I dag kändes det som en bra dag att ta ut hojen på en liten repa. I och för sig ingen direkt värme, men strålande sol och torra fina vägar.
Jo tjena...
![Dumidum *face*](./images/smilies/facepalm.gif)
Hade lovat tanten att byta olja i hennes bil, men det borde väl vara snart gjort. Lastade lite verktyg samt olja och filter i akt och mening att sticka ner till OKQ8 i Kungsängen, som jag sedan tidigare vet har kvar en lyft i sin GDS-hall. Tänkte att en långfredag kan det kanske vara lugnt. Inte då
![Frust :frust:](./images/smilies/frustrated.gif)
Kö till hallen, och när jag går in och kollar så är lyften avstängd
Nåväl, det får bli i garaget då. Börjar med att lyfta bilen, vilket blir ett helt företag i sig. Fanstyget är ju så sportig och förbenat låg. Börjar med en lågprofils domkraft, faktiskt inköpt för att kunna lyfta hennes bil vid hjulbyten. Får upp den på båda sidor på första hacket på pallbockar, högre lyfter inte den: (Måste ta sida för sida, den centrala lyftpunkten fram finns inte en chans att komma åt) Därefter en sida i taget med en mer höglyftande domkraft och högre hack på bockarna för att ha en chans att komma under bilen.
Till saken hör att jag tidigare märkt att modellen, Honda Civic 2007, uppenbarligen kan skilja sig en hel del i detaljer mellan marknader och årsmodeller, så Haynes litar jag inte mycket på utan har googlat runt lite på det för att se olika varianter. Nåväl, inser att den sitter bakom denna
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
"täckplast" som ska vara under bilarna numera för att spara ett par droppar. Så av med den, självklart har ett par skruv rostat fast. Väl jag fått av den och jämfört med bilder på Google (varav ingen stämmer helt med verkligheten), identifierar jag filtret i fråga. Väl instoppat i en massa omgivande detaljer så att man nätt och jämt kan få tag om toppen på skiten, men ingen plats att vrida runt två av de verktyg jag har. Testar det tredje och sista som bara glider på filtereländet, det sitter som berget
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Uppenbarligen har det dragits för hårt vid senaste bytet och sannolikt också suttit för länge. Och klassikern med skruvmejsel igenom var inte ens att tänka på. Så, vad göra
Tog min bil och stack iväg till till Biltema där jag köpte TRE olika avdragare som såg ut att kunna ha en chans. Tänkte att jag provar mig fram från billigast till dyrast, och returnerar det som i bästa fall blir över.
Äntligen lite medgång! Det första och billigaste jag testade,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017005/, fick loss skiten
![applåd :clap](./images/smilies/clap.gif)
Gamla goa Biltema
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Så, bara att göra retur av de två dyrare
Sen var ju saken klar, tillbaka med täckelsen och på med olja bara, och sedan ner med bilen i fyra steg. Men, något hojåka blev det ju inte, dagen hade i stort sett gått åt på ett jobb som ska gå på max en timma normalt sett
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Tacka vet jag Jeepen, den behövde jag inte ens hissa, där gick det på typ 20 minuter
Fy tusan, jag har skruvat med mina egna bilar så länge jag haft körkort och med tantens sedan vi kom ihop, men denna Civic är jag så less på så det finns inte. ALDRIG varit med om så bökig bil att skruva med
![för-fan.. :ffs](./images/smilies/screama.gif)
Och dokumentation som aldrig stämmer ovanpå det, USCH! Men den går säkert snabbt att skruva ihop vid tillverkning...
Avslutade dock dagen med att laga till en smarrig lammstek med klyftpotatis och en mumsig sås, gottgottigottgott
Ska ta mig an lite pill på hojen under veckan, och nästa helg verkar det äntligen kunna bli lite varmt, hoppas, hoppas
![rockar-phett :rock-on](./images/smilies/rock-on.gif)