Så tog jag bort avgasburken under min TA650

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Så tog jag bort avgasburken under min TA650

Inlägg av Tramsvalp »

Ändring: Burken som jag trodde var en katalysator tycks bara vara en förljuddämpare. Tack GeCe
---------------------------------------------------------
Enkelt fixat med en 45° avgaskrök från Mekonomen ed, 2 slangklämmor, ljuddämparpasta, ett rörsvep, gängad stång, 4 muttrar och en tom sprayburk.

Inte så snyggt som jag hade velat - svårt att hitta rördimension som både passar inuti ljuddämparen och utanpå originalröret. Men alltihop döljs ju bakom täckplåten.

Lite mulligare ljud, inte mycket. Viktbesparing drygt 2 kg. Inbillar mig viss effektökning på låg- och mellanvarv. Hojen klarade besiktningen. :)

Såga av röret framför burken (läs längre ner innan du sågar). Går att komma åt med ett löst bågfilsblad om du inte vill ta bort bromspedalen.
Lossa klämman vid bakre ljuddämparen och fästskruven ovanpå burken (från vänstersidan). Lirka bort burken. Ev kan du behöva flytta bakhjulet bakåt.

Bild

Såga av ändarna på det nya röret så det passar i ljuddämparen och lagom når fram till originalröret.
Klipp en plåtremsa ur en tom sprayburk. Den ska gå drygt ett varv runt främre skarven.

Bild

Ta bort kröken igen. Montera plåtremsan mycket löst med slangklämmorna på nya kröken.
Smeta ljuddämparpasta på ljuddämparskarven och "plåtskarven".
Sätt på plats och dra fast. Låt gärna torka nån timme. Varmkör försiktigt.
Sätt ett rörsvep från byggbutiken som bakre fäste för täckplåten. M6 gängad stång och 4 muttrar; två till svepet, och en innanför och en utanför täckplåten.

Bild

Jag tror jag kapade originalröret för långt fram, såg inte att nya kröken skulle komma att svänga av inåt hojen. Tror passformen blir bättre om man kapar längre bak.
Och då kanske det t.o.m. går att få nya röret utanpå det gamla om man slipar ner de längsgående svetsfogarna och slitsar nya röret.
Och såga inte längre fram än jag, minst 2-3 cm bakom fästörat på undersidan av originalröret.

En fördel med min metod är att det är lätt att återställa förljuddämparen.
Finns även på Tramsvalps bloggis!
Senast redigerad av Tramsvalp den sön 16 nov 2008, 03:12, redigerad totalt 1 gånger.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Farmarn
50cc
50cc
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:47
Answers: 0
Ort: TA-01 AT-03 Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Farmarn »

hmm, kanske enklare att deffa 2kg och fortsätta med katalysatorn? dubbel miljövinst!
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

Farmarn skrev:hmm, kanske enklare att deffa 2kg och fortsätta med katalysatorn? dubbel miljövinst!
Ändring: Det är knappast en katalysator, bara en ljuddämpare.

Håller med. Eller snarare strunta i att deffa också...
Men orsaken till operationen var mer att se vilken verkan det kunde ha på motoreffekten, även om vikten gjorde sitt till.

Ville också visa en bättre(?) metod än den jag sett på nåt annat forum. Hittar det inte nu, men den innebar att man sågade bort större delen av burken, så bara högersidan med rören blev kvar, och sedan svetsade på en plåt över hålet. Alltså var man tvungen att ha tillgång till svets.
Min metod är mer reversibel.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Jag undrar jag om inte det här är en fråga som alla har en TA 650 så småningom kommer att ställas inför. Tänker på hur länge det dröjer innan den rostar sönder. Den sitter väl inte direkt så skyddad heller där under centraldämparen. Och kan tänka mig att det kostar många pengar att köpa en ny.
Men en nackdel som jag ser det är att man höjer tyngdpunkten på cykeln när man tar bort den. Men det kanske inte märks.
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

GeCe skrev: Tänker på hur länge det dröjer innan den rostar sönder.
Det gör den inte. Rostfritt från cylindrarna till ljuddämparen. :)
GeCe skrev: Den sitter väl inte direkt så skyddad heller där under centraldämparen.
Stämmer. Å andra sidan skyddar den kanske fjädringslänkarna. Och den är kraftig, väger 2,7 kg.
GeCe skrev: Och kan tänka mig att det kostar många pengar att köpa en ny.
Därför är min reversibla metod bra.
GeCe skrev: Men en nackdel som jag ser det är att man höjer tyngdpunkten på cykeln när man tar bort den. Men det kanske inte märks.
Om man märker det så märks det... Jag märker det inte.

Ska kanske lägga in en bild med täckplåten på plats, det ser inget vidare ut utan.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
GeCe †
250cc
250cc
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 13:44
Answers: 0
Hoj: vingar
Ort: XL-Himlen

Inlägg av GeCe † »

Det var ju förståndigt av Honda att göra burken i rostfritt med tanke på placeringen.

Men har en annan fundering!

Om man läser i Honda bladet 2008 där det berättas om Transalpens utveckling och de förändringar som gjordes i och med introduktionen av TA 650, så står det att flytten av luftburken gjorde det möjligt för en annan placering av PRO-LINKEN. Vilket gjorde att en främre ljudämpare kunde monteras och samtidigt kunde man minska storleken på den bakre. Det står ingenting om att man monterat en katalysator. Och i de gamla Honda-blad jag har från 2000-talet sägs det inget om någon katalysator heller. Hade man monterat en katalysator skulle det förvåna mig om man inte nämt det med väl synliga bokstäver.
Det troliga är väl att det är en "vanlig" ljudämpare och då har det ingen betydelse ur miljösynpunkt. Det man gjort för att klara miljökraven är att montera A.I.S. där det blåses in luft till avgasportarna för slutförbränning av oförbrända rester och på det viset klarar man EURO-1 kraven.

Så om det stämmer är du ingen miljöbov Tramsvalp och kan fortsätta sova gott om nätterna! :wink:
Mvh / GeCe

Visst blir livet roligare på två hjul.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Inlägg av Tramsvalp »

GeCe skrev:Och i de gamla Honda-blad jag har från 2000-talet sägs det inget om någon katalysator heller. Hade man monterat en katalysator skulle det förvåna mig om man inte nämt det med väl synliga bokstäver.
Hmmm... Kollar i original verkstadshandbok... står inget om katalysator. :?
Det här måste undersökas. Tack GeCe.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Så tog jag bort den där stora avgasburken under min TA650

Inlägg av rydde »

Nyfiken om någon vet om det är en kat eller om det bara är en ljuddämpare :?:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Så tog jag bort den där stora avgasburken under min TA650

Inlägg av Tramsvalp »

rydde skrev:Nyfiken om någon vet om det är en kat eller om det bara är en ljuddämpare :?:
Vet och vet... Det är nog ganska klart att det inte är en katalysator. Jag trodde det var en kat när jag skrev inlägget. Ska ändra om det står nåt annat i mina inlägg.

Hade det varit en katalysator hade nog Honda gjort ett stort nummer av det, men jag har inte sett något sånt från dem. Har bara sett kat nämnas i forumtrådar, vad jag minns. Troligen ett missförstånd.

Hur som helst ingen riktig kat, vad jag sett i en numera försvunnen instruktion så är den uppbyggd som en ljuddämpare med bara ett perforerat rör inuti. Det var nån som hade skurit av den med ett vertikalt snitt och bara lämnat den del där röranslutningarna sitter, och svetsat en plåt över hålet. Fiffigt och snyggt, men svårare att återställa än min lösning.

Enligt nån broschyr är den till för att sänka tyngdpunkten på hojen eftersom den bakre ljuddämparen i gengäld kunnat göras mindre.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Johan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 10:00
Answers: 0

Re: Så tog jag bort den där stora avgasburken under min TA650

Inlägg av Johan »

rydde skrev:Nyfiken om någon vet om det är en kat eller om det bara är en ljuddämpare :?:
Både min instruktionsbok och Haynes-manualen bekräftar att TA650 har en katalysator inkorporerad i avgassystemet. Den är av enklare typ, utan lambdasond för feed-back till motorn, men gör likafullt att man måste tanka TA650 med blyfri bensin.
mvh / Johan
XL650V -03
Skriv svar