Ger inte full effekt vid höga varv

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
robst823
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 21:11
Answers: 0

Ger inte full effekt vid höga varv

Inlägg av robst823 »

Hej,

Jag köpte för c:a två veckor sedan en Honda XL 600 V transalp av den fina årgången 1996. Första veckan var allt frid och fröjd jag var lycklig över mitt köp, som var mitt första MC köp, körde fram och tillbaka till jobbet utan problem.

Efter c:a en vecka märker jag att, ifrån en dag till en annan, att den inte ger full effekt vid höga varv (över 3000 rpm).

Jag vänder mig till en MC verkstad för råd och de tipsar om att det kan vara en tändspole som lagt av.

Lånade ihop verktyg av kompisar och köpte claes ohlsons finase multimeter, hem och skruva loss. Då ser jag att det är en spole till varje cylinder och dess två tändstift till skillnad ifrån den manual jag laddat hem ifrån "intrnet" som har en spole till varje tändstift alltså fyra. Jag märker också att det inte räcker med de två nya tändstift jag har köpt, men det spelar ingen roll då tändstiftnyckeln jag har lånat inte passar. Jag får väll beställa Hondas original imorgon antar jag.

Jag märker också att en tändkabel är glapp, alltså oändligt motstånd. Detta är inte bra men borde inte vara orsaken till mitt effektfall då jag har förstått att, rätta mig om jag har fel, dubbla tändistift i stortsätt bara har med redundans och göra inte effekt.

Då kommer vi till att mäta primär och sekundär spolarnas motstånd. Det finns fyra anslutningar till spolen, två till tändstiften och två till strömförsörjningen varav den ena är grönmarkerad. Primär spolen mätes, enligt manalen, mellan strömsörsörjnings anslutningrna och ger 2.6 ohm, alltså helt ok. När jag mäter sekundär spolen, alltså mellan den grönmarkerade anslutningen och tändkabelsanslutningarna så får jag ingen kontakt alls, återigen oändligt motstånd. Detta borde vara mellan 7 och 10 k-ohm. Det är så på båda spolarna, alltså alla fyra tändkabelsanslutningar.

Vad tror ni, ska jag satssa på nya tändspolar, kostar 400 begagnat?
Kommer det fixa sig när jag byter tändkablar och stift?
Är det någon som har varit med om något liknande?

Tacksam för all hjälp, glada tillrop och rättelser som kan uppbringas.


Hälsningar,

Robert
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Ger inte full effekt vid höga varv

Inlägg av Tramsvalp »

Svårt att svara utan att provköra. Blir den allmänt kraftlös, eller går den ryckigt över 3000?

Det finns ett standardfel på 600, att en CDI blir dålig. Studera http://transalp.ta-deti.de/knownproblems.html innan du köper nåt i onödan.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
robst823
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 21:11
Answers: 0

Re: Ger inte full effekt vid höga varv

Inlägg av robst823 »

Den går inte ryckigt över 3000 men den drar soppa någe jävulskt, och ger avgasknallar. Så det är lätt att anta att det kommer bränsle till cylindern men att den inte antänds.

Jag ska prova att skifta CDI box, jag har bara sett en hittills, men om det finns två så är det bara att testa antar jag.
Användarens profilbild
badlars
Cykel
Cykel
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 21:43
Answers: 0
Ort: Transalp-92/Tostared

Re: Ger inte full effekt vid höga varv

Inlägg av badlars »

Har själv en 92:a där "ligger" CDI:na under sadeln i en liten hållare.
Testa spraya med kontaktrengöring i kontakterna ,det lyckades för mig.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Ger inte full effekt vid höga varv

Inlägg av Tramsvalp »

Kan det vara så att motorn går på en cylinder över 3000 rpm?
På full gas drar den soppa som på full effekt men går på halv effekt.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: Ger inte full effekt vid höga varv

Inlägg av Richaud »

Hej!
hur gick det med detta? Har en som kan visa på samma problem. Tror jag iaf. Vid 10 mils körning blöddrar och dör den vid höga varv. Kan också vara bränslekran eller slikt för jag tror , tror att det försvinner när jag vrider till reserven. Eller är det bara att jag saktar ner , stannar och låter han puttra medan jag rotar efter bränslekranen..
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Användarens profilbild
Richaud
125cc
125cc
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:07
Answers: 0
Hoj: XL1000-01
Ort: Borlänge

Re: Ger inte full effekt vid höga varv

Inlägg av Richaud »

Fick svaret i förra veckan. Min bränslekran var helt igenstoppad med skit.. Så meken fick ta ur kranen och göra rent den så nu lär den väl gå ett tag till...
Människan är en lärling, smärtan hennes mästare
Skriv svar