Vintersnack

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6183
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

Ja visst, Olle. Nog är man är helt ställd om elektroniken krånglar, men samtidigt har väl maskinerna blivit driftsäkrare med åren.
På tal om kickstarta, jag skulle då inte vilja kickstarta TA:n. Har vid ett tillfälle, innan jag bytte batteri när jag hämtade hojen, startat den medelst igångrullning. Jag på och kompisen sköt på i ett svagt medlut och asfaltväg. Tänkte, går nog med tvåans växel. Men se inte då. Tvärnit. Tog trean, tvärnit. Tänkte då, men fyran borde gå. Nähä du, tvärnit.
Men på femman gick motorn runt, om än motvilligt, så pass att den spann igång. Och jag väger 90+ med råge. :shock:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vintersnack

Inlägg av Olle Å »

Tja, det här med att kicka. Såg en gång för länge sedan en som skulle kicka igång en HD, Han haltade sedan i nästan två veckor. Det är ju en jäkla teknik, så därför vill jag bara använda startknappen numera. Har haft flera kickmaskiner tidigare.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vintersnack

Inlägg av Olle Å »

Jäklar nu har vi tappat ämnet igen. Väntar fortfarande på vintern här i Värmland. Det var väl ett litet försök i förra veckan, men det kom av sig. 50 cm snö och 1 grad kallt vore önskedrömmen hela vintern och att den slutat sista Mars. Verkar som om vintrarna har kommit av sig mer och mer i allafall här i Mellansverige.
Kommer ihåg några extremvintrar. Tror att det var vintern 67, nästan ingen snö, men väldigt kallt länge. Bodde då i Uppland.
Det öppnades en vinterväg mellan Umeå och Waasa i Finland. Tror att den höll i 3-4 veckor. Jag hade släkt i Waasa då, så jag tänkte åka isvägen över och färjan från Åbo hem. Tyvärr så hade strömmara börjat förstöra vägen, så den stängdes av.
Vintern efter kom det bara ca 15 cm snö, medans det i Dalsland kom ca 1,5 meter. Vintern 78 var det nästan lika mycket snö i Värmland, jag hade fkyttat dit då.
Kommer någon ihåg de där strutarna som mc-åkarna hade på vintern för att skydda ansiktet? På den tiden gällde ju inte hjälm utan en läderhuva med stickad mössa innanför och yllevantar med tumhandskar utanpå.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Vintersnack

Inlägg av jerkonetti »

Ang. Struten - Jag bara måste få berätta, detta allt annat än vackra redskap.
Min Morfar Axel Nilsson Skravelsjö Umeå uppfann struten! Hade desvärre inte råd att ta patent eller vidareutveckla produkten utan sålde den till försvaret. För pengarna köpte han en ny bil - det var mycket bra betalt då! Hans första strut var i plåt! Ganska trafikfarligt... hursomhelst har Ni provat en strut - fungerar lika bra som den är o-vacker. /J
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6183
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

I brist på annat postar jag här en look a like-bild. Det kan man ju också ha som vintersyssla.
BildMuminpappa
BildReinfeldt
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6183
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

Lämnar nog hojen i garaget. Minus 25 just nu. :shock:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vintersnack

Inlägg av Olle Å »

Här i " Värmland " hade vi 27- i går , så jag låter också hojen vila ett par dagar. Bytte de kortdubbade däcken till sådana med lite längre dubb. En del dubb va ju borta , men skruvade i Maxi Grip dubb. Där det fattades var ju mittpå däcket, så det verkar funka bra. Nu går det ju att hålla svenssons grustempo på småvägarna utan problem. Men man får passa sig väldigt noga om man måste köra något på asfalt, för det är ganska vingligt.
Har ju elvärmda sockor och handskar så 10-12 grader verkar inte vara några problem. Min TA har ju en generator som ger ca 325 W, så det räcker till.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Loppan
50cc
50cc
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 10:54
Answers: 0
Hoj: Yamaha XT1200ZE -14
Ort: Norrbotten

Re: Vintersnack

Inlägg av Loppan »

Fick en abstinensattack idag och jag som inte vinterkör fick nöja mig med att baxa ut hojen ur garaget och starta den så jag kunde lyssna till den ljuva sången. Ljuv musik för törstande öron...
Yamaha XT1200Z Super Teneré -13
Honda XL700V Transalp -08
Yamaha XTZ750 Super Teneré -89
Kawasaki ZX10 -88
Suzuki GSX550E -83
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6183
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

Varmkörde hojen idag, så det blev en glidare längs gatan. Hårdpackad snö och en minusgrad. Och det kan jag säga er, att inte är då Michelin Sirac någonting att ha på vinterföre. (vilket dom ju inte heller utger sig som)
Tjugo knyck och lättade på gasen, då släpper bakhjulet. Såg mest ut som Bambi på hal is. :shock:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av rydde »

Fibern skrev:Varmkörde hojen idag, så det blev en glidare längs gatan. Hårdpackad snö och en minusgrad. Och det kan jag säga er, att inte är då Michelin Sirac någonting att ha på vinterföre. (vilket dom ju inte heller utger sig som)
Tjugo knyck och lättade på gasen, då släpper bakhjulet. Såg mest ut som Bambi på hal is. :shock:
Måste starta upp min bettan snart också, fast jag tror jag nöjer mig med att öppna garagedörren och låta henne bolma åt det hållet. Köra Sirac på snö/is verkar vanskligt... :roll:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vintersnack

Inlägg av Olle Å »

Värsta kylan verkar ha släppt nu, så att det blir väl en tur frammåt dagen. Bäst att passa på medans snön ligger packad på småvägarna.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Vintersnack

Inlägg av Tramsvalp »

jerkonetti skrev:har Ni provat en strut - fungerar lika bra som den är o-vacker. /J
Jadå. Suveränt bra. Tyvärr har den spruckit, får nog skaffa plast och klippa till med den gamla som mall, för nån ny är väl svårt att hitta.
Nackdel att den bara funkar med öppen hjälm i det vanliga utförandet. Men kanske utanpå integralhjälm om man kan täta mellan hjälm och hals... hmmm :)

Bild

Tramsvalp iförd kronans mc-ordonnans-vinterställ med tratt. Redo för en 35-milafärd på annandag jul 2002. Temp -5C. Tratten är överlägset bäst vid vinterkörning. Och snygg.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Vintersnack

Inlägg av Tramsvalp »

Är det ingen som funderat på vägreggad fyrhjuling som vinterhoj?
Har själv blivit sugen på en med fyrhjulsdrift för nytta och nöje (bor på landet). De vägreggade är förvisso strypta till typ 15kW/20hk så nån räser blir det ju inte, men det går ju att avstrypa om man inte är rädd om kortet... Terrängreggad får inte gå på vägen.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Vintersnack

Inlägg av Olle Å »

Det här med hjälmar osv. Jag provade integralhjälm och den funkade bra till ca 8-, sedan började det krypa is i kanterna.
Endurohjälm med dito glasögon stoppar för mycket kallt väder utan att imma igen. Det är ju klart att den gamla struten är överlägsen för där kan det ju aldrig bli imma. Kan tänka mig att en rånarluva, customhjälm och strut är det optimala.
En 4-hjuling har jag faktiskt aldrig reflekterat på, för då får man ju dubbelt så många hjul att hålla reda på.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Ekman
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 13:20
Answers: 0
Ort: Nyköping

Re: Vintersnack

Inlägg av Ekman »

Jodå varje vinter kommer tankar till en fyris men har hittills inte blivit av :wink: Har kompisar som har. Jag kör med min Husqvarna med dubbdäck på vintern. Men vore kul med en 4wd fyris helt klart :lol:
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av V Saarela »

Elvisir:
Bild

Vindskydd för hals:
Bild

Värmehandtag i hjälm:
Bild

Funkar bra vid landsvägskörning ända ner till minus 30-35 grader.

Nåja, inga vinterturer i år. Dock...var och testade idag larvband på fyrhjuling så att dom var rätt justerade. Jädrans vilket fäste.....
Blir nog en hel del helger med att yra i snön med fyrhjulingar denna vinter istället :)

Bild från förra året:
Bild

Bild från förrförra året:
Bild


Ser väl inte helt fel ut? :)
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av rydde »

Olle Å skrev:Det här med hjälmar osv. Jag provade integralhjälm och den funkade bra till ca 8-, sedan började det krypa is i kanterna.
Endurohjälm med dito glasögon stoppar för mycket kallt väder utan att imma igen. Det är ju klart att den gamla struten är överlägsen för där kan det ju aldrig bli imma. Kan tänka mig att en rånarluva, customhjälm och strut är det optimala.
En 4-hjuling har jag faktiskt aldrig reflekterat på, för då får man ju dubbelt så många hjul att hålla reda på.
När jag kör skoter har jag alltid "crosshjälm" med glasögon med dubbelglas (eller googles eller vad man säger) istället för integralhjälm. Det är i min mening överlägset mot imma. Under det har jag en huva som är gjord av neopren. Denna neoprenhuva är nyckeln till framgång här, för den skyddar kinderna och halsen väldigt bra. Denna kombination kör jag med och har inga problem ner till minus -20 iaf. Har kört Boden - Gällivare (25 mil skoterledes) med temperaturen som varmast -17 och det var inte ansiktet jag frös om. Men det är klart på motorcykel, om man ligger längs en landsväg på vintern kan det kanske bli kärvt med statisk hög fart, i det fallet kanske Saarelas kit är bäst. Sedan kan det ju vara trassligt med googles om man har behov att ha vanliga glasögon under...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Vintersnack

Inlägg av Tramsvalp »

En värmande/kylande "dammsugare" på pakethållaren kanske? :roll:
http://www.alltommc.se/news.php?id=1768

En Eberspächer i toppboxen!
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Re: Vintersnack

Inlägg av joeng38 »

Fn va "cooolt"
Fn va "hett"
:)
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6183
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Vintersnack

Inlägg av Fibern »

Se där Veijo S. Nu har du hittat din "vinternisch".
När jag susar iväg på Karibon så har jag armens mc-ordonnans-ylle-huva och en gammal öppen hjälm. En snöviking får ju tåla lite svalka. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar