Varadero på rull under ett dygn!

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Hampe
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 19 sep 2010, 14:21
Answers: 0

Varadero på rull under ett dygn!

Inlägg av Hampe »

Ja, så kommer det att bli, om det håller:

BunBurner 2500K GOLD är en IBA-distans som ansetts omöjlig att få godkänd i Sverige med hänsyn till hastighetsgränserna i landet.
Men, veckor av planering och detaljputs har givit oss en rutt som kanske, kanske gör det hela möjligt.
Jag och en kompis startar samtidigt från våra respektive hem i helgen och kör samma rutt.
Vi kommer att mötas vid två tillfällen: 12:00 och 24:00 - men det är inte tid att stanna och snacka...
Hela dygnet är detaljplanerat, och dom 12 tankstoppen måste gå på under 3 minuter vardera för att man inte skall halka efter i schemat.
Den naturliga lösningen att bara gasa lite extra för att skapa lite marginal är inte öppen när vi kör denna körningen - skyltad hastighet är på en och samma gång både max- och minihastighet...

Följ oss i realtid, hemma i stugvärmen med lämplig underhållningsdryck i handen: kvällen innan start lägger vi upp länk till två satellitSPOTar som kommer att visa var vi är och hur fort vi inte kör.

Länken postas här i denna tråden: http://www.ironbutt.org/forum/forum_pos ... =5305&PN=1

OBS! Varaderon startar från västkusten - den är den ni skall heja på!

Eller - äsch, min kompis, 1.90 lång har valt att åka på en Suzuki GS250FW från 1984 - en flyttgodshistoria från Japan, fyrcylindrig 250 som i 110 km/h varvar 9.000 rpm;
han kan behöva hejas på han med!


Hampe
IBA #40701
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Varadero på rull under ett dygn!

Inlägg av V Saarela »

Ride safe Hampe!

Vädret här uppe i Boden igår morse:
Bild
Hampe
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 19 sep 2010, 14:21
Answers: 0

Re: Varadero på rull under ett dygn!

Inlägg av Hampe »

Ja, det halvsket sig lite grann.
Vi gav oss själva inte sådär jättestor chans att lyckas så här sent på året, men det är ju alltid jättekul att hitta en anledning att få åka lite - oavsett väder... :P

Benny verkar ha landat en BunBurner 1500 (miles) som normalt sett just körs över 36 timmar.
det är GOLD-tillägget som kräver att man klara det inom 24.

Kylan slog tyvärr igenom hans kläder så han tog några timmar på motell, och fortsatte på morgonen idag. Han sluttankade hemmavid gott och väl inom 36 timmars gränsen, och nu väntar bara kvittosortering och detaljstudie av trippen innan han lämnar in den.

Själv satsade jag efter vurpa och snabbreparation på att först försöka bara ta den enklaste distansen SaddleSore 1000 / 1600K, men det gick överraskande bra att köra trots något som måste vara en korsbandsskada i knät, så jag satsade växlade upp mot en SS 2000K / 200 mil inom 24 timmar. Det är den körning med det högsta dygnssnittet som IBA egentligen väljer att certifiera på våra breddgrader.
Riktig ride report kommer för den som är intresserad, men min resa gick:
Fjärås -> Munkedal -> Halmstad -> Jönköping // sortera ut cykeln 2 timmar // Södertälje -> Eskilstuna -> Södertälje -> Malmö -> Trelleborg -> Åbro, Mölndal.

Just inom 24 timmar, men väldigt knapp på mil. Ja, eh... ...knappt över 200, alltså
IBA kollar körningarna efter AutoRoute i läge "kortaste väg" så lite mil räknas alltid bort i jämförelse med vad man anser sig ha kört.
På grund av andra IBA-regler som styr hur många gånger man tillåts trafikera en och samma sträcka så tvingades jag tråckla som tusan den sista halvtimmen för att kram ur så mycket mil som möjligt.

Folk som har följt oss på SPOT har retat mig och frågat om jag var full eller inte visste längre var jag bodde - men så var det inte! Allt var ytterst medvetet, och jag var förvånansvärt pigg och fräsch när jag kom hem, trots skadan.
Sedan är det ju alltid kul med uppmuntran när man kommer hem:
Bild

Aktuell temperatur fyllde jag själv i... :mrgreen:

Som sagt - Ride Report följer, missa inte:
Där visar jag hur enkelt man kan bygga om en Varadero till en Harley-Dero - det är ju en V-twin, eller hur...? :wink:




Hampe
IBA #40701
Användarens profilbild
jerkonetti
50cc
50cc
Inlägg: 82
Blev medlem: tis 30 jun 2009, 15:22
Answers: 0
Hoj: TA650-04
Ort: UMEÅ

Re: Varadero på rull under ett dygn!

Inlägg av jerkonetti »

Snyggt jobbat (Era dårar...) Benny på en 250!! Hade varit en syn för gudarna att se Er "Live". Hoppas att Du inte har alltför ont. Nu är vintern snart här och med den skoterspårskörning med endurohojen och givetvis ett antal kvällar med IBA-planeringar inför säsongen. Vi höres/synes. /Jerka
"Den som ber blygt ber om ett nej"
Skriv svar