Mörkt mellan hel och halvljuset, vad göra???

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
1313
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:21
Answers: 0
Ort: Transalp-89/Eskilstuna

Mörkt mellan hel och halvljuset, vad göra???

Inlägg av 1313 »

Jag har fått ett problem nu medan det är kolsvart ute, typ kvällstid nu eller sena höst kvällar.

Om jag är själv på vägen så åker helljuset på, sen får man möte och bländar av så slocknar ljuset helt och det är inte kul när man ligger i en kurva. Vad kan man göra åt det här att det inte slocknar helt. Ja ljuset kommer tillbaka efter några sekunder men det räcker och är lite läskigt ändå.

Är det någon som har någon idé hur man för hindrar att detta sker.

Saker som är bytt till nytt är: Batteri och framlampan. Sen har jag inte gjort nåt mer.
Johan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 10:00
Answers: 0

Re: Mörkt mellan hel och halvljuset, vad göra???

Inlägg av Johan »

Vad har du satt i för lampa? HID-lampor kan ta ett par-tre sekunder innan de lyser riktigt...

En annan idé är om det kan röra sig om reläfel. Vissa TA600 har separata helljus- och halvljusreläer, och i så fall borde ett eventuellt reläfel kunna identifieras genom att byta plats på dessa.
mvh / Johan
XL650V -03
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Mörkt mellan hel och halvljuset, vad göra???

Inlägg av Tramsvalp »

Vet inte, men kanske kan avbländarknappen gå lite trögt och därför fjädra ut långsamt? Lätt att kolla iaf, och att spruta in lite 5-56 eller nåt. Jag börjar gärna med enkla, billiga fel. :)

Om du bländar av så halvljuset tänds, och så stänger av lyset helt, och så tänder igen, tänds det långsamt även då? I så fall är felet nåt annat.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
1313
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:21
Answers: 0
Ort: Transalp-89/Eskilstuna

Re: Mörkt mellan hel och halvljuset, vad göra???

Inlägg av 1313 »

Ok då är det bara ut och kolla. Tack för tipsen
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Mörkt mellan hel och halvljuset, vad göra???

Inlägg av Fibern »

På min -96 började det med att helljuset inte gick att blända av ibland. Efter ett par duschar med 5-56 så var funktionen återställd.
Detaljer som ljusknapp och tändlås är ju kraftigt utsatta för väder och vind och kan behöva lite smörj :? då och då.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Mörkt mellan hel och halvljuset, vad göra???

Inlägg av botte »

Jag har haft samma problem både på ljuset och mad blinkersen (det tog en stund innan den började att blinka efter att knappen var förd åt önskat håll).
Problemen löstes med 5-56.
Det är aldrig för sent att börja om!
Användarens profilbild
1313
Cykel
Cykel
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 11:21
Answers: 0
Ort: Transalp-89/Eskilstuna

Re: Mörkt mellan hel och halvljuset, vad göra???

Inlägg av 1313 »

botte skrev:Jag har haft samma problem både på ljuset och mad blinkersen (det tog en stund innan den började att blinka efter att knappen var förd åt önskat håll).
Problemen löstes med 5-56.
Ja det där med blinkers har jag samma problem med varje start på säsongen. Brukar ta ett tag men hoppar igång allt eftersom.
Nu blir det att köra på med någon sprej olja. själv föredrar jag 636 (blå och orange burk) eller vad den heter. Löser dom flesta oxider snabbt och enkelt.
Lite dyrare men med bättre resultat hittills för min del.
Skriv svar