Varmgång efter vinterservice!?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Jimpa
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 20:17
Answers: 0

Varmgång efter vinterservice!?

Inlägg av Jimpa »

Har ett jätteproblem med tanke på att det snart är premiär för säsongen.. Har bytt tändstiften samt trottelmembranen på hojen under vintern.. Vid provstart gick hojen fruktansvärt varmt på båda cylindrarna (rött grenrör efter ca 3min på tomgång) samt misständer ibland.. Mest i varvregister mellan ca 2500 -4000varv/min. Verker som den går snålt med bränsle med tanke på att stiften är vita. Går som den ska på gasrespons när jag chokar motorn. Min fundering är nu denna.. Kan det vara så att det ligger justerbrickor mellan trottlekolven och nålen som jag av någon anledning lyckats slarvat bort vid byte av membranen? Lr har det lyckats smetat ihop sig i förgasarna under vintern? (Urtappade innan förvaring) Kan tändstiften vara orsaken till detta men varför skulle 4st stift vara felmärkta isf... Har plockat bort allt samt återmontera det igen utan resultat. sitter slipon "leo vince" på hojen sedan ett år tillbaka men den gick klockrent i somras så när som på sprickan i ena membranet. Behöver lite stöd här i vinter/vårmörkret... Hojen är en Transalp 650V -07.

Har ni några ideér så fram med dom :lol:
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Varmgång efter vinterservice!?

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Nålen skall inte gör så mycket på tomgång om dom nu trillat ned - har du ändrat luftskruvs inställningarna? - drar den tjuvluft?

Är sliponen öppna måste man oftast bestycka upp - annars går det för magert i vissa gränsfall går den för magert först
när det är kallare ute , var det minus 10 när du testa kan det mycket väl vara så enkelt.

Bestyckningsmässigt brukar man få gu upp en 5-10% på lågfartsmunstycke och ungefär lika mycket på högfarten vid öppna slipons.
Jimpa
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 20:17
Answers: 0

Re: Varmgång efter vinterservice!?

Inlägg av Jimpa »

2 minusgrader var det nog iaf... Sliponen är öppen.. Skulle det räcka att sätta för utblåset med den berömda besiktningspluggen som medföljde för att kolla detta? Luftskruven blev ändrad innan jag köpte hojen (förmodligen för att membranet började bli dåligt) har grundinställt båda med 3 varv enligt boken. Vet du om det ska ligga bricka under nålen så jag tappat dem? pratat med folk som tror det ska göra det men i boken är det bara bild på brickor i sprängskissen för africa twinen, står dock i texten om några brickor. Kan det gå varmt av att tändningen på något vis blivit tokig? Har inte vad jag vet haft med det att göra mer än tändstiften samt flyttat lite på tändspolen för främre cylindern när locket på ena förgasaren skulle bort? Om det nu skulle vara något med munstyckena.. Var köper man nya munstycken isf?
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Varmgång efter vinterservice!?

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Kommer inte ihåg om det är brickor där extra - men nålarnas höjning reglerar bränslemängden på högre varv vid last - låglast,lågvarv och typ mellangas s går hojen mer på luftskruveriet och tomgångsmunstyckena så felet kanske inte är där ändå - lite osäkert.

Tändningen kan du gömma som felkälla - men kolla o stoppa i buttpluggarna i systemet - då behövs som regel inte ombestyckning och då kanske den går normalt - isfall måste du bestycka upp den.
Minskar böjrödan och blir tändstiftena brunare så kan varmgången bero på att du sommartid i +20 legat åt det för magra hållet och i några minus så blir dte ju ännu mera.

Dte är inte bra och köra så - ventiler skadas,du kan bränna hål i kolvarna - få spikning som knäcker kolvar och vevlager.
Spikar den runt när du kör o ger gas så kör inte en meter till.

Exakt hur mcyket får du söka runt här eller andra siter,kommer inte ihåg poå transan , det brukar inte vara mycket.
En africatwin gick jag upp från idle 38 till 42 , main 130 till 145 t.ex - bara som exempel
Jimpa
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 20:17
Answers: 0

Re: Varmgång efter vinterservice!?

Inlägg av Jimpa »

Provade att återmontera pluggen samt bytte tillbaka till gamla stiften utan resultat.. och som sagt, membranen kan jag omöjligtvis ha felmonterat 4 ggr nu.. Har påbörjat isärskruvning av båda förgasarna i hopp om att dessa satts igen under vintern av något, hojen har stått i kallgarage så nån liten defekt borde ju kunnat uppstått...
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Varmgång efter vinterservice!?

Inlägg av AeroSol »

Bild
Nu känner jag mig väldigt dum, men var sitter membranen???
Har du öppet luftfilter eller orginal?
Jag har ett Leovince SBK på min, K&N luftfilter och uppsågad luftburk utan snorkel. 140/40 munstycken. Men jag skulle nog kunna gå upp några steg till. Nu är det ju bara +5% (132/38 orginal)
Läs här hur man beställer lågfartsmunstycken: http://www.transalp.se/viewtopic.php?p=3825#p3825
Högfartsmunstycken finns på de flesta välsorterade affärer. Nästan alla Keihin-förgasare har samma typ av hgf-munstycken.
Andra bra trådar:
http://www.transalp.se/viewtopic.php?f=2&t=500 (speciellt inläggen från Mr K)
http://www.transalp.se/viewtopic.php?f=2&t=726
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Varmgång efter vinterservice!?

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Tänk nu bara på att du har samma fel på båda fuggarna - låter lite osannolikt...

Luftläcka i luftburken innan förgaseriet - spraya med startgas under tanken uppåt o lyssna efter vartalsökning.

Annars är det nog för klent bestyckat - luftskruvarna skall inte va helt i originaläget om nån innan dig fått det att funka ok med justering där.
Jimpa
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 20:17
Answers: 0

Re: Varmgång efter vinterservice!?

Inlägg av Jimpa »

Membranen som är bytta är nr 16 på denna bild... Båda membranen byttes pga att det var ½ cm stor spricka i det ena (tydligen känt fel på dessa förgasare att membranen torkar ut) Orginal luftfilter samt luftburk. Leo Vince SBK dämpare sedan förra våren, gått riktigt bra hela sommaren men något snålt med tanke på avgassmällarna.. I kitet nr 11 på bilden sitter ett membran som i båda förgasarna var kletiga av någon utfällning från bränslet.. kan dessa spöka och vad gör dessa membran för nytta?? Har med lågfartsmunstyckets kanaler att göra så det kanske kan vara en idé? Har inte provat hojen än för tänkte beställa nya munstycken när jag ända har förgasarna isärplockade.. Finns det andra kontakter el dyligt som kan spöka med tändningen? Har haft alla kåpor borta från hojen så det kan ju ha hänt något om det sitter relä eller någon annan vid strålkastare typ (sitter mycket grejer där uppe). Motorn går bra utan gaspåverkan på tomgång förutom att den går varmt.. vid gaspådrag ca 3000 varv/min börjar den gå orent samt ibland då misstända?! Låter ungefär som det skulle vara överslag i en tändspole samt den samtidigt poffar ur luftburken.. ett klickande ljud typ.. VÄLDIGT SVÅRT ATT FÖRKLARA I TEXT:) Går riktigt rent och fint på choke.. vet dock ej om den går varmt då eller normalt..
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Varmgång efter vinterservice!?

Inlägg av Fibern »

Jag vet inte var felet sitter, men att den går rent och fint på choke, tyder ju på att den får för mager blandning. Och som "fasan" skriver, kör inte förrän du fått ordning på den. Kan bli dyrbar motorrenovering.
Passa på att göra en ordentlig rengöring av gasarna när du har dom urplockade. Det är möjligt att som du säger nåt har "geggat" igen. Varför tömma förgasare på bränsle? Jag tycker inte off-säsongen är så lång att det motiverar sånt. Dessutom har jag igång min en - två ggr per vinter.
Nåja, det här blev kanske inte mycket till hjälp, men lycka till med problemet och kommande säsong på sadeln.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Varmgång efter vinterservice!?

Inlägg av rydde »

kan hjälpa att tanka 98/99 oktan sista turerna på hösten också misstänker jag pga stabilare bränsle jämfört med 95 :roll:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Varmgång efter vinterservice!?

Inlägg av AeroSol »

rydde skrev:kan hjälpa att tanka 98/99 oktan sista turerna på hösten också misstänker jag pga stabilare bränsle jämfört med 95 :roll:
Ja, man slipper etanolinblandningen på 5% som det är i vanlig 95-soppa.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Varmgång efter vinterservice!?

Inlägg av AeroSol »

Jimpa skrev: och vad gör dessa membran för nytta??
Nr 11 heter "Air cut-off valve". Jag tror de stänger av lufttillförseln vid motorbromsning.
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Skriv svar