Bytt upp mig till en Varader 1000 2004

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Bytt upp mig till en Varader 1000 2004

Inlägg av jerkonetti »

Nu är det gjort! Det står en 04-XL1000VA i garaget med batteriladdaren på. Har hittat en vara med 820 mil på mätaren! Svart som synden, med Honda orginalväskor i blanksvart (hur länge kommer dom att förbli blanka - min fru gissar på 2 veckor!) Det känns fruktansvärt roligt, synd att det fortfarande ligger snö på vägen. Jag har aldrig kört en Varadero, allra minst den som jag hämtat. Den har stått sedan 08 och jag vill byta olja och se över den totalt innan jag startar den. Transalpen får fortsätta sin bana hos svågern (vi bor grannar) så det känns skönt att vi fortfarande kan ses.
Lev o må, så synes vi efter vägarna i sommar.
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Bytt upp mig till en Varader 1000 2004

Inlägg av rydde »

Nöjd? Upplevda fördelar/nackdelar vs Transan? :)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Bytt upp mig till en Varader 1000 2004

Inlägg av jerkonetti »

Hade jag haft 15 hk till i TA:n och aldrig skulle passagerare, så hade jag nog aldrig bytt. Men som sagt med skjuts och det pulvret som är i Varaderon... Varan är en XL-variant av TA:n, större i allt men förvånansvärt fin att slänga omkring på krokiga vägar med. Jag har varit löjligt nöjd med Transan och är nu löjligt nöjd med Varan. En riktigt allround-cykel i mina ögon, kul överallt. Kanske inte fullt lika livlig efter grusvägarna men det skyller jag främst på combi-bromsarna. Jag och frun skall åka till skåne i sommar och har som mål att bara åka tresiffriga vägar från umeå till österlen. Det hade jag inte gjort med Transan. Det är främst med skjuts som man märker skillnaderna (och när man vrider fullt!!)
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Bytt upp mig till en Varader 1000 2004

Inlägg av rydde »

Ok, tack för de orden. Fått lite varafeber bara, hoppas det går över :-P
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Bytt upp mig till en Varader 1000 2004

Inlägg av jerkonetti »

Jag har sålt Transan :cry: och dom hämtar den i kväll, gjorde en sista liten tur i går kväll och jag måste säga att det är en fantastisk cykel!! Så djäkla kul, körde en 5 mila grussväng :D Jag vet att den får ett gott hem men det är med tåren i ögat som vi skiljs (Frun tycker att man är ganska löjlig som sörjer ett dött ting..)
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Bytt upp mig till en Varader 1000 2004

Inlägg av rydde »

Jahapp, då blev det en varan för mig också. 8)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Bytt upp mig till en Varader 1000 2004

Inlägg av hogge »

Grattis till ett bra val.
Har precis gjort samma byte och jag har alldrig varit mera nöjd totalt sett med en hoj.OK jag har haft både snabbare (gsx-R) och bekvämmare (Gold Wing 1500) hojar genom åren men som Overall Package som Yankarna säger är den mycket svårslagen.
Ha en skön sommar med varanen
Mvh Hogge
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Bytt upp mig till en Varader 1000 2004

Inlägg av rydde »

Rastade varan igen ikväll en stund. Lite gps-lek i Boden med en bekant. Det är en mastig pråm att baxa omkring. Bra med power, men det gäller planera hur man parkerar :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
zodiak06
125cc
125cc
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 25 feb 2007, 10:28
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-2016 TT-Demo
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bytt upp mig till en Varader 1000 2004

Inlägg av zodiak06 »

hur blir det med er sommartur ner till våra trakter? är den genomförd eller kommer den? tog själv frugan och varaderon och gjorde samma tur fast vi började i Lund och vände hos kompisar i umeå. mycket nöjd med varaderon och mindre nöjd med vädret som bjöds oss. startade med 31 grader och blå himmel i lund, men vid växsjö öppnade himmlen sig och sedan regnade det hela vägen upp. umeå bjöd sig från sin bästa sida med fem plusgrader och regn nästan hela tiden. hoppas ni får bättre tur med vädret. dock har ni en hoj som inte bryr sig om vädret utan den tar er hela vägen dit och hem igen.
Att åka fyrhjuldrivet året om i skåne, är som att ha flytväst på sig hela året för att man ska fiska kräftor i augusti.
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Bytt upp mig till en Varader 1000 2004

Inlägg av jerkonetti »

Vi har gjort den omvända resan (och väderupplevelsen) i år. Åkte små-små vägar genom hela Sverige ned till Kivik och dagsutflyktade därifrån till b.la Bornholm (rekommenderas starkt) men vädret i södra delarna gav oss hemlängtan...
Vände tillbaka till värmen efter 2 kalla veckor, for från Åhus i +14 och duggregn anlände till Umeå dagen efter i +29 som sedan höll i sigi minst 2 veckor till!! Så ibland kan det bli bakvänt. En sak är jag starkt imponerad av - småvägarna i skåne!! Inte ett tjälskott och löjligt kurviga.
Hemma i norr så får man ju utnyttja fjädringsvägen på ett annat sätt, om man säger så :wink:
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Skriv svar