Hosta i Alperna

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
anders
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 25 aug 2006, 22:02
Answers: 0
Ort: Vikarbyn 650-05

Hosta i Alperna

Inlägg av anders »

Hej, har just återvänt från en helt fantastisk resa till Alperna med mycket sol och många pass och även lite snö. Men jag undrar om någon annan har upplevt "problem" med att vid kraftigt gaspådrag ur kurva eller vid omkörning på trean-fyran så hostar motorn ibland till i intervallet 5-7000varv, vilket inte känns så roligt när man behöver kraften. Detta inträffade endast på hög höjd, över 1500m, men aldrig på autobahn, där den gick hur fint som helst. Har någon hört talas om detta problem och vad är lösningen? Det kan väl inte vara så att en Transalp inte skall fungera 100% i Alperna. Har tidigare kört VFR i 20år och aldrig upplevt något liknande. :?:
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Den går för fet med originalbestyckningen på högre höjder.

Lösningen är väl att bestycka om den om den hela tiden skall rulla på
högre höjd - men det är väl lite väl att bestycka om den för att passera ett bergspass :D - så dåligt kan den ju inte gå.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Klosterdalens stora fasa skrev:Den går för fet med originalbestyckningen på högre höjder.
Brukar det orsaka hosta på det sättet, och i så fall varför?


En fundering jag har är flottörnivån (bränslenivån i flottörhusen). Om den är för låg så kan det kanske hända att soppanivån runt munstyckena sjunker för mycket vid plötslig maxeffekt. Kanske gör lutningen i kurvor att nivån ändras lite till.

Måttet mellan förgasarhus/flottörhusskarv och flottörens undersida ska vara 7 mm enl verkstadshandbok (med nätt och jämnt stängd nålventil) men på min -02 var det 9 mm. Jag ändrade till 7 mm men det var rätt knepigt att få till det, flottörerna ville hänga sig i nedre ändläget. Såg knappt ut att vara justerbart egentligen.
Jag märkte fö ingen skillnad men har inte råkat ut för hostan heller, varken före eller efter.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Nä det blir ju lite som att choka me varm motor - borde kännas likadant fast kraftigare med chopke simulering - kan ju prtova o känna om det känns likadant.

I stora drag släcker man brasan i cylindrarna med för mycket soppa.

Vet att folk som kör runt på höga höjder bestyckar om iaf , det är ganska känsligt - folk med endurohojar och crossar brukar ju t.o.m
bestycka om för vinterkörning - men då uppåt då man har mer syre tillgängligt och kan bränna mer soppa - desutom går ju en hoj för magert om den är bestyckad för +25 och skall användas i minus 15.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Jo, att blandningsförhållandet ändrar sig med höjden över havet visste jag, men hade glömt åt vilket håll.
Tycker det är intressant att diskutera sånt här, och det blir lite spekulationer från min sida - har läst mer än jag upplevt själv. I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik, men i praktiken är det skillnad. :)
Några frågor till anders:

- Har du ändrat nåt på hojen, t.ex annan ljuddämpare, KN-luftfilter, munstycken, Dynojet, borttagen luftburkssnorkel etc?

- Är tändstift och luftfilter bytta enl serviceschemat?

- Hostar den till en gång när du drar på, eller kan den hosta flera gånger under samma pådrag?

- Vad jag förstår händer det bara när du svänger på hög höjd, inte rakt fram, stämmer det?
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
anders
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 25 aug 2006, 22:02
Answers: 0
Ort: Vikarbyn 650-05

Hosta i Alperna

Inlägg av anders »

Hej igen,

tog kontakt med Honda efter det första svaret om för fet blandning. De bekräftade att denna hosta kan uppstå på hög höjd och lösningen är ombestyckning. Allt detta beror ju om jag förstår det rätt på för lite syre. Frågade om man kunde avhjälpa genom att ta bort snorkeln, men det skulle ju innebära att den skulle få för lite soppa på låg höjd och därmed sämre effekt. När det gäller de andra frågorna som har kommit, så var cykeln nyservad 1200mil innan jag åkte, och felet uppträdde även rakt fram vid ex.vis omkörningar. Den hostade bara till en gång vid varje tillfälle, men det hände inte alltför sällan. På Honda sade man också att fenomenet uppstår mer, ju färre cylindrar man har och att på nya Transalpen är det naturligtvis löst med hjälp av insprutningen som tar hänsyn till höjden och justerar därefter, men tyvärr får man då avstå framhjulet, vilket jag uppskattar här hemma på 650´n
anders
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 25 aug 2006, 22:02
Answers: 0
Ort: Vikarbyn 650-05

Hosta i Alperna

Inlägg av anders »

Jag missade frågan om nåt är bytt. Nej allting är original, och cykeln är en 05 uttagen 07. Kan också nämna att vid avdrag var det betydligt vanligare med avgassmällar i ljuddämparen, vilket ju egentligen också bara bekräftar att den gick för fett. Kan oclså tillägga att på autobahn i 150-tempo under nerresan drog den upp till 0,7 medan den låg på normala 0,6 nere i Alperna.
Anders
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Möjligtvis kan du kompensera lite me luftskruven.

Den ger ju verkan på bränsleflödet vid låglast - vilket är landsvägskörning - fråga honda om det räcker :?: .
sulan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 21:08
Answers: 0

Re: Hosta i Alperna

Inlägg av sulan »

Har precis kommit hem från en liknande tur genom europa och de schweiziska alperna. Upplevde precis samma sak som du beskriver när jag körde alpvägar. ville man accelerera kraftigt började den hoppa och hosta. Min hostade dock inte bara en gång utan i stort sett genom hela omkörningen. lite obehagligt men det gick ju bra ändå!
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Hosta i Alperna

Inlägg av Tramsvalp »

Samma sak för mig i alperna som jag besökte 2010, alltså efter mina inlägg ovan.

Hackandet påminde mycket om beteendet hos brorsans Yamaha XT 550 -83 offroadstånka. Även där vid full gas på högt varv. Jag fick den att gå lite bättre med noggrann rengöring och justering av förgasarna, men tyckte det kändes som tändfel. Och det visade sig vara CDI'n som var lite dålig, så lösningen blev att knacka ihop tändstiftelektroderna till 0,5 mm, sen gick den fint.

Om jag tänkt på det i alperna hade jag testat. Långskott kanske, men enkelt. Det behövs bara på de båda lättåtkomliga stiften. :)
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar