Nä, det blev inte med mc utan med bil. Kroppen fixar inte den sträckan på mc tyvärr. Så vad sjutton gjorde jag då där i gränsskogarna? Jo, jag läste en artikel i Aftonbladet om en gammal avsomnad bilskrot i Båtsnäs tidigare i veckan och bestämde mig direkt för att åka dit. Sista bilen togs dit 1978 och de äldsta bilarna gissar jag är 40-talare. Många kände jag inte alls igen men en hel del minns jag från när jag var en liten kille. Många PV, Taunus, Cortina, Bubblor, Saabar, Oplar, en och annan MB, minst en Wolsley, två Tjorven och en herrans massa annat finns dels på ängen framför huset och dels i skogen strax bakom. Totalt ska det visst vara upp emot 1000 (!) bilar kvar i markerna.
Kör man via Töcksfors så är sista ca milen grusväg. Först "3-spårig" för att sista biten bara vara "2-spårig". Att ta det lugnt anbefalles då det är både krokigt, kuperat och smalt. Man kan också köra via Halden och då är det också grusväg sista biten, och stundtals ännu smalare väg på den grusade delen.
Nu när jag skriver det här så passade jag på att söka lite mer information om den gamla skroten och hittade den här bloggen som nu har några år på nacken.
http://cemeterylove.se/category/broderna-ivansson/
Är man sugen på en rejäl nostalgitripp, gillar att besöka övergivna platser och känner för en utflykt så varför inte göra ett besök. Vägarna dit är vackra och natursköna fikaplatser finns överallt.
Återkommer med lite bilder när jag hunnit gå igenom de drygt 400 bilder som jag tog idag.