Styrhöjare till Varadero

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Styrhöjare?

Inlägg av Olle Å »

Personligen ställer jag funktionen före utseendet. Men om du vill ha i samma kulör, så slipa med fin slipduk och spraya alu-färg.
( ta bort dem igen i så fall )
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Peo
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 18 sep 2010, 17:20
Answers: 0
Hoj: Vara XL1000VA -04
Ort: Åkersberga

Styrhöjare...

Inlägg av Peo »

Till många motorcyklar finns modellanpassade styrhöjare men hur är det med t.ex. Biltemas som är universal? Prismässigt är det ju en j-a skillnad...
Peo, Åkersberga
XL1000 VA -04
Garmin Zumo 660
Användarens profilbild
Muller2
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
Answers: 0
Hoj: XL1000-00, Husaberg
Ort: Sävelycke/Jörlanda

Re: Styrhöjare...

Inlägg av Muller2 »

Jag använder Biltemas styrhöjare och de fungerar bra !
Man fick klippa upp några buntband för att få till längden på kablarna, lite tight blev det med längden på kablarna och bromsslangen till handbromsen, men jag använde å andra sidan hela "höjden" på styrhöjaren.

Fick en mycket mer bekväm sittställning på hojen !
christer
125cc
125cc
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-02
Ort: Norrköping

Re: Styrhöjare till Varadero

Inlägg av christer »

Tänkte inhandla styrhöjare ja med.Biltema ha 2 den ena höjer 22.2 den andra 28.6 vad blir bäst tro,är 1,84 lång,Sen såg ja att man kan sätta dit nåt stag,vad har den för funktion ?
Finns det nån sats så man bara flyttar styre bakåt ?
christer
125cc
125cc
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-02
Ort: Norrköping

Re: Styrhöjare till Varadero

Inlägg av christer »

christer skrev:Tänkte inhandla styrhöjare ja med.Biltema ha 2 den ena höjer 22.2 den andra 28.6 vad blir bäst tro,är 1,84 lång,Sen såg ja att man kan sätta dit nåt stag,vad har den för funktion ?
Finns det nån sats så man bara flyttar styre bakåt ?
Hittade dom här verkar klockrena eftersom det är dämpning i dom ochså.
http://www.24mx.se/mc/p/styrhojare-rox- ... dtag/k266/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Styrhöjare till Varadero

Inlägg av zodiak06 »

Själv är jag 1,75 och jag satte biltemas 28,6 på min -08:a skulle nog i ärlighetens namn vilja ha ett par cm till. Dock är det ju skillnad på längd hos folk vissa har långa ben och andra lång överkropp så det är svårt att jämföra längd. Dom är ju inte fasligt dyra så köp en och prova ett par mil och känn efter vad din kropp tycker. I vilket fall som så är dom värda pengarna.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Styrhöjare till Varadero

Inlägg av zodiak06 »

Vart ute och mätte igen, du har rätt det är diametern på styret. Min höjning slutade på 30 mm och där är plats till 15-20 till


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re: Styrhöjare till Varadero

Inlägg av Torbjörn »

Funderade på en sak idag.
Jag har höjt styret ca 20mm och det var max jag kunde klara utan större ingrepp.
Det jag behövde göra var att lossa ett fäste till en bromsslang och fästa upp den på
ett mer flexibelt sätt.
Det som begränsar mer höjning är i första hand gasvajrarna men de andra kommer inte
långt efter.
Så .... om man flyttar in reglagen mot centrum av styret en aning på båda sidor så borde det bli mer slack i alla
varjar och slangar. Någon som provat detta?
christer
125cc
125cc
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-02
Ort: Norrköping

Re: Styrhöjare till Varadero

Inlägg av christer »

Har haft problem med att gas handen ganska snabbt domnar bort vid körning.
Har nästan raka armar när jag sitter på bågen o håller i styret.
Jag tror också att styret är ändrat att förra ägaren om man tittar på det o insektsskruvarna
Har nyss lossat o ändrat det så armarna har fått en mer böjd avslappnad hållning.
Ska köra snart så ja återkommer i kväll.
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Styrhöjare till Varadero

Inlägg av Jokern »

christer skrev:Har haft problem med att gas handen ganska snabbt domnar bort vid körning.
Har nästan raka armar när jag sitter på bågen o håller i styret.
Jag tror också att styret är ändrat att förra ägaren om man tittar på det o insektsskruvarna
Har nyss lossat o ändrat det så armarna har fått en mer böjd avslappnad hållning.
Ska köra snart så ja återkommer i kväll.
Om gas handen somnar och inte kopplings handen, kan bero på att din höger handska är en aning för liten..
Testa en strl. större nästa gång du drar iväg..
Anledningen till detta "somnande" är att man kramar mera än vad man tror på gashandtaget..
Jag hade samma problem och jag köpte samtidigt en sån grej man sätter på handtaget och vilar handen mot :
[image=400]http://www.biltema.se/ProductImages/82/ ... -170_l.jpg[/image]
Biltema 50 spänn.. Kanon bra när man kör långt..
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Kompis
50cc
50cc
Inlägg: 63
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 00:26
Answers: 0
Hoj: XL Varadero 1000-05
Ort: Lørenskog

Re: Styrhöjare till Varadero

Inlägg av Kompis »

Det ser ut til at det er litt forskjell på Varadero utgavene. :cry: Om jeg bare skal løfte, uten og løsne/fikse på slanger, blir det bare noen mm. Det jeg gjorde var og vri styret ned, uten at det buttet i tanken. Ingen kjempeforskjell, men det er litt bedre, og koster lite. :D
Plastduppedingsen over, er også grei på lengere turer. Varmeholker er tykkere, noe som kanskje er bedre og holde i,en orginalen.
christer
125cc
125cc
Inlägg: 187
Blev medlem: ons 29 aug 2012, 20:49
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-02
Ort: Norrköping

Re: Styrhöjare till Varadero

Inlägg av christer »

Kändes mycket bättre att åka nu/bättre i handen men inte helt.Problemet ja fick nu var att det vart lite svårare med blinkersen/får nog vrida upp hela kokan.Tack den saken ska testas : )
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Styrhöjare till Varadero

Inlägg av Jan-Olov »

L-A Varadero skrev:
christer skrev:Har haft problem med att gas handen ganska snabbt domnar bort vid körning.
Har nästan raka armar när jag sitter på bågen o håller i styret.
Jag tror också att styret är ändrat att förra ägaren om man tittar på det o insektsskruvarna
Har nyss lossat o ändrat det så armarna har fått en mer böjd avslappnad hållning.
Ska köra snart så ja återkommer i kväll.
Om gas handen somnar och inte kopplings handen, kan bero på att din höger handska är en aning för liten..
Testa en strl. större nästa gång du drar iväg..
Anledningen till detta "somnande" är att man kramar mera än vad man tror på gashandtaget..
Jag hade samma problem och jag köpte samtidigt en sån grej man sätter på handtaget och vilar handen mot :
[image=400]http://www.biltema.se/ProductImages/82/ ... -170_l.jpg[/image]
Biltema 50 spänn.. Kanon bra när man kör långt..
Jag har använt en sådan i flera år och den är jättebra, en liten varning bara innan man har blivit riktigt van så är det väldigt lätt gasa helt ofrivilligt och det kan vara farligt, så en viss försiktighet i början så går det bra. Ett litet tipps, jag hade jättesvårt att montera plasgrejen för jag har värmehandtag och det var lite tjockare än plasten tycke om. Lägg plasthandtaget i kokande vatten en stund så är det lätt att få dit den.
jan-Olov
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Styrhöjare till Varadero

Inlägg av Vagabond »

L-A Varadero skrev:
christer skrev:Har haft problem med att gas handen ganska snabbt domnar bort vid körning.
Har nästan raka armar när jag sitter på bågen o håller i styret.
Jag tror också att styret är ändrat att förra ägaren om man tittar på det o insektsskruvarna
Har nyss lossat o ändrat det så armarna har fått en mer böjd avslappnad hållning.
Ska köra snart så ja återkommer i kväll.
Om gas handen somnar och inte kopplings handen, kan bero på att din höger handska är en aning för liten..
Testa en strl. större nästa gång du drar iväg..
Anledningen till detta "somnande" är att man kramar mera än vad man tror på gashandtaget..
Jag hade precis samma problem men bytte upp mig en storlek när jag köpte nya handskar och nu är problemet borta.

/O.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Rockker
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 08:06
Answers: 0
Hoj: varadero xl 1000 -08

Re: Styrhöjare till Varadero

Inlägg av Rockker »

Hej!
Även jag har haft problem med domnande högerhand. Har åkt enduro för ett antal år sedan, då bytte vi styre för att
få en bättre vinkel på handleder och under armar samt avslappnade axlar. Jag har bytt styre och risers till följande
på min -08. Risers 30mm 2 satser en konvertering till 28,6, styre Twenty high bend fat bar, handtagsvärme och nya mjukare handtag. VILKEN SKILLNAD! Åker 40 milaturer utan domningar ihögerhanden. Det är en mycket bättre lösning än stora handskar. Dyker man på näbben i asfalten med stora handskar gör det jää...ligt ont när fingrarna slits runt av för mycket skinn (egen erfarenhet).Lagom är alltid bäst.

/ Roger/
Ps. snart är det vår :vs:
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Styrhöjare till Varadero

Inlägg av Jimmy.s »

Rockker skrev:Hej!


/ Roger/
Ps. snart är det vår :vs:
Trevligt med optimism :rock-on

Välkommen till forumet *drinking_cheers*
Användarens profilbild
Runar
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 05:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Rimbo
Kontakt:

Styrhöjare

Inlägg av Runar »

Monterade på styrhöjare och såg att jag inte hade skrivit något om hur det blev med 33 mm höjning av styret. Det blev en riktigt långtur i Söndags på 20 mil. Njöt av varje cm. Styrhöjningen blev kanon. Rakare sitt ställning och inget vindbrus för det tack vare MRA rutan. Jag har inte testat stående ännu, men kan bara bli bra. Lite lågt förut då man fick stå lite krokigt. Nu tror jag det blir mycket bättre. Tilläggas ska att jag inte på något vis dåligt förut heller, men jag tror detta gjorde det lilla extra......

Mer på http://mcturer.com
Mvh
Runar
http://mcturer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re: Styrhöjare

Inlägg av Torbjörn »

Till er som behöver avlasta högerhanden ibland kan jag rekommendera semestergas, finns bl a på Touringbutiken.
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Styrhöjare till Varadero

Inlägg av Laffe »

Finns denna på Biltema...

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbe ... -MC-82170/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Styrhöjare till Varadero

Inlägg av Masterjojo »

En sån köpte jag mig för att förenkla nu med fingret.
Funka bra när man sitter men inte lika bra när man står.

Skickat från min gröna gubben lur
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Skriv svar