Det låter väl som en utväg, lösenorden här är väl kanske inte de mest hemliga eller känsliga vi har. Så länge vi inte använder samma som på mail, Facebook, Twitter, Instagram och allt vad det kan vara som är betydligt känsligare. Framför allt vill jag framhålla mailen, som bör ha ett unikt och krångligt lösenord. Det räcker ju med att kolla här, har jag din mailadress och lösenord till den, är det ju bara att begära ut ett nytt lösenord, så är jag du på forumet. Och många andra tjänster funkar ju på motsvarande sätt
Porgrammet Dold på SVT och svtplay.se hade ett bra inslag för en tid sen. Där hade man laddat ner en databas med hackade lösenord, helt fritt på nätet. Minns jag rätt, hade de lösenord kopplade till upp emot 10 miljoner svenska adresser (som alltså slutade på .se) Mycket var väl inaktuellt, men ganska sedelärande ändå. Tyvärr har de tagit ner tjänsten där man själv kunde söka på sin epostadress. Jag klarade mig, men i programmet var det exempel på folk som råkat skapligt illa ut. Programmet finns att se på
https://dold.svt.se/ för den som behöver en liten väckare. Och databasen de laddade ner var ju inte den enda som snurrar därute...
Så, folkens, unika lösenord på de viktiga tjänsterna

Sen kan man ju ha ett skräplösen som är lätt att komma ihåg på oviktiga ställen. Ta hand om er därute, det är en hård och kall värld
För en del av oss är väl det här självklart, men jag vill då inte ta gift på på att det gäller alla här

Jag kan rekommendera att se programmet medan det ligger kvar hos SVT, det tar bara en halvtimma och är rätt kul i sig