Omkopplare/strömställare vänster sida 2007 Varadero

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
monza
125cc
125cc
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Östersund

Omkopplare/strömställare vänster sida 2007 Varadero

Inlägg av monza »

"Yo! Mtv-raps"
Omkopplaren/strömställaren för blinkers mm på min Varadero, har ju varit trög och utan känsla i alla år.
Jag vill inte hålla på med WD40 o dylikt nått mer för grundfelet är ju kvar, skit och klägg. (ej Håkan Juholt´s klägg, i detta fall)

Har någon delat på omkopplaren/strömställaren och gjort en riktig rengöring för att sen få det att fungera lätt och smidigt? Om så, gick det bra eller är det nått på rak arm som jag ska tänka på som kan ställa till det?

Mvh
// //
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Omkopplare/strömställare vänster sida 2007 Varadero

Inlägg av Daniel »

För en gångs skull kan jag dela med mig av något jag faktiskt har erfarenhet av.

Min blinkersknapp på Varaderon har strulat. För mig har den krånglat genom att den inte vill dra igång (framför allt höger) blink när jag trycker den åt sidan. Efter ett tag har blinkandet kommit igång. Ju kallare/fuktigare det är, desto mer svårövertalad har den varit.

Jag har haft isär den och sprayat med bräcleen och oxidspray för att göra rent. Min har rätat på sig, men är inte helt 100%-ig.

Du måste verkligen ta isär den för att komma åt och få rent. Det räcker inte med att spraya in genom knappöppningen.

Om du sedan lägger på liiiite silikonfett på rörliga delar - men inte på metallytor som ska skapa kontakt för elektroniken, kanske... men jag tänker nog att det är detta klägget som skapat problemen i förstaläget - så detta kan du fundera på hur du vill göra.

ta det lugnt och försiktigt så att du ser hur alla delar sitter ihop.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Omkopplare/strömställare vänster sida 2007 Varadero

Inlägg av Jan-Olov »

Vaselinspray är bra skyddar mot fukt o smörjer plast, har själv använt mig av detta på samma ställe, spraya och låt verka. Silikonspray smörjer plast jättebra men skapar kontaktproblem, får inte användas på något som har med el att göra.
jan-Olov
Daniel
250cc
250cc
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 16 jul 2017, 22:40
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA -04
Ort: Kinna

Re: Omkopplare/strömställare vänster sida 2007 Varadero

Inlägg av Daniel »

Ahaaa

Vaselinspray...!

Det ska jag testa.
Min strömställare är mycket bättre sedan senaste rengöringen, men den blev inte helt bra...
Nästa rengöring ska följas av detta tips!

Tack J-O!
Användarens profilbild
JanneBoj
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 1232
Blev medlem: tor 03 sep 2015, 18:35
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-07
Ort: Askarbäck 1

Re: Omkopplare/strömställare vänster sida 2007 Varadero

Inlägg av JanneBoj »

Min blinkersomkopplare har också blivit sämre och sämre. Tack för tips, nu ska den plockas i bitar.
_______________________________________________
// Janne *wheelie
//Life starts at the end of your Comfort Zone!\\
monza
125cc
125cc
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 25 feb 2018, 08:56
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000VA-07
Ort: Östersund

Re: Omkopplare/strömställare vänster sida 2007 Varadero

Inlägg av monza »

Tack för era svar. Då det nu snöar här o ska vara minusgrader på natt o enstaka plusgrad på dan i över en vecka så har jag tid att mecka omkopplaren.
// //
Skriv svar