul måste sitta på samma position hela tiden.
– Man brukar säga att bästa däcken ska sitta bak, men det sätts ur spel nu. Om man byter position på hjulen så måste man uppsöka verkstad och antingen programmera om systemet eller skifta däcken.
http://www.bytbil.com/nyheter/xvjyvkyg" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad tror ni om detta?
Jag har ju visserligen inte en ny bil, men hade jag så skulle jag fortsätta som nu, att kolla däcktrycket med jämna mellanrum. Fuck that European Shit!
Renault har ju för ett antal år sedan lanserat nåt liknande på en del modeller, med sensorer i ventilen. Om detta är liknande det som nu kommer att finnas i bilarna vet jag inte. Bara att Renaults system inte klarade vinterkyla. Dessutom läggs åter en extra kostnad på bilägandet då det i nya direktivet bestäms att, ett konfigurerat hjul måste sitta på samma position resten av fordonets levnad.
Här ett utdrag från Bytbil.com
Stor kostnad jämfört med traditionella däck
Säkrare och mer miljövänligt är ju strålande, men det finns även en rejäl baksida av det myntet: Det tär rätt rejält på plånboken.
För att systemet ska fungera krävs det sensorer i däcket. Den överlägset vanligaste lösningen kommer att vara batteridrivna sensorer installerade i varje däck. Dessa mäter exakt lufttryck och temperatur och, beroende på bilmodell, presenteras detta på instrumentbrädan. Men sensorerna kostar på.
– Ja, kostnaden kommer att öka. Det tillkommer sensorer och programmering jämfört med traditionella däck. Och kostnaden hamnar, beroende på bilmodell, någonstans mellan 500 och 2 500 kronor per hjul, säger Peter Einarsson.
Men det är inte den enda kostnaden. Peter Einarsson berättar att de direkta sensorerna även innebär krångligare hjulbyten. Detta då det krävs att att ett konfigurerat hjul måste sitta på samma position hela tiden.
– Man brukar säga att bästa däcken ska sitta bak, men det sätts ur spel nu. Om man byter position på hjulen så måste man uppsöka verkstad och antingen programmera om systemet eller skifta däcken.
http://www.bytbil.com/nyheter/xvjyvkyg" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Idag..
Ja, jag läste det där för ett par veckor sedan Det är ju så man kan bli matt, som det inte var durt nog redan att ha bil
Man kan ju bara hoppas att någon säger ifrån, men så PK som det är att jäklas med bilägare, så kan man väl glömma det, antar jag
Man kan ju bara hoppas att någon säger ifrån, men så PK som det är att jäklas med bilägare, så kan man väl glömma det, antar jag
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Idag..
Och det kommer att göra bilparken ännu äldre....
Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Idag..
Men det behöver ju inte bli så svårt och dyrt..
Man införskaffar sig bara såna här..
http://www.steel-mate.com/TPMS8886/en/product.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Så är den fis ute av världen
Man införskaffar sig bara såna här..
http://www.steel-mate.com/TPMS8886/en/product.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Så är den fis ute av världen
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: Idag..
förstår inte riktigt inlägget om däcktryckssensorer, det känns väl förlegat idag då rullomkretsen mäts via varvtalssensorerna (ABS-systemet) och larmar däcktrycksfallförändring under 0.2kg vilket borde duga även för EU...
Så mao så behöver inte kostnaden öka speciellt mycket, visst det behövs en knapp inne i bilen och kablar till den som man nollar systemet med när man byter däck/pumpar dom till rätt tryck men som sagt så borde det inte kosta många kronor
Så mao så behöver inte kostnaden öka speciellt mycket, visst det behövs en knapp inne i bilen och kablar till den som man nollar systemet med när man byter däck/pumpar dom till rätt tryck men som sagt så borde det inte kosta många kronor
-
- 1200cc
- Inlägg: 6183
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Idag..
@Jokern
Ja, om de är godkända av myndigheterna.
Med tanke på EU och svenska myndigheter så tror jag inte det kommer att gå så lätt.
Ja, om de är godkända av myndigheterna.
Med tanke på EU och svenska myndigheter så tror jag inte det kommer att gå så lätt.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Idag..
tycker jag det räcker med kalla nätter!
Det skall inte vara minusgrader på nätterna i Maj!
Jag tror att det är alla fläktar som sätts upp som blåser ner nordanvinden så vi får kallt här i södra halvan av landet, fram för fler kärnkraftverk så vi kan producera vår egen golfström utmed västkusten
Det skall inte vara minusgrader på nätterna i Maj!
Jag tror att det är alla fläktar som sätts upp som blåser ner nordanvinden så vi får kallt här i södra halvan av landet, fram för fler kärnkraftverk så vi kan producera vår egen golfström utmed västkusten
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Re: Idag..
Idag kändes det faktiskt inte lika hårt som det brukar när jag är tvungen att ta bilen till jobbet.
Helgens hoj-facit; lite drygt 100 mil!
Torsdag: 20 mil.
Fredag: 17 mil.
Lördag: 40 mil.
Söndag: 24 mil.
Helgens hoj-facit; lite drygt 100 mil!
Torsdag: 20 mil.
Fredag: 17 mil.
Lördag: 40 mil.
Söndag: 24 mil.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4086
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Sv: Idag..
@MasTerjojo. Ja dessa fläktar som bara är till besvär. För att inte tala om när man måste vara uppe i dom när det är 20 grader kallt och laga skiten. Mer kärnkraft
skickat från S3-luren
skickat från S3-luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
-
- 1200cc
- Inlägg: 6183
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Idag..
Åsså kan man ju ifrågasätta varför vi ska ha dessa "fläktar" här, där det ofta är just 20 minus och kallare och vi dessutom har överskott på producerad el. El som nu ska transporteras hundratals mil med ett visst "svinn" på kraft.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6183
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Idag..
...fick jag se nåt jag inte trodde fanns ens i fantasin. "Snigeln", den kanske fulaste mc som finns.
https://www.google.se/search?q=johammer ... 20&bih=842" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.google.se/search?q=johammer ... 20&bih=842" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM