Felsöka batteriproblem

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
daf66sl
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 12:37
Answers: 0
Hoj: TA 650-00
Ort: Lund

Felsöka batteriproblem

Inlägg av daf66sl »

Tja

Har på sista tiden haft lite startproblem, batteriet har varit svagt och inte orkat starta hojen. Laddar jag upp batteriet så startar den, men batteriet kan kännas svagt igen bara efter någon vecka. Dags att byta batteri eller något annat?

Lite funderingar:
Mätte spänningen över batteriet efter att ha startat med startkablar. Höll sig i intervallet 13.4 - 14.2 med olika varv och last (lyse/värmehandtag) Kanske lite lågt? Haynes säger 14-15 V vid 5000 varv, men kanske det urladdade batteriet drar ner spänningen

Uppmätte en läckström på 1 mA. Drog ut klocksäkringen och då upphörde läckan. Men Haynes säger att det skall vara max 0.1 mA. Är 1 mA onormalt mycket?

Nå vad tror ni, bara batteriet eller något annat. Någon som har erfarenhet av Biltema batterier till TA650?
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Felsöka batteriproblem

Inlägg av Stefan »

Hej

Jag vågar nog sätta någon krona på att ett nytt batteri fixar biffen. Bra mycket billigare än en generator i alla fall, och jag har hört att generatorerna på våra hojar ska vara rätt problemfria.

Optimalt borde du väl ha 14,7 volt från generatorn, upp till 14,2 efter startkablarna känns lite lågt, jag tycker det också tyder på ett lesset batteri.

1 mA i tjuvström låter för mig som nästan ingenting, det borde inte orsaka problem. Men det är ju bara mina 10 ören :P
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Felsöka batteriproblem

Inlägg av Jan-Olov »

Om du mäter spänningen på ett löst batteri och har en bra spänning, belasta med en glödlampa och mät igen sjunker spänningen mycket så är inte batteriet friskt.
jan-Olov
Användarens profilbild
daf66sl
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 12:37
Answers: 0
Hoj: TA 650-00
Ort: Lund

Re: Felsöka batteriproblem

Inlägg av daf66sl »

Köpte ett nytt batteri på Biltema idag. Deras Gel-batteri 80-832 449kr passar perfekt på TA 650-00. Om det sen har god kvalitet i längden återstår att se. Förhoppningsvis slipper jag i allafall ta av mig mc stället och ta bussen till jobbet något mer den här vintern
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Felsöka batteriproblem

Inlägg av Stefan »

Tyvärr har väl BT's batterier visat sig ha varierande kvalitet, men hoppas du fick ett bra ex. och att hojen rullar igen.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Felsöka batteriproblem

Inlägg av rydde »

Stefan skrev:Tyvärr har väl BT's batterier visat sig ha varierande kvalitet, men hoppas du fick ett bra ex. och att hojen rullar igen.
Jag har då hört både bra och dåliga historier kring biltemas batterier. På nätet hör man ofta mycket negativt men de vänner jag har som har provat är nöjda. Och priset äv väl högst 1/3 av vad original kostar :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Felsöka batteriproblem

Inlägg av Stefan »

Som sagt, varierande :?
Men, jag hoppas på framgång för dig, lycka till :D
Och, som du säger, man sparar ju några spänn :P
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Felsöka batteriproblem

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

CCA är ju inte det bästa , testa för väl 2006 - tre batterier gel,gel agm.

Alla kontrollmätes så dom inte stått tomma på hyllan - laddades upp för att uppnå 100%

Sommartid är det väl funkis men i lite kallare klimat så märkte jag av att det inte var nån fart på startmotorn.
Det var väl runt nollan så jag ville inte bli stånde på vintern

Det är iaf en jävla skillnad mot ett Yasy original.

Tänk på att det finns liFepo4 accar nu - 12-14Ah väger la lite över kilot.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Felsöka batteriproblem

Inlägg av rydde »

Ja hur de tål kyla är en intressant aspekt på de billiga biltemabatterierna. Ingen jag känner personligen har använt biltema (vad jag vet) på vintertid så det är kanske som Kloster skriver att de tappar mycket i kyla.

Själv har jag kvar vad jag förmodar är originalbatteriet i varaderon. Det ville tidigare till på att dra ut sig efter någon veckas stillastående, men jag misstänker att det kan vara för jag hade en cigg-propp ikopplad. Liten diod som lyser att det är kontakt och jag misstänker denna propp tar mer än den bör av att bara vara ikopplad (utan att GPS är ikopplad).

För vinterbruk kör jag lokaltrafik eller batterilös honda :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Felsöka batteriproblem

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Då kan nog biltema vara ett alternativ.

Blyaccar av kvalite som alltid står toppladdade ger 7-8 års livslängd ,denna acctyp är inte heller gjorda för töm och fyll drift som te.x fritidsbatterier och ups/leksakstrampbil accar med mera - då har inte många sådana cykler - några hundra.
Dom är gjorda för att ge höga cca tal - den andra batteritypen många töm/fyll - så håll startaccar alltid fulla - minst 12,5 och uppåt 13 så får man livslängd.


Blyaccar som stått tomma dör långt innan - så se till att batteriet är fullt,koppla ur det och förvara det kallt om du har läckström.
Kyla gör att självurladdningen minskar så man kan ha det 6 månader utan risk att det blir tomt och utan ha t.ex ctek inkopplad.
Användarens profilbild
daf66sl
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 12:37
Answers: 0
Hoj: TA 650-00
Ort: Lund

Re: Felsöka batteriproblem

Inlägg av daf66sl »

Det nya Biltemabatteriet klarade i allafall av första kalla dagen idag, startade fint vid temparatur runt nollan, men dåligt vore annars på ett nytt batteri. Om det var ett bra köp eller inte lär man väl märka först om något eller några år, när man märker att det är dags för nytt igen. Nu har jag eluttag där hojen står och ladduttag, så att koppla på laddaren då och då är inget problem. Droppen som fick mig att byta var när cykeln startade på morgonen, men inte när jag skulle hem från jobbet. Buss hem i mc ställ känns inte så manligt.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Felsöka batteriproblem

Inlägg av Tramsvalp »

Som jag sagt: Gel-batterier har dålig startström!
En kort stund går det bra, men sen tappar det kraft.
Tror det är så här: Med flytande syra återhämtar sig batteriet mycket snabbare än med närmast stillastående syra.

Jag begriper inte varför alla ska köpa gel-batteri! Gel är för mig både dyrare och sämre. Kanske hållbarare i bil eller nåt, men bra startström är viktigast av allt för ett mc-batteri!

Jag köpte ett vanligt underhållsfritt på Biltema för ett par år sen och har inte haft minsta problem, inte ens på vintern.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Felsöka batteriproblem

Inlägg av V Saarela »

Jag köpte en CBR i våras och det satt ett nästan nytt Biltema i den. Funkade alldeles utmärkt att starta med, men fick knuffa igång den en gång när hojen inte ville starta direkt. Strömmen tog slut snabbt. Nu sitter det i ett Yasa(Japan).

Yasa är Yasa, bäst i längden. Jag har nog påpekat det tidigare, men Yasabatterier ska man nog köpa från en Hondaaffär, åtminstone kolla prisjämförelse.

Tex till Varadero så kostar Yasan via Duells 2500:- . Hos Hondahandlaren kostar den ca 1500:- Pirathandlarna skyller på att det är dyrt att frakta syra vilket jag kan förstå.
Kollade även Honda orginalparts i england. Frakten är nästan lika mycket som själva batterier, men verkar ändå hamna på en ca 1200:- bara.
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Felsöka batteriproblem

Inlägg av AeroSol »

V Saarela skrev:Kollade även Honda orginalparts i england. Frakten är nästan lika mycket som själva batterier, men verkar ändå hamna på en ca 1200:- bara.
78€ hos dom för ett Yuasa ytz12s (det som sitter orginal i Transalp 650). Men dom ska ha £49 i frakt (525 spänn) :-(
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
bastrummis
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 02 jun 2011, 23:20
Answers: 0

Re: Felsöka batteriproblem

Inlägg av bastrummis »

Tips om Transalp XL650 - 03

Batteri från biltema 80 816 fungerar klockrent i både passform och funktion.
Har kört en säsong på det.

Kostnad 349 spänn.

/M
Skriv svar