..Gjorde jag klart det jag påbörjade i går.
Bestämde mig för att det var dags att dra om elförsörjningen till div. tillbehör som kommit till genom åren. Det var klart behövligt, när man hänger på grejer bit för bit, blir det ju nästan automatiskt en viss rörighet, nya kablar hängs dit i mån av utrymme och kopplingar hamnar lite varstans. Har tänkt ett tag nu att det var dags att reda upp lite, och nu blev det så. Det tog ett tag att gräva fram och förstå vilka sladdar och skarvar som hörde till vad
Allt nytt har hamnat framtill på knarren, och där finns ingen plats att egentligen gömma undan något som ändå skulle vara någorlunda åtkomligt. Så, jag införskaffade en säkringsdosa avsedd för användning i båt, och den fick helt enkelt hamna på styret. På så vis går det i alla fall plats att kolla och byta säkringar vid behov. Skönt också att låta förbrukarna ha varsin säkring med lysdiod som indikerar fel.
Säkringsdosa TA11.jpg
Gjorde också en liten förteckning av funktioner att ha tillhands i mobilen.
Säkringar.JPG
Sedan rensning under sadeln, det var behövligt
Bestämde mig för att allt får gå via tändningen, och den spänningen plockade jag tidigare ut via en liten anslutning som redan fanns på plats i original kabelstam nära hojens egna säkringar under sadeln.
Så, nu blev bara två ledare framåt. Tog strömmen direkt från batteriet via kort och tjock kabel in i hålrummet under sadeln. Där får sedan säkring säkra av plusledaren framåt. Sedan ett relä som sluter med tändningen på, och därifrån två 4-kvadrats ledare framåt.
Plusledaren landar då i säkringsdosan och minusledaren i en jordskena, just nu mellan styre och tank. sedan var det bara att koppla in förbrukarna en i taget på varsin säkring.
En del av dem hade säkert kunnat dela säkring, men har man nu lyxen av 6 platser, så... Schematiskt ser det ut så här:
Inkoppling.JPG
Sedan var det dags att testa att allt blivit rätt... Det blev något av en upplevelse i sig, kan det jäklas så...
I med "huvudsäkringen" direkt efter batteriet och på med tändning. Allt OK, så i med säkringar en efter en och testa respektive förbrukare. Värmehandtagen
trodde jag mig känna viss värme i, GPS:en startade upp, 12V-uttaget hittade jag inget att testa med, men termometern betedde sig lattjo och varselljusen tändes inte. OK, dags att felsöka då
Självklart har ju multimetern tackat för sig och avgått
Så det fick bli avbrott för kvällen.
Så idag blev det till Biltema efter ny multimeter
Hem igen och börja mäta, insåg att jag bara fick fram c:a 3,5 V till säkringarna
Trodde för ett ögonblick att batteriet från Biltema hade gett upp efter vintern, trots underhållsladdning i varmgarage, men snabbt test med start fick den tanken att fly sin kos.Det visade sig att det var gamla reläet som givit upp
Turligt nog hade jag ett till liggande, och efter att ha bytt ut det, så lirade allt som det skulle
Gissar väl att både termometern och ledljusen (varsel) vill ha en viss spänning för att hoppa igång.
Sedan var det bara att ta itu med att trassla dit dessa
Plastkåpor
Jag fattar inte hur de lyckades trassla till något så enkelt, så det blev så
bökigt
Sedan hjälper väl kanske inte kraschbågarna till heller... men nu så, allt på plats, lite smörja på kättingen och luft i däcken också, så nu är det klart för premiär när våren äntligen masar sig upp hit också.
Ska tydligen ske i slutet på veckan