Apropå vindrutor/avvisare/plastbitar

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Apropå vindrutor/avvisare/plastbitar

Inlägg av Stefan »

Det har ju varit en del trådar/snack om dessa på olika modeller.

Efter min ofantliga erfarenhet av 2 tidigare egna hojar, och några provkörda, får jag allt säga att XL700 -11 har den bästa lösning jag känt hittills.

Med 196 stolta centimeter över backen, skulle jag få ha en dassdörr framför mig om jag skulle ha vindstilla... Och vindstilla vill jag nog heller inte ha det när jag kör MC.

På förra transan satte jag ju tillbaka lilla rutan igen, hellre turbulensen i bröstet än på hjälmen.

Men nu, med den nya, får jag allt säga att grabbarna (och tjejerna, så klart) på Honda har lyckats riktigt bra! Huvud (hjälm) och bröstparti får känna på fartvinden, så man märker att man åker MC (och inte bil), men det blir inte störande. Och... jag går bet på att känna att jag har någon turbulens att tala om :shock:

Som jag fattat det, fixar man det genom att släppa in fartvinden lite här och var, i stället för att till varje pris hejda den. Och jag kan inte se annat än att det lyckats riktigt bra. För första gången under denna "långa" tid med pyssel för att slippa besvärande fartvind och turbulens, känns det som att "så här får det bli, här ändrar jag ingenting".

Bravo Honda, tycker jag :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Apropå vindrutor/avvisare/plastbitar

Inlägg av Olle Å »

Åsikterna var vinden skall träffa går tydligen isär. Tyvärr regnar det en hel del ibland på våra turer och då vill man absolut inte få regnet i bröstet. Att köra 90-100 i ösregn utan att bli minsta blöt kanske i 25 mil är helt okej tycker jag. Det klarar min höjda ruta till min TA 93:a. Att kunna köra i över 100 med visiret uppfällt är också finemang. :mrgreen:
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Apropå vindrutor/avvisare/plastbitar

Inlägg av Peter »

Jag håller med Stefan. När jag köpte min 700 var det en hög ruta på den och jag hade ett fruktansvärt oljud i hjälmen. Jag kunde inte köra med öppet visir i 50 för all vind kom rakt på hjälmen. När jag bytte tillbaka till orginalrutan blev det som en ny hoj. Hjälmen blev tyst och jag kunde köra med öppet visir i 90 utan problem.
Jag fick mer vind på överkroppen men hellre det än all vind på hjälmen.
Skriv svar