värmehandtag

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Kermit
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 19:27
Answers: 0

värmehandtag

Inlägg av Kermit »

Jag fixade värmehandtag från lelles och monterade på dessa.
Problemet är att batteriet blir urladdat när jag använder handtagen så jag kan inte starta mc efter jag stängt av mc.
Har en 08 som gått 2600mil.
Någon som har tips?
Transalp 08
Går gött
Användarens profilbild
janne
50cc
50cc
Inlägg: 68
Blev medlem: mån 11 maj 2009, 18:46
Answers: 0
Hoj: Crosstourer XD -13
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: värmehandtag

Inlägg av janne »

Troligtvis fel kopplat.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: värmehandtag

Inlägg av Jan-Olov »

Är handtagen så felkopplade att dom drar så mycket ström så lär dom troligen brinna upp. Troligast är nog att det är något annat som drar kanske batteriet är på upphälning. Har du en säkring som skyddar, om inte kan det vara en ren kortis som drar ur då måste du kolla att inte ledningarna tar stryk. Lossa efter strömbrytaren och se om det fortfarande är belastning om det är så så har du något att gå efter.
jan-Olov
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: värmehandtag

Inlägg av Stefan »

För vi utgår så klart att handtagen verkligen stängs av när hojen (tändningen) slås av.

Håller med Jan-Olov, så mycket drar de inte att batteriet töms om du försöker starta direkt efter att ha haft dem på en sväng. Men, om du har dem på en längre tid (beroende på batteriskick) och sedan försöker starta igen, kan det nog vara ett problem.

En natt bortglömda gör morgonen efter ledsen, det har jag erfarenhet av :evil:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Kermit
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 19:27
Answers: 0

Re: värmehandtag

Inlägg av Kermit »

Kopplat fel är det nog inte. Det är för kopplat så man trycker ihop med typ klipps.

Jag har "kopplat" så jag kan sätta på den fast tändningen är avstängd. värmehandtagen kan ladda ur så efter 45 minuter kan jag inte starta mc på medelvärme.

Kör jag med värmehandtaget fullt och kör 20 mil och sen stänger av den. Då är batteriet så urladdat att man nästan inte kan starta mc. Klarar en tändning eller högst två.
Generatorn har jag mätt och den ger fullt.

Tackar för alla tips och trix
Vill inte få mina grodfingrar att frysa i oktober
Transalp 08
Går gött
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: värmehandtag

Inlägg av V Saarela »

Jag har ju haft en TA 08 som jag hade kopplat elvisir samt värmehandtag till händer, fötter och hjälm(en i hjälmen).
Generatorn är väl så pass stark att jag hade nog kunnat dra en omgång till utan urladdning(går ju att räkna ut)

Nåt är ju galet med din. Ett par värmehandtag tar väl kanske ca 20-30watt. Det är ju "ingenting". Frågan är om det är nåt tokigt med din hoj, ditt batteri, eller om det är värmehandtagen....

Hett tips: när du sen fått det åtgärdat värmehandtagen, koppla dom till tändningen. Annars står du där utan ström....förr eller senare.
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: värmehandtag

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Du får koppla så du inte kan ha dom påslagna utan tändning - ta från halvljustråden.
Eller direkt från batteriet men du skall har ett mellan relä som styrs från tändning,p,lus eller halvljus.

Du sabbar batteriet.

Du vet startaccar är inte gjorda att laddas ur totalt och laddas upp igen , dom dör fort - du har inte måna såna cykler innan
det börjar och bli dåligt.

Dom är gjorda att snabbt ge ström till start och sedan laddas upp direkt - det är därför det finns speciella "fritidsbatterier"
för cyklisk drift.
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: värmehandtag

Inlägg av Olle Å »

Verkar på resonemangen här ovan att du har någon felkoppling eller ett felaktigt batteri i alla fall. En TA skall klara mycket mera belastning än så . Jag har ju ungerfär som Saarela på min hoj, en 92:a. Värmehandtag, extra värme till handskar och
även till sockorna. Kan ju även vara ett laddningsfel. Antingen är regulatorn paj eller så är det något fel på generatorlindningen, detta går ju att lätt mäta om man vet hur.
Har du dragit ur batteriet flera gånger, så kan det tagit stryk. Visserligen kan en mätare visa fulladdat, men det finns för få ampéretimmar i det.

Ett gott tips är ju om man varit ute och kört, är att en stund innan man kommer hem , att stänga av all extrautrustning.

Aldrig ha något extra direktkopplat till batteriet utan att det styrs av ett relä via tändningsströmmen. Som någon skrev, via halvljuset.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: värmehandtag

Inlägg av Tramsvalp »

Om man tar ström från halvljuset så funkar väl inte värmen på helljus?
Jag har tagit styrströmmen till reläet från parkeringsljuset istället, det är ju tänt både på hel- och halvljus.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: värmehandtag

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

:mrgreen:

Haha så kan det gå när haspen inte är på och det blir både tankefel och skrivfel :shock:

Jag brukar ta dylika styrströmmar från antingen tändning,p-ljus eller startmotorprioritets ledningen.

Vissa bågar har en extra "styrström" till halv/heljusreläena man kan använda.
Den är gjord så att relä inmatningen är spänningslös när startmotorknappen är intryckt
för att minska belastningen på batteriet.

Gör du så så släcks även handtagsvärmare när startern går , en fördel.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: värmehandtag

Inlägg av V Saarela »

Jag brukar ta ström från halvljuset, mest för att den är enklast att ta ifrån. Bor i en landsända där det är ljust dygnet runt sommartid, så jag minns inte ens när jag kört med heljuset på.
Minns också att det var lite bökigt på TA650:an att komma åt lamporna, så jag kopplade nån annanstans ifrån.

Som nämnts så går det ju att ta ström ifrån lite varstans. Parkeringslampan är nog att rekommendera för dom syfligare delarna av landet.
Har för mig att i beskrivningen på Hondas orginalvärmare rekommenderar dom att ta strömmen via dödarknappen.
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: värmehandtag

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Den där extra relästyrningsströmmen som ser till att halv och helljus är släckta när startmotorn går kommer från startknappen/dödarknappen så det kan nog vara riktigt.

Alltså enklast och för att få den funktionen är att koppla in sig på plusmatningen på halvljus eller heljus reläet.

Alltså inte reläets utgång eller styrström.

Nyare bågar har den funktionen - enklast o kolla om ljuset slocknar när man duttar på starten
Skriv svar